Viimeinen kuningaskunta (Uhtred-sarja, #1)

Viimeinen kuningaskunta

Bernard Cornwell
Julkaistu: elokuu 2007 (Bazar)
Alkuperäinen nimi: The Last Kingdom
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: historia
Avainsanat: tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Outi Huovinen.

1. painos 2007. Sidottu, kansipaperi.
2. painos 2008. Nidottu.

"Minä olen Uhtred Uhtredinpoika, ja tämä on tarina verikostosta. Se on tarina siitä, miten otan viholliseltani sen, mikä minulle kuuluu. Se on myös tarina eräästä naisesta ja hänen isästään, joka oli kuningas. Hän oli minun kuninkaani, ja kaiken mitä omistan, omistan hänen ansiostaan. Ruoan jota syön, talon jossa asun ja miesteni miekat, kaiken sen sain Alfredilta, kuninkaaltani, joka vihasi minua."

800-luvulla elävä Uhtred on englantilainen poika, joka jää orvoksi 10-vuotiaana ja jonka tanskalaiset ottavat hoiviinsa ja opettavat viikinkien tavoille. Uhtredin kohtalo näyttää kuitenkin kietoutuvan yhteen kuningas Alfredin kanssa. Alfred hallitsee Wessexiä, ainoaa jäljellä olevaa englantilaista kuningaskuntaa, joka pitää pintansa tanskalaisten hyökkäyksiä vastaan. Uhtredin kasvuvuosia leimaavat englantilaisten ja tanskalaisten välinen valtataistelu sekä kristinuskon ja pakanuuden kilpailu. Uhtred on epävarma siitä, kenen puolelle hän kuuluu, mutta yllättävä ja väkivaltainen tapahtumasarja vie hänet englantilaisten puolelle. Kun Uhtredin vaimo ja poika katoavat tanskalaisten maihinnousun aiheuttamassa sekasorrossa, hänen on kohdattava yksi tanskalaisten mahtavimmista sotapäälliköistä.

Cornwell on maailmankuulu kirjailija, joka yhdistää taitavasti historialliset tosiseikat ja vetävän tarinankerronnan. Hänen kirjojaan on myyty jo yli 20 miljoonaa kappaletta. Viimeinen kuningaskunta aloittaa historiallisen trilogian, joka kertoo Uhtredin seikkailuista Alfred Suuren ajan Englannissa.

"Upea seikkailu mahtavalta kirjailijalta." – Publishers Weekly

"Cornwell on todennäköisesti paras historiallisia romaaneja kirjoittava nykykirjailija." – Washington Post

"Cornwellin mestarilliset tarinat ovat harvinaisen uskollisia tosiseikoille." – Observer

"Harva kirjailija osaa kirjoittaa tästä fantastisesta aikakaudesta paremmin kuin Cornwell." – The Sunday Telegraph

"Cornwell kirjoittaa aikamme hauskimpia ja suosituimpia historiallisia romaaneja." – Daily Mail

"Cornwellin onnistunut sekoitus historiaa ja viihdyttävää toimintaa saa 800-luvun uuteen eloon." – Kirkus Reviews

"Astu sisään bestsellerkirjailija Cornwellin elävästi luotuun 800-luvun kuningaskuntaan. Sukellettuamme synkkään keskiaikaan haluamme sinne takaisin." – Entertainment Weekly

(muokattu 04.09.2018)

Jääsielu (Jääsielu, #1)Kuninkaiden kuolema (Uhtred-sarja, #6)Myrskyn soturit (Uhtred-sarja, #9)Tulisielu (Jääsielu, #2)Jacob de Zoetin tuhat syksyä

Jussi avatar
Viimeinen kuningaskunta on hieno historiallinen romaani. Ajankuva tuntuu uskottavalta, tapahtumat etenevät kovaa vauhtia ja taistelukohtaukset ovat upeita. Cornwellin kyvyt taitavat tulla parhaiten esiin kilpimuurin kuvauksessa, lopputaisteluun on selvästi panostettu. Pelkäsin vähän etukäteen, että kirja saattaa muistuttaa liikaa Talvikuningasta, mutta tämä oli tarpeeksi erilainen. Yhtenäisyyksiä sarjojen välillä on periaatteessa paljon, mutta eroavaisuuksia on tarpeeksi. ... (lisää)
Mirelle avatar
Pidin kovasti! Tarina on taidokkaasti luotu 700-luvun Englantiin. Ympäristö oli tietämyksellä tehty ja juoni oli koukuttava. Kirja oli aika väkivaltainen, niin kuin sen jatko-osatkin (jotka ovat ihan yhtä hyviä), joten en suosittele sitä herkkänahkaisille.
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen