Toinen minä - José Saramago

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Erkki Kirjalainen. Kansi: Markko Taina. Sidottu, kansipaperi.

Nobel-mestarin persoonallinen tulkinta aina yhtä kiehtovasta kaksoisolentoaiheesta

Saramagon uusi romaani sisältää kepeän, hirtehisen tarinan miehestä, joka törmää kaksoisolentoonsa, ja sen ohessa mielenkiintoista pohdiskelua ihmisen todellisesta identiteetistä ja kloonauksen herättämistä kysymyksistä.

Tertuliano Máximo Afonso on lyseon historian lehtori, eronnut, masentunut ja kyllästynyt elämäänsä. Opettajatoveri kehottaa häntä vuokraamaan piristyksekseen erään elokuvan. Afonso ei erityisesti välitä filmistä mutta kokee sitä katsoessaan yllätyksen: eräs sivuroolin esittäjä on hänen ilmetty kuvansa; jopa ääni ja eleet ovat samanlaiset.

Hänen ensimmäinen johtopäätöksensä on: ”Toinen meistä on erehdys.” Vaikka järki sanoo toista, Afonso lähtee sinnikkäästi etsimään kaksoisolentoaan. Kun he vihdoin kohtaavat, nousevat esiin väistämättömät kysymykset: Kumpi meistä oli ensin? Kumpi joutuu lähtemään ensin? Kumpi on alkuperäinen ja kumpi kopio?

Tilanne aiheuttaa monenlaisia sekaannuksia ja yllyttää kaksoisolennot naamioleikkiin, joka johtaa järkyttävään loppuratkaisuun. Mutta kun kaikki näyttää olevan lopussa, seuraakin uusi yllätys.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Julkaistu: 2005