Kalpea ratsastaja (Uhtred-sarja, #2)

Kalpea ratsastaja

Bernard Cornwell
Julkaistu: elokuu 2008 (Bazar)
Alkuperäinen nimi: The Pale Horseman
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: historia
Avainsanat: tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Outi Huovinen.

1. painos 2008. Sidottu, kansipaperi.
2. painos 2009. Nidottu.

Väkevän Uhtredin tarina jatkuu

"Kun nykyisin katson kaksikymmentävuotiaita nuorukaisia, he näyttävät minusta säälittävän nuorilta, hädin tuskin äitinsä tisseistä vieroitetuilta, mutta kun itse olin kaksikymmentävuotias, pidin itseäni aikamiehenä. Minulla oli lapsi, olin taistellut kilpimuurissa enkä suostunut kuuntelemaan kenenkään neuvoja. Lyhyesti sanottuna olin ylimielinen, typerä ja itsepäinen, ja siksi toimin hölmösti Cynuitin voittomme jälkeen."

Englanti, 800-luvun loppu. Lähes koko maa on valloitettu. Bebbanburgin Uhtred, tanskalaisten viikinkien kasvattama englantilainen, on nyt 20-vuotias ja jo kokenut soturi. Hänellä on vaimo, asema ja uskollisia tovereita Wessexissä, mutta silti hän kaipaa ihailemiensa tanskalaisten pariin.

Tanskalaiset rikkovat kuningas Alfredin kanssa tehdyn rauhansopimuksen ja ajavat kuninkaan pakolaiseksi omassa maassaan. Ristiriidat repivät Uhtredia, joka halveksii maanmiehiään ja kaipaa tanskalaisten luo. Lopulta hänen on kuitenkin valittava puolensa, ja soturi Uhtred ja kuningas Alfred johtavat englantilaiset suureen taisteluun, jossa Englannin kohtalo ratkaistaan.

Cornwell kuvaa viikinkiajan Englantia ja sen kansaa historiallisella tarkkuudella ja uskomattoman viihdyttävästi. Kalpea ratsastaja on seikkailuromaani sankaruudesta ja sodan riepottamasta kansasta. Se on jatkoa romaanille Viimeinen kuningaskunta mutta luettavissa itsenäisenä tarinana.

Cornwellin historiallisia romaaneja on myyty yli 20 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa.

”Tämä vetävä tarina, joka on täynnä reteää huumoria, verenvuodatusta, petoksia ja urhoollisuutta, saa lukijat odottamaan nälkäisinä seuraavaa osaa.” – Publishers Weekly

”Cornwell kirjoittaa niin fiksuja ja vahvoja historiallisia seikkailutarinoita, että niitä on todella harvassa.” – The Washington Post

"Upeaa luettavaa todelliselta mestarilta, kuten aina." – Kirkus Reviews

muokattu 04.09.2018

Asterix ja Piktit (Asterix, #35)Pakanavaltias (Uhtred-sarja, #7)Tyhjä valtaistuin (Uhtred-sarja, #8)Huijarin oppipoika (Taikuri ja taskuvaras -trilogia, #2)Myrskylintu (Ruusujen sota, #1)

Jussi avatar
Kirjoittanut
Tämä keskiajan Englantiin sijoittuva historiallinen romaani jatkaa samalla korkealla tasolla kuin Viimeinen kuningaskunta, nostan sen vähän edeltäjäänsä paremmaksi vaikuttavamman lopputaistelun takia. Tapahtumat keskittyvät nyt Lounais-Englantiin, kelttien asuttamassa Cornwallissakin vieraillaan. Uhtred on mainio päähenkilö, hänen toimintansa teoksen alkupuolella on nykylukijan silmin varsin moraalitonta. Jo ensimmäisen luvun lopetus näyttää, mikä on homman nimi. Uhtred kehittyy selvästi kirjan aikana ja kuningas Alfredin "suuruus" tulee myös esille. Tarina jatkuu kolmannessa osassa.
rudi92 avatar
Kirjoittanut

Kalpea ratsastaja jatkaa upeaa sarjaa mallikkaasti. Juoni on hyvä, samoin henkilöt. Taistelukohtaukset ovat koko kirjan suola.

Uhtred-sarja on upea lisäys kirjahyllyyni ja ainakin tähän asti sarja on pysynyt mukaansatempaavana. Kirjat lukee nopeasti ja suoraan sanoen ärsyttää, kun joutuu välillä lopettamaan lukemisen. Onneksi kolmas osa oli jo valmiina, joten sen pystyi aloittamaan heti toisen osan luettua.

Ässä, sinidean
Uusin jäsen: Ässä