Oscar Waon lyhyt ja merkillinen elämä

Junot Díaz
mainstream, maaginen realismi
Oscar Waon lyhyt ja merkillinen elämä - Junot Díaz6.34

Alkuteos ilmestynyt 2007. Sidottu, kansipaperi.

Pulitzer-palkinto 2008.

Pulitzer-palkittu mestariteos gettojen nörtin katastrofaalisesta elämästä.

Mikään ei ole koskaan ollut turhan helppoa Oscarille, sydämelliselle ja katastrofaalisen ylipainoiselle newjerseyläiselle gettojen nörtille. Hän haaveilee tulevansa seuraavaksi J. R. R. Tolkieniksi, mutta ennen kaikkea hän haaveilee löytävänsä rakkauden.

Oscar ei tule kuitenkaan ikinä saamaan haluamaansa, kiitos muinaisen kirouksen, joka on vainonnut hänen perhettään sukupolvien ajan. Kirous ei ainoastaan aja kantajiaan vaikeuksiin viranomaisten kanssa tai traagisten onnettomuuksien uhreiksi vaan tuomitsee heidät myös epäonnistumaan rakkaudessa. Ja ensimmäisestä suudelmastaan unelmoiva Oscar vain sattuu olemaan kirouksen tuorein uhri – kunnes hän eräänä kohtalokkaana kesäpäivänä päättää olla myös viimeinen.

Junot Díazin pitkään odotettu esikoisromaani Oscar Waon lyhyt ja merkillinen elämä on mestariteos meidän ajastamme, sen myyteistä, kirouksista ja lumoavista naisista. Teos voitti Pulitzer-palkinnon sekä myös yhden Yhdysvaltojen arvostetuimmista kirjallisuuspalkinnoista, kriitikoiden myöntämän National Book Critics Circle Awardin, ja oli mukana kaikilla vuoden parhaiden kirjojen listoilla.

Junot Díaz (s. 1968) muutti lapsena Dominikaanisesta tasavallasta Yhdysvaltoihin. Hän asuu New Yorkissa ja työskentelee luovan kirjoittamisen opettajana MIT:ssä. Like julkaisi vuonna 1999 novellikokoelman Drown, joka ylsi kansainväliseksi bestselleriksi saaden haltioihinsa kriitikot ja lukijat ympäri maailmaa.

”Lahjattomammissa käsissä Oscar Wao olisi voinut olla vain vuoden surullisin kirja. Díazin käsittelyssä se on myös vuoden hauskin.” – Lev Grossman, Time Magazine

”Romaani on tunnelmallinen, nautinnollinen ja tragikoomisen kaunis.” – GQ

”Díazin vallaton kertoja leikittelee tarinallaan ja tarinassaan. Kehnomman kirjailijan käsittelyssä tällainen anarkia antaisi ainoastaan sekavan vaikutelman. Koska Díaz on häikäisevän hyvä kirjailija, hän kykenee tekemään kerronnallisesti kurittoman romaanin, jonka hieno rakenne läiskii romaanin teorioita hilpeästi ympäri korvia. – Saara Kesävuori, Aamulehti

”Díazin kiivas proosa on katu-uskottavaa mutta herkkää.” – Playboy

”Teoksen teema on hieno ja tärkeä, yksilön ja kulttuurin epätasainen ja epäreilu yhteentörmäys. – Tapio Lahtinen, Hämeen Sanomat

”Díazilla on journalistin kiihkoton katse ja runoilijan kieli.” – Newsweek

”Díaz tuntuu oikeastaan keksineen maagisen realismin uudelleen: niin mainio sekoitus itsevaltaisesti sinne tänne poukkoilevaa kertojaa, Etelä-Amerikan sekasortoista historiaa, New Jerseyn ankeita lähiöitä, espanjansekaista slangia ja mystistä fukú-kirousta romaani on. Tekstin rytmi soi päässä vielä viikkoja lukemisen jälkeen.– Sanna Kangasniemi, Image

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Muokattu: tammikuu 17, 2009

Kirja-arvioita

5/10 |
toukokuu 04, 2015
Olin todella yllättynyt, kun löysin tämän kirjan Risingilta. Teoksessa on joitain hämäriä juttuja, kuten kasvoton mies, jonka Oscar välillä näkee, mutta en silti osaa ajatella sitä maagisena realismina. Nojoo. Teoksen nimi on hieman ...
4/10 |
marraskuu 21, 2014
Junot Díazin Pulizer-palkittu "Oscar Waon lyhyt ja merkillinen elämä" (Like, 2008) tarttui kirjastosta mukaani tuttavilta kuulemieni suositusten kuin kiinnostavalta nörttiteemansa perusteella, jota erityisesti suomenkielisen painoksen takakansi ...