Hirviöidenmeri (Percy Jackson, #2)

Hirviöidenmeri

Rick Riordan
Julkaistu: helmikuu 11, 2009 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Percy Jackson and the Sea of Monsters
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: antiikin mytologia, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Sidottu.

Megaluokan ilmiöksi nousseen seikkailusarjan kakkososassa urhoollinen Percy yrittää pelastaa Puoliveristen kesäleirin antiikin hirviöiden kynsistä.

Newyorkilaista Percy Jacksonia pidetään koulussa surkeana oppilaana. Todellisuudessa hän on merenjumala Poseidonin poika. Kun muilla alkaa leppoisa kesäloma, Percy lähtee Puoliveristen leirille.

Perillä selviää, että leiriä suojeleva Thalian petäjä on myrkytetty. Taikaesine, jonka avulla petäjä pelastuisi, on ollut kadoksissa satoja vuosia. Eikä ihme, sillä sitä ei voi löytää ennen kuin on ylittänyt Hirviöidenmeren. Sen saman, jonka halki kaikki historian sankarit Odysseuksesta alkaen ovat joutuneet purjehtimaan.

Rick Riordanin Percy Jackson -sarja on voittanut lukuisia palkintoja. Kirjoja on myyty yli kaksi miljoonaa kappaletta ja niiden oikeudet on myyty 29 maahan. Twentieth Century Fox on ostanut sarjan filmioikeudet. Huippuvauhdikkaan sarjan aloittanut Salamavaras on saanut innostuneen vastaanoton myös Suomessa.

(muokattu 01.05.2016)

Synkkä ennustus (Apollon, #2)Haadeksen talo (Olympoksen sankarit, #4)Merenjumalan poika (Olympoksen sankarit, #2)Jumalten sota (Percy Jackson, #5)Vaiennut oraakkeli (Apollon, #1)

Midori avatar
Vaikka Riordanin tarinassa on oma kliseisyytensä, se ei tarinan vauhdikasta menoa hidasta. Kirjan humoristisuus on omaa luokkaansa, jo lukujen nimet huvittavat. Kirja on ihana sekoitus mytologiaa ja huumoria ja voittaa sarjan ensimmäisen osan helposti, sillä nyt pikku puolijumalamme tietävät jo vähän mitä tekevät, mutta putoavat silti sinne allikkoon ojan viereen. Erityisesti Groverin hahmo ansaitsee plussa-pisteitä.
Hydraulic s avatar

Hyvä kirja.

PercyJacksonfani avatar

Kirja on loistavaa luettavaa, kuten Salamavaraskin. Pidän kaikissa kirjoissa erityisesti lukujen hauskoista nimistä. Kirjan juoni on loistava ja etenkin lopussa on jännittävää, kun selviää Kronoksen suunnitelleen koko jutun. Lempiolentojani kirjassa ovat hippokampit ja bailuponit. Lempihahmoni on Tyson. Tysonin esittely on alussa on hauska.

people avatar
4.5
Tämä kirja oli hyvä, muttei muuta ajatustani siitä, että Salamavaras on kirjasarjan parhain. Pidän siitä, että lukujen nimet ovat omaperäisiä ja juoni pääsee yllättämään. Suosittelen!
Poison Girl avatar
4.5
Selkeästi parempi kuin eka osa! Mielenkiintoni sarjaan kasvoi huimasti. Odotan innolla seuraavaa osaa. Välillä häiritsee, kun näitä myyttisiä olentoja vilisee kauheasti eikä niistä kerrota paljonkaan taustatietoa. Menee vähän pää pyörälle.. mutta muuten Percy Jacksonin maailma on oikein viihdyttävä!
kesyrottafanitus avatar
4.5
Aloitin koko sarjan lukemisen tästä kirjasta, kun sain tämän kaupassa käsiini. Tein jopa koulussa kirjaesitelmän tästä viime vuonna. Pääsin hyvin sarjan juoneen kiinni vaikka aloitinkin vasta kakkososasta. Hirviöidenmeri oli koukuttava ja loistava kirja, jonka voi lukea aina uudestaan ja uudestaan. Riordanilla on hyvä tyyli kirjoittaa ja sarjan hahmot ovat kiinnostavia. Percyllä on mielenkiintoinen ja hauska ajatusmaailma. Percy Jacksonit ovat siitäkin ihania, että ne ovat täynnä toimintaa ja huumoria! Todellakin suosittelen lukemaan!
Lyffe avatar
Loistava jatko-osa sarjan ensimmäiselle osalle! Kyseisen kirjasarjan juonikuviot alkavat tässä osassa kutoutua pikkuhiljaa yhteen. Juoni vie mukanaan, hahmot ovat eläväisiä ja jännittävät tapahtumat pitävät otteessaan. RIck Riordan on kekseliäs, ja kirja pääsee yllättämään. Mukaan mahtuu toisinaan myös ripaus huumoria. Välillä huomaan hahmoissa ja juonessa hiukan kliseisiä elementtejä, mutta se ei haittaa ollenkaan tarinan sujuvuutta. Suosittelen!
Kirjakaapin tyttö avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Daniel.Kivenpää avatar
Hyvää jatkoo sarjalle...suosittelen
Kastehelmi avatar
OK, minulla ei valitettavasti ole tätä kirjaa kotona, aion kyllä hankkia. Olen lainannut tämän kirjastosta ainakin kahdeksan kertaa, enkä vieläkään ole kyllästynyt. Olisi hauska tietää, miten Rick Riordan saa kirjoitettua kirjan kuin se olisi oikeaa elämää. Kirjan tapahtumat ovat niin uskottavia, että mietityttää, onko Puoliveristen leiri oikeasti olemassa. Ovatko Percy ja Annabeth oikeasti joissain meidän maailmankäsityksemme ulottumattomissa purjehtimassa pitkin Hirviöidenmerta? Kirja oli mielestäni erittäin hyvä, kuinkas muuten.
Indeed avatar
Olen lukenut tämän kirjan 5 kertaa enkä ole vieläkään kyllästynyt. jos et ole vielä lukenut tätä kirjasarjaa niin sano minun sanoneen, että kannattaa lukea.
Pennywere avatar
Sarjan toinen osa alkoi jo lähennellä verrattuun Potteriin ennustuksineen kaikkineen. Kirja oli kiinnostavampi ja syvempi kuin ykkösosa, vaikka jotkin hahmot ja kohtaukset menevät todesta ottamisen ja naurettavuuden rajalla. Kharybdiksesta oli esimerkiksi tehty omituinen, miltei epäuskottava ja naurettava. Muuten teos oli jatko-osaksi kohtalaisen hyvä ja loppui pirun jännittävään kohtaan. Plussaa nuortenkirjaksi tyypillisesti kieli oli helppolukuista.
Uusin jäsen: Suvi Viinikainen