Kalpea ratsastaja (Uhtred-sarja #2) - Bernard Cornwell8.32

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Outi Huovinen.

1. painos 2008. Sidottu, kansipaperi.
2. painos 2009. Nidottu.

Väkevän Uhtredin tarina jatkuu

"Kun nykyisin katson kaksikymmentävuotiaita nuorukaisia, he näyttävät minusta säälittävän nuorilta, hädin tuskin äitinsä tisseistä vieroitetuilta, mutta kun itse olin kaksikymmentävuotias, pidin itseäni aikamiehenä. Minulla oli lapsi, olin taistellut kilpimuurissa enkä suostunut kuuntelemaan kenenkään neuvoja. Lyhyesti sanottuna olin ylimielinen, typerä ja itsepäinen, ja siksi toimin hölmösti Cynuitin voittomme jälkeen."

Englanti, 800-luvun loppu. Lähes koko maa on valloitettu. Bebbanburgin Uhtred, tanskalaisten viikinkien kasvattama englantilainen, on nyt 20-vuotias ja jo kokenut soturi. Hänellä on vaimo, asema ja uskollisia tovereita Wessexissä, mutta silti hän kaipaa ihailemiensa tanskalaisten pariin.

Tanskalaiset rikkovat kuningas Alfredin kanssa tehdyn rauhansopimuksen ja ajavat kuninkaan pakolaiseksi omassa maassaan. Ristiriidat repivät Uhtredia, joka halveksii maanmiehiään ja kaipaa tanskalaisten luo. Lopulta hänen on kuitenkin valittava puolensa, ja soturi Uhtred ja kuningas Alfred johtavat englantilaiset suureen taisteluun, jossa Englannin kohtalo ratkaistaan.

Cornwell kuvaa viikinkiajan Englantia ja sen kansaa historiallisella tarkkuudella ja uskomattoman viihdyttävästi. Kalpea ratsastaja on seikkailuromaani sankaruudesta ja sodan riepottamasta kansasta. Se on jatkoa romaanille Viimeinen kuningaskunta mutta luettavissa itsenäisenä tarinana.

Cornwellin historiallisia romaaneja on myyty yli 20 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa.

”Tämä vetävä tarina, joka on täynnä reteää huumoria, verenvuodatusta, petoksia ja urhoollisuutta, saa lukijat odottamaan nälkäisinä seuraavaa osaa.” – Publishers Weekly

”Cornwell kirjoittaa niin fiksuja ja vahvoja historiallisia seikkailutarinoita, että niitä on todella harvassa.” – The Washington Post

"Upeaa luettavaa todelliselta mestarilta, kuten aina." – Kirkus Reviews

Arvosanalla: 8.32/10
Arvosanoja: 73
Muokattu: syyskuu 04, 2018

Uhtred-sarja -kirjasarja

Kirjasarja tunnettiin aiemmin Britanniassa The Warrior Chroniclesina, mutta nykyään sen virallinen nimi on tv-sarjan tapaan The Last Kingdom. Amerikkalaiskustantaja käyttää kirjasarjasta nimeä The Saxon Tales.

Viimeinen kuningaskunta (Uhtred-sarja #1)8.06
Sotapäällikkö (Uhtred-sarja #13)8.00

Kirja-arvioita

10/10 |
toukokuu 26, 2020
Kalpea ratsastaja jatkaa upeaa sarjaa mallikkaasti. Juoni on hyvä, samoin henkilöt. Taistelukohtaukset ovat koko kirjan suola. Uhtred-sarja on upea lisäys kirjahyllyyni ja ainakin tähän asti sarja on pysynyt mukaansatempaavana. Kirjat lukee ...
8/10 |
huhtikuu 06, 2009
Tämä keskiajan Englantiin sijoittuva historiallinen romaani jatkaa samalla korkealla tasolla kuin Viimeinen kuningaskunta, nostan sen vähän edeltäjäänsä paremmaksi vaikuttavamman lopputaistelun takia. Tapahtumat keskittyvät nyt ...