Viimeinen kuningaskunta (Uhtred-sarja #1) - Bernard Cornwell8.06

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Outi Huovinen.

1. painos 2007. Sidottu, kansipaperi.
2. painos 2008. Nidottu.

"Minä olen Uhtred Uhtredinpoika, ja tämä on tarina verikostosta. Se on tarina siitä, miten otan viholliseltani sen, mikä minulle kuuluu. Se on myös tarina eräästä naisesta ja hänen isästään, joka oli kuningas. Hän oli minun kuninkaani, ja kaiken mitä omistan, omistan hänen ansiostaan. Ruoan jota syön, talon jossa asun ja miesteni miekat, kaiken sen sain Alfredilta, kuninkaaltani, joka vihasi minua."

800-luvulla elävä Uhtred on englantilainen poika, joka jää orvoksi 10-vuotiaana ja jonka tanskalaiset ottavat hoiviinsa ja opettavat viikinkien tavoille. Uhtredin kohtalo näyttää kuitenkin kietoutuvan yhteen kuningas Alfredin kanssa. Alfred hallitsee Wessexiä, ainoaa jäljellä olevaa englantilaista kuningaskuntaa, joka pitää pintansa tanskalaisten hyökkäyksiä vastaan. Uhtredin kasvuvuosia leimaavat englantilaisten ja tanskalaisten välinen valtataistelu sekä kristinuskon ja pakanuuden kilpailu. Uhtred on epävarma siitä, kenen puolelle hän kuuluu, mutta yllättävä ja väkivaltainen tapahtumasarja vie hänet englantilaisten puolelle. Kun Uhtredin vaimo ja poika katoavat tanskalaisten maihinnousun aiheuttamassa sekasorrossa, hänen on kohdattava yksi tanskalaisten mahtavimmista sotapäälliköistä.

Cornwell on maailmankuulu kirjailija, joka yhdistää taitavasti historialliset tosiseikat ja vetävän tarinankerronnan. Hänen kirjojaan on myyty jo yli 20 miljoonaa kappaletta. Viimeinen kuningaskunta aloittaa historiallisen trilogian, joka kertoo Uhtredin seikkailuista Alfred Suuren ajan Englannissa.

"Upea seikkailu mahtavalta kirjailijalta." – Publishers Weekly

"Cornwell on todennäköisesti paras historiallisia romaaneja kirjoittava nykykirjailija." – Washington Post

"Cornwellin mestarilliset tarinat ovat harvinaisen uskollisia tosiseikoille." – Observer

"Harva kirjailija osaa kirjoittaa tästä fantastisesta aikakaudesta paremmin kuin Cornwell." – The Sunday Telegraph

"Cornwell kirjoittaa aikamme hauskimpia ja suosituimpia historiallisia romaaneja." – Daily Mail

"Cornwellin onnistunut sekoitus historiaa ja viihdyttävää toimintaa saa 800-luvun uuteen eloon." – Kirkus Reviews

"Astu sisään bestsellerkirjailija Cornwellin elävästi luotuun 800-luvun kuningaskuntaan. Sukellettuamme synkkään keskiaikaan haluamme sinne takaisin." – Entertainment Weekly

Julkaistu: elokuu 2007
Arvosanoja: 88
Muokattu: syyskuu 04, 2018

Uhtred-sarja -kirjasarja

13-osainen sarja.

Kirjasarja tunnettiin aiemmin Britanniassa The Warrior Chroniclesina, mutta nykyään sen virallinen nimi on tv-sarjan tapaan The Last Kingdom. Amerikkalaiskustantaja käyttää kirjasarjasta nimeä The Saxon Tales.

Viimeinen kuningaskunta (Uhtred-sarja #1)8.06
Sotapäällikkö (Uhtred-sarja #13)8.00

Kirja-arvioita

10/10 |
toukokuu 22, 2020
Viimeinen kuningaskunta on mahtava kirja, jonka lukemista olin vältellyt melkein vuoden. Ostin sen ja sarjan kolme seuraavaa osaa jo vuosi sitten, mutta en jostain syystä saanut avattua ensimmäistä osaa koko tänä aikana. Ja kun vihdoin tein ...
10/10 |
kesäkuu 13, 2015
Pidin kovasti! Tarina on taidokkaasti luotu 700-luvun Englantiin. Ympäristö oli tietämyksellä tehty ja juoni oli koukuttava. Kirja oli aika väkivaltainen, niin kuin sen jatko-osatkin (jotka ovat ihan yhtä hyviä), joten en suosittele sitä herkkänahkaisille.
8/10 |
huhtikuu 06, 2009
Viimeinen kuningaskunta on hieno historiallinen romaani. Ajankuva tuntuu uskottavalta, tapahtumat etenevät kovaa vauhtia ja taistelukohtaukset ovat upeita. Cornwellin kyvyt taitavat tulla parhaiten esiin kilpimuurin kuvauksessa, lopputaisteluun on ...