Krypta

Krypta

Kate Mosse
Julkaistu: helmikuu 7, 2009 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Sepulchre
Tyylit: fantasia, historia, jännitys, mysteeri
Avainsanat: 1800-luku

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Katariina Kaila. Sidottu, kansipaperi.

Labyrintin tekijän täyteläinen lukunautinto vie Etelä-Ranskan maisemiin, jotka kätkevät karmivia salaisuuksia.

Vuonna 1891 17-vuotias pariisitar Léonie Vernier lähtee isoveljensä Anatolen kanssa vierailulle tätinsä kartanoon Rennes-les-Bainsin maaseutukaupunkiin Etelä-Ranskaan.

Perillä selviää, etteivät sen enempää Isolde-täti kuin Domaine de la Caden kartanokaan ole sitä mitä Léonie oli kuvitellut. Seudulla huhutaan, että Isolden edesmennyt aviomies kuoli manattuaan esiin paholaisen muinaisesta kryptasta. Puhutaan myös salaperäisestä tarot-korttipakasta, joka merkillisesti katosi samaan aikaan.

Vuonna 2007 28-vuotias amerikkalainen Meredith Martin saapuu Rennes-les-Bainsiin tekemään taustatutkimuksia Claude Debussyn elämäkertaa varten ja selvittämään omaa sukutaustaansa. Johtolankoinaan hänellä on vuonna 1914 otettu valokuva nuoresta sotilaasta sekä nuottipaperi, jonka otsikkona on "Krypta 1891".

Jokin ylellisessä Domaine de la Caden kartanohotellissa tuntuu Meredithistä merkillisesti tutulta. Sata vuotta aiemmin eläneiden Anatolen, Isolden ja Léonien kohtalot heräävät eloon.

Jännitystä, romantiikkaa ja mystiikkaa pursuava värikylläinen fresko lunastaa täydellisesti Labyrintin asettamat odotukset. Kirja nousi heti ilmestyttyään Iso-Britannian bestseller-listojen ykköseksi.

”Mosse on vahva tarinankertoja, jonka mielikuvitus on ylitsevuotavainen.” – Daily Telegraph

(muokattu 06.05.2016)

Seikkailuja mikrobien maailmassaPeterVarjo (Septimus Heap, #2)Esikoinen (Perillinen, #2)Harry Potter ja puoliverinen prinssi (Harry Potter, #6)

Morndun avatar
Kun tartuin Kryptaan, minulla ei ollut juuri mitään ennakko-odotuksia; tiesin vain sen sijoittuvan 1800-luvulle. Osa juonenkäänteistä yllätti, mutta osan pystyin hyvin arvaamaan etukäteen. Kaksi tarinaa kulkevat hyvin yhdessä, 1800-luvun loppu ja nykyaika. Mielenkiintoiseksi tarinan tekee se, kuinka ne alkavat liittyä yhä enemmän ja enemmän toisiinsa vaikka aluksi kaikki tuntuu hyvin irralliselta. Alkupuoli kirjasta on hieman tarinan venyttämistä ja lähes puoli kirjaa ehtii ... (lisää)
w-a-r-i avatar
Kirja oli melkein yhtä hyvä kuin Labyrintti. Alku oli vähän pitkä ennenkuin itse -juttu- alkoi, mutta sekin oli mielenkiitoista luettavaa - ihan normaalista elämästä ilman yliluonnollisia asioita. Kuten Labyrintissa, tässäkin kahden ihmisen tarinat kytkeytyvät yhteen pikkuhiljaa, ja kirjaan on saatu hyvin pieniä yksityiskohtia jotka selventävät juonta, ja kahden päähenkilön liittymistä toisiinsa. Kirjaan on panostettu paljon, sävelletty laulu, tarokit... Hyvä kirja! :)
Uusin jäsen: Maija