Ingo – Aaltojen kutsu (Ingo, #4)

Ingo – Aaltojen kutsu

Helen Dunmore
Julkaistu: huhtikuu 15, 2009 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: The Crossing of Ingo

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen kuvitus: Larry Rostant. Sidottu, kansipaperi.

Upea päätösosa palkitulle Ingo-sarjalle

Sapphire ja Conor kutsutaan ensimmäisinä ihmisinä Ingon ylitykseen, maailman läpi kulkevalle aikuistumismatkalle, jolle hyväksytään vain vahvimmat Meren kansan nuorista. He lähtevät pitkälle taipaleelle yhdessä ystäviensä Faron ja Elviran kanssa. Mutta Ingon johtajuutta tavoitteleva, vallanhimoinen Ervys ei hyväksy puoliverisiä ja on päättänyt pysäyttää sisarukset keinoja kaihtamatta.

Matkalla Sapphire ja Conor tapaavat vihdoin isänsä, joka tulee varoittamaan Ervysin aikeista ja yrittää suostutella lapsiaan palaamaan takaisin. Mutta Ingon ylityksessä on kyse myös Ingon ja Maan tulevaisuudesta, sillä ainoastaan tehtävässä onnistuneet puoliveriset voivat turvata maailmojen välisen tasapainon. Vaarallisen matkan halki hyytävien vesien on siis jatkuttava, vaikka sen hintana olisi kuolema.

Ingo – Aaltojen kutsu
on uljas päätös suositulle nuortensarjalle. Teos jatkaa kolmesta ensimmäisestä osasta tuttua tarinaa Ingosta, ihmeellisestä vedenalaisesta maailmasta ja sen kansasta. Ingo on tarina ystävyydestä, omien pelkojen kohtaamisesta ja itsensä löytämisestä. Se on myös kertomus siitä, miltä lapsesta tuntuu, kun perhe hajoaa.

(muokattu 28.09.2011)

Velho (Kuolemattoman Nicholas Flamelin salaisuudet, #3)Caraval (Caraval, #1)Savuvarkaat (Savuvarkaat, #1)Muotimatkaaja Titanicin kannellaSusiemon klaani (Noitien taistelu, #1)

Emppu101 avatar
Yhdyn edellisiin mielipiteisiin, mutta lisään omiakin näkökohtiani. Ensinnäkin, matka ei ollut kokonaisuudessaan täysi pohjanoteeraus, siitä löytyi myös jännittäviä huippukohtia. Mutta loppu oli valtava pettymys. Se lupaili jatko-osaa, ja siksi en halunnut uskoa että kirja oli päätösosa. Petyin kovasti kirjaan, ja siksi annoin vain kolme tähtiä, mutta kolmaskin on vain nipin napin annettu, ja senkin annoin vain värikkään kuvailun perusteella. Ingo-sarjassa iysessään ei ole mitään vikaa, se sisältää hyviä juonenkäänteitä ja kaunista kuvailua, tämä kirja vain oli pettymys.
Ara avatar
2.5
Odotin tältä kirjalta enemmän. Paljon enemmän, mutta jouduin karvaasti pettymään. Vahva olisi ollut kaksi tähteä, mutta annoin heikoin kolmosen, muiden kirjojen ansiosta. Alku oli lupaava, ja odotukset kasvoivat, mutta heti kun Sapphire ja muut lähtevät matkalla kirja melkein jysähtää siihen. Se alkoi olla tylsä. Loppu alkoi olla jo hiukan parempi, mutta kirjaa ei kyllä voi verrata muihin ingo-sarjan kirjoihin. Tämä oli ehdoton pohjanoteeraus. Se ei ole uljas päätös sarjalle, niin kuin kirjan takakansi antaa ymmärtää. Arvosanaksi annan erittäin heikon -6.
Milzu avatar
Ihana lopetus ihanalle sarjalle.
Niittysalvia avatar
Omasta mielestäni upea lopetus ihanalle sarjalle. :') Ingon ylitys oli mielenkiintoista luettavaa ja jännitystäkin oli tarpeeksi. Kirja tarjosi lisäksi uusia ympäristöjä muihin sarjan osiin verrattuna. Sarja vei ainakin minun sydämeni, jo aihe kiehtoi niin paljon. On siis ollut sinänsä hämmentävää lukea niinkin eriäviä mielipiteitä kirjasta, jota itse hehkutan täysillä... :'D Mutta kaipa Ingo-sarja vain jakaa mielipiteitä, mikä on omasta mielestäni yksi hyvän kirjasarjan ominaisuuksista!
Kastehelmi avatar
Tämä oli ehdottomasti paras osa sarjasta, ainakin minun mielestäni. Ingon ylitys oli mielestäni kiinnostavaa luettavaa. Olin leirillä, kun luin tämän kirjan ja meinasivat yöunet jäädä aika lyhyiksi, kun halusin vain lukea koko ajan.
Lavinette avatar
En juurikaan tiennyt, mitä odottaa Ingo-sarjan viimeiseltä kirjalta. Aluksi en ollut varma luenko koko kirjaa ollenkaan, mutta päätin sitten kahlata sen läpi, kun on ne muutkin tullut luettua. Alku oli lupaava, siinä ei juurikaan ollut viitettä tulevasta, mennäkkö parempaan vai huonompaan. Valitettavasti mielestäni tarina alkoi kusta siinä vaiheessa, kun Ingon ylitys alkoi. Kuvittelin sen hieman erilaiseksi, siitä ei tietenkään voi antaa miinusta, mutta siitä annan, että ... (lisää)
Uusin jäsen: Maija