Penelopeia: Penelopen ja Odysseuksen myytti

Margaret Atwood
fantasia, mainstream
Penelopeia: Penelopen ja Odysseuksen myytti7.40

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Kristiina Drews. Kansi Markko Taina. Sidottu.

Mythopoeic-palkintoehdokas 2006.

Penelopen ja Odysseuksen myytti – Mitä Odysseia jättää kertomatta Penelopesta ja paljosta muusta.

Atwood kertoo itse, miksi Penelopen ja Odysseuksen tarina on kerrottava uudelleen:

Homeroksen Odysseia ei ole ainoa versio tästä tarinasta. Myyttiaines oli alkuaan suullista ja myös paikallista: yhdellä seudulla myyttiä kerrottiin yhdellä tavalla ja toisella seudulla aivan toisin. Olen hyödyntänyt muuta materiaalia kuin Odysseiaa, erityisesti seikoissa jotka koskevat Penelopen syntyperää, nuoruutta ja naimisiinmenoa sekä hänestä levitettyjä juoruja.

Päätin antaa Penelopen ja 12 hirtetyn palvelijattaren kertoa tämän tarinan. Palvelijattarien muodostama kuoro keskittyy kahteen kysymykseen, jotka nousevat itsestään, kun Odysseiaa lukee tarkasti: mikä aiheutti heidän hirttämisensä ja mitä Penelope todella tiesi? Odysseiassa kerrottu tarina ei ole vedenpitävä. Hirtetyt palvelijattaret eivät ole jättäneet minua rauhaan, ja Penelopeian mukaan eivät myöskään Penelopea.”

Keskustelua foorumilla :: viestejä 12 kpl
Arvona kirjalle

Julkaistu: 2005
Kustantaja: Tammi
Tyylit: fantasia, mainstream
Avainsanat: antiikin mytologia, metafiktio, mytologia
Alkuperäinen nimi: The Penelopiad: The Myth of Penelope and Odysseus
Arvosanalla: 7.40/10
Arvosanoja: 27
Tietoja päivitetty 01.02.2016

Kirja-arvioita

Eija (7/10) maaliskuu 13, 2017
Pääosiltaan perustuu Homeroksen Odysseiaan, mutta kirjailija pitää sitä epäjohdonmukaisena ja on ottanut kirjaansa vaikutteita suullisen perimätiedon muodossa kerrottuun versioon Odysseuksen myytistä. Tarinaa kerrotaan pilke silmäkulmassa ... (lue lisää)
Dyn (8/10) marraskuu 19, 2012
Ihastuttava, feministinen tulkinta vanhalle myytille. Vaihtelevat kerrontatyylit tehostavat kirjaa mukavasti ja elähdyttävät lukukokemusta. Atwoodilla on asiaa, ja hän sanoo sen hyvin. ... (lue lisää)