Kuiskaus pimeässä ja muita kertomuksia

H. P. Lovecraft
kauhu, novellikokoelma
Kuiskaus pimeässä ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset #1) - H. P. Lovecraft8.24

Suomentaneet Ulla Selkälä ja Ilkka Äärelä. Nidottu. Kokoelma sisältää Kuiskaus pimeässä -kirjan novellit sekä neljä novellia eri antologioista.

Sisällys:

• Kammottu talo (The Shunned House, 1937)
  • Arthur Jermyn (Facts Concerning the Late Arthur Jermyn and His Family, 1924)
  • Rotat seinissä (The Rats in the Walls, 1924)
  • Hautaholvissa (In the Vault, 1925)
  • Varjo Innsmouthin yllä (The Shadow Over Innsmouth, 1931)
  • Cthulhun kutsu (The Call of Cthulhu, 1926)
  • Dunwichin hirviö (The Dunwich Horror, 1928)
  • Kuiskaus pimeässä (The Whisperer in Darkness, 1930)

H. P. Lovecraft (1890–1937) on kulttihahmo anglosaksisessa kauhukirjallisuudessa. Hänen novelliensa aihepiiri ulottuu haudanryöstäjistä kuolleiden henkiin herättäjiin ja ihmissyöjistä Uuden Englannin takametsissä Atlantiksen raunioihin meren pohjalla. Lovecraft loi Cthulhu-mytologian, johon useat myöhemmät kirjoittajat ovat kirjoittaneet jatkoa.

H. P. Lovecraftin koottujen teosten ensimmäisessä osassa on kokoelma Kuiskaus pimeässä sekä neljä novellia eri kauhuantologioista.

Keskustelua: H. P. Lovecraft :: viestejä 8 kpl

Arvosanalla: 8.24/10
Arvosanoja: 77
Tietoja päivitetty joulukuu 17, 2014

H. P. Lovecraftin kootut teokset -kirjasarja

Sarja sisältää kaikki Lovecraftin novellit ja yhden romaanin. Esipuheet on kirjoittanut Lovecraft-asiantuntija Markku Sadelehto. Aikaisempia käännöksiä on tarkistettu.

Sarjan ulkopuolelle jätettiin Lovecraftin yhteistyönovellit C. M. Eddyn kanssa sekä August Derlethin kirjoittamat novellit ja romaani Kauhun kynnys.

Kuiskaus pimeässä ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset #1)8.24
Varjo menneisyydestä ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset #2)8.00
Vaaniva pelko ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset #3)8.18
Hautausmaan kauhu ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset #4)7.72
Siivekäs kuolema ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset #5)7.00
Hautakummun salaisuus sekä muita kertomuksia ja kirjoituksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset #6)6.80

Kirja-arvioita

10/10 |
lokakuu 05, 2015
Kauhuromantiikan ystävänä pidin tästä kokoelmasta aivan valtavasti! Erityisesti tarinat Varjo Innsmouthin yllä sekä Kuiskaus pimeässä sykähdyttivät. Ensimmäisen kohdalla minun oli jopa vaikeaa laskea kirjaa käsistäni. Pidin ...
9/10 |
kesäkuu 09, 2015
Lovecraft on ylistetty kirjailija eikä suotta. Olen kuullut paljon hyvää Lovecraftin teksteistä ja siksi odotukset olivat korkealla... Silti ei tarvinnut pettyä. Aiemmin olen lukenut vain muutamia, satunnaisia novelleja. Nyt luin ensimmäistä ...
6/10 |
joulukuu 25, 2012
Lovecraft kuuluu samaan kastiin lähes legendaarisiin mittoihin kohonneissa kirjailijoissa, kuten Edgar Allan Poekin. Siinä missä Poeta pidetään visionäärinä ja edelläkävijänä lukemattomissa eri genreissä, on Lovecraftin asema täysin ...
10/10 |
heinäkuu 09, 2009
Vihdoinkin Jalava julkaisee (pitkästä aikaa) kunnon Lovecraft-novellikokoelman! Onneksi saamme nauttia vielä kahdesta muusta samanlaisesta lukuelämyksestä tulevien vuosien varrella. Tähän kokoelmaan on poimittu melko tunnettuja ja kuuluisia ...