Brisingr (Perillinen, #3)

Brisingr

Christopher Paolini
Julkaistu: maaliskuu 13, 2009 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Brisingr
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret
Avainsanat: lohikäärmeet

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Tarja Rouhiainen. Sidottu, kansipaperi.

Kiihkeä odotus palkitaan: Brisingr on täyttä tulta!

Voitettuaan suuren taistelun Palavilla tasangoilla Eragon, Saphira ja vardenit saivat hengähdystauon, mutta vain hetkeksi. Lohikäärmeratsastajalta odotetaan paljon, ja Eragon huomaa pian antaneensa lupauksia ja uskollisuudenvaloja, jotka repivät häntä eri suuntiin.

Eragon haluaisi olla uskollinen serkulleen Roranille ja pelastaa tämän rakastetun, Katrinan, ra'zacien pesäpaikasta Helgrindistä. Samalla vardenit tarvitsisivat kipeästi hänen taitojaan ja voimaansa, niin kuin haltiat ja kääpiötkin. Kun kapinallisten rivit ja taistelumoraali alkavat rakoilla, Eragonin on aika tehdä rohkeita päätöksiä ja ehkä uhrauksiakin.

Kaikki laskevat Eragonin varaan. Pystyykö hän yhdistämään kapinalliset ja löytämään keinot kuningas Galbatorixin kukistamiseksi?

Brisingr kuljettaa lukijan maagiseen Alagaësiaan, keskelle kiehtovien kansojen elämää ja henkeäsalpaavia maisemia. Kirjan salaperäinen nimi on muinaista kieltä, ja se tarkoittaa tulta. Paolini on jo alkanut luonnostella fantasiaseikkailunsa neljättä ja viimeistä osaa, jossa Eragonin ja Saphiran seikkailu huipentuu.

Perillinen-sarja sai alkunsa pienestä omakustanteesta, ja se kasvoi pian menestykseksi ympäri maailmaa. Sarjaa julkaistaan nykyään 50 eri kielellä ja sen kahta ensimmäistä osaa on myyty yhteensä 15,5 miljoonaa kappaletta.

Mieleenpainuva Eragon-elokuva nähtiin elokuvateattereissa jouluna 2006.

(muokattu 13.06.2017)

Varjojen kuningatar (Throne of Glass, #4)Perillinen (Perillinen, #4)Esikoinen (Perillinen, #2)JäälohikäärmeEragon (Perillinen, #1)

Viridi avatar
Henkilökohtaisesti pidän kirjaa Perillinen- sarjan parhaana osana tähän mennessä. Kirja ratkaisi joukon aikaisemmissa kirjoissa tulleista ongelmista, loi aivan uusia syvyyksiä juoniin ja muutti henkilöhahmojen keskenäisiä suhteita mielestäni varsin onnistuneesti. Kirjaa lukiessani yllätyin positiivisesti siitä miten Paolinin onnistui kehittää hahmojaan ja näiden historiaansa ja Alagaësian maailmaa. Tietysti löytyi myös risuja. Pari kliseetä, ja se iänikuinen ... (lisää)
Jackalbury avatar
'Brisingr' oli yllättävä teos. Edeltäviin osiin, 'Eragoniin' ja 'Esikoiseen' verrattuna Paolini on onnistunut kehittymään huomattavasti ja teoksen taso on paljon parempi kuin ennen. Juoni monimutkaistuu ja samalla henkilöhahmot saavat lisää syvyyttä ja muuttuvat kompleksisimmiksi. Tarina saa välistä suorastaan traagisia sävyjä. Mutta tästä huimasta tason noususta huolimatta mukana laahaa koko joukko Paolinin aiemmista osista tuttuja heikkouksia, kuten rypäs spefin kliseitä, ... (lisää)
TheBookWorm avatar
kirja ei taaskaan jättänyt minua kuin nalli kalliolle. se tempaisi minut mukaansa heti ensimmäisestä tavusta alkaen. haltijat ylittivät taas odotukseni ja kääpiöiden henkilö kuvat ja kulttuurikin sai osakseen kaikki spektrin värit. kirja jaksoi yhä uudestaan yllättää minut, saada kyyneleet muodostamaan putouksia ja en yhtään ihmettelisi vaikka välillä nauruni olisi kuulunut itse Alagnësiaan. hirmu surullisia kohtia tasapainotti Eragonin inhimilliset tunteet. jos ... (lisää)
Scifi kid avatar
Kirja on parempi kielestäni kuin kaksi ekaa osaa. Niissä Eragon lähtee matkaan ja lopussa suuri taistelu toisin kuin nyt. alussa on pikku tappelu ja sitten vähän myöhemmin iso tappelu Murtaghin ja Thornin kanssa. kirjaa ei viitti laskea kädestään ennen kuin on lukenut sen.kirjassa tulee paljastuksia enemmän tai vähemmän. Kannattaa lukea kaikki osat niin ymmärtää paremmin. Pieniä naurun asioita oli, mutta ei paljon.
Lintukarhu avatar
3.5

En henkilökohtaisesti pitänyt tästä kirjasta yhtä paljon kuin edellisistä osista, vaikka teos sisältäkin enemmän yllättävyyttä ja toimintaa. Mielestäni itse-asiassa juuri toiminta pilaa kokonaisuuden. Kirjassa ei asetuta hetkeksikäön aloilleen ja kuvata tilannetta syvällisesti, vaan hypätään toimintakohtauksesta toiseen. Suosittelen jos pidät toiminnallisuudesta.

PercyJacksonfani avatar
4.5
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Truuners95 avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Remnant#1 avatar
Mielestäni huonompi kuin aiemmat osat, oli jotenkin niin pitkäntuntuinen kun kokoajan oli sotaa. Mutta hyvä kirja, ei siinä mitään.
Saki avatar
Hyvä kolmas osa, vaikka olikin välillä kolmansille osille tyypillistä jaarittelua -varsinkin alussa- mutta loppua kohden toimintaa alkoi ilmestyä. Hyvä osa kokoinaisuudessaan :)
Rauros avatar
Ihana kirja ihanaan sarjaan! <3! 5/5! Lukekaa! <3
MustaParonitar avatar
Tämä on lempiosani tästä sarjasta tähän mennessä. Siinä oli vaihtelevuutta ja tapahtumat etenivät vauhdilla. Oli mukava seurata Eragonin puuhia. Lukekaa ihmeessä.
Shadow Phoenix avatar
2.0
Tämä on kaikista kolmesta Perillinen-sarjan kirjoista(siis niistä kolmesta ilmestyneestä) se, joka lässähti. En jaksanut lukea tätä edes puoleen väliin, koska en oikein jaksanut innostua Eragonin "yksinäisestä matkasta" ilman Saphiraa... pakkohan tämä on kuitenkin joskus lukea, aijon nimittäin syntymäpäivälahjaksi toivoa neljättä ja viimeistä(?) kirjaa. On siis hyvä tietää, mitä tuossakin tapahtuu.
millinen avatar
Ja taas ihana kirja tähän sarjaan. Rakastan näitä kirjoja sillä niitä lukiessa tulee aivan uskomaton tunne, tunne siitä että parempaa luettavaa saa taas etsiä jonkun aikaa. Brisingr oli luettu aika vakuuttavasta sivumäärästään huolimatta aivan liian nopeasti.
Radoxeald avatar
Perillinen-sarjan piti alun perin olla trilogia. Viimeinen osa jaettiin kahtia "pituuden takia", ja Eragonin ja Esikoisen jälkeen Brisinkerissä haiseekin ylimääräisen hiomisen ja editoinnin haju. Paolini on oletettavasti kasvanut ja kehittynyt kirjoittajana, mikä näkyy siinä, kuinka tarinaa viedään eteenpäin. Kun ensimmäiset kaksi osaa menivät köykäisenä perusfantasiana, kolmosessa pistetään pöytään twistejä edellisosien paljastuksiin. Lisäksi hahmoja asetetaan entistä ... (lisää)
ShadowDust avatar
Jatkuu edelleen mahtavana suosikkisarjanani. Edelleen mahtavaa kuvailua ja tekstiä. Edelleen hyvä juoni. Hyvin ajateltu Eragonin ja Saphiran toimiminen erillään. Että Eragon menisi urgalin kanssa kääpiöiden luokse ja Saphira jäisi puolustamaan vardeneita. Viimistä kirjaa odotellessa...
Light avatar
Kaikki odotukseni täyttyivät! Erittäin henkeäsalpaava ja pulssia nostava kirja. Kun aloitin ensimmäisellä kerralla lukea tätä kirjaa en malttanut millään lopettaa. Muutamassa päivässä se tosin oli jo luettu. Harmi että kirja loppuin niin lyhyeen vaikka taisikin olla kaikista osista pisin. Erittäin onnistunut teos Paolinilta.
The Fantasy avatar
Brisingr täytti kaikki odotukseni. Kirja oli hyvä verrattuna aiempiin osiin. Sarja näyttää paranevan vain eteenpäin mentäsessä. Brisingr oli salaperäinen muttei liian. Osa juonesta oli ennalta arvattavaa ja osa ei. Kirjassa Eragonin miekka oli yllätys, mutta Murtagh ja Thorn eivät. Murtaghissa ja Thornissa oli se vialla, että kaikissa kirjoissa vihollinen o voimakkaampi, mutta, yllätys yllätys, hyvät voittavat. Galbatorixilla on kirjassa yhtävähän vuorosanoja kuin apinalla ... (lisää)
LordStenhammar, Wanda
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson