Henkienhoitaja

@ Royce Buckingham
Henkienhoitaja - Royce Buckingham 6.38   21

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Kaisa Kattelus. Sidottu.

Petoja, riiviöitä ja henkimaailman juttuja

Orpo Nathaniel-poika on menettänyt vanhempansa myrskyssä kymmenvuotiaana. Sijaiskodista toiseen kierrettyään hän on päätynyt sokean intialaisvanhuksen Dhaliwahlin oppipojaksi satavuotiaaseen taloon, jossa tapahtuu kummia. Puupenkkiin kaiverretut päät puhuvat, peili näyttää katsojalle pelkän luurangon, ja seinäkello pyörittelee viisareita oman mielensä mukaan.

Dhaliwahlin kuoltua viisitoistavuotias Nat jää yksin hoitamaan talon henkiä, myös kellarissa lymyävää valtavaa, karvaista petoa, joka haluaisi ahmaista hänet suihinsa. Nokkelien apurihenkiensä avustuksella Nat kuitenkin onnistuu pitämään pedon aisoissa, kunnes hän tutustuu Sandyyn, säntilliseen kirjastoapulaiseen, joka on yhtä ujo ja yksinäinen kuin Nat. Onnettomien sattumien seurauksena kellarin hirviö pääsee irti, ja samaan aikaan Nathanielin kotia lähestyy vääjäämättä salaperäinen kaaoksen valtias... Nuoren Nathanielin on näytettävä voimansa pahaa vastaan ja noustava oppimestarinsa, henkienhoitaja Dhaliwahlin ja tämän edeltäjien rinnalle.

Henkienhoitajan moninaiset, kurittomat ja pirullisen uppiniskaiset henget on kuvattu niin elävästi, että ne suorastaan hyppäävät esiin kirjan sivuilta. Royce Buckinghamin luoman vauhdikkaan ja humoristisen fantasiamaailman viesti on positiivinen. Ujouden voi voittaa, ja vaikka elämässä olevaa kaaosta ei voi hallita, sen kanssa voi oppia elämään.

Kirjan filmioikeudet myytiin lähes välittömästi, ja elokuva on parhaillaan tekeillä.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu maaliskuu 11, 2009 (Tammi)
Alkuperäinen nimi Demonkeeper

Kirja-arviot 64
Viestit 2
helmikuu 10, 2016
6 / 10

Ihan ok. Ihan hyvä. En oikein tiedä mitä kirjottaisin kirjassa ei oikeastaan ollut erityisen huonoja tai hyviä puolia.

Poison Girl
Arvosanat 163
Kirja-arviot 66
Viestit 45
lokakuu 11, 2015
10 / 10

Tämä on yksi ikisuosikeistani. Tykkään juonesta, henkilähahmoista ja huumorista. Yllättävän pelottavakin kirja osaa olla. Ties kuinka monta kertaa olen Henkienhoitajan lukenut. Harmi ettei tälle ole jatko-osia.

KirjojenAhmija
Arvosanat 16
Kirja-arviot 13
huhtikuu 3, 2009
8 / 10

Kirja oli mahtava juonenkäänteineen sekä siinä oli valittu kiintoisa aihe. Kirja kertoo orvoksi jääneestä Nathaniel- pojasta, jonka mestari Dhaliwahl on kuollut ja Nat eli Nathaniel jää yksin hoitamaan henkiä. Yksi niistä on erityisen vaarallinen, joka on ahmaissut suihinsa Yataben, Dhaliwahlin mestarin. Dhaliwahlin ensimmäinen oppipoika, joka karkasi havittelee Natin taloa orpojen poikien murtauduttua taloon. Nat tutustuu Sandyyn ja elämä menee sekaisin... Kirjassa on jännitystä ja kutkuttavia juonenkäänteitä. Syökö peto Natin, saako Nat henkienhoitjan päiväkirjan takaisin entä onnistuuko Nathaniel surmaamaan Kaoksen apureineen sekä onko Kaos=Dhaliwahlin ensimmäinen oppipoika??? Suosittelen kirjaa niille, jotka tykkäävät jännityksestä. VAROITUS! Kannattaa varata kirjan lukemiselle aikaa, sillä sitä ei malta lopettaa.Saattaa olla, että oudut lukemaan sen kertaistumalta.

Ziili
Ziili