Vielä yksi juttu... (Linnunrata, #6)

Vielä yksi juttu...

Eoin Colfer
Julkaistu: lokakuu 19, 2009 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: And Another Thing...
Tyylit: scifi, seikkailu
Avainsanat: huumori

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Päällyksen kuva: Larry Rostant. Päällyksen typografia: Kai Toivonen. Sidottu, kansipaperi.

"Myrsky oli selvästi laantunut, ja jossakin kaukana kukkuloiden takana jyrisevä ukkonen kuulosti yhtä vaisulta kuin mies, joka on myöntänyt hävinneensä väittelyn ja sanoo sitten kaksikymmentä minuuttia myöhemmin: 'Niin, ja yksi juttu vielä...'" – Douglas Adams

LUE JA NAURA, KUN MAAPALLO JÄLLEEN TUHOTAAN!

Douglas Adamsin (1952–2001) maailmanmenestys Linnunradan käsikirja liftareille toi ilmestyessään raikkaan viestin kaikille scifi-kirjallisuuden ystäville – avaruudesta löytyy myös huumoria! Hilpeästi kotiplaneettamme tuhosta alkanut ja mm. elämän tarkoituksen (vastaus: 42) paljastanut kosminen seikkailu kasvoi lopulta peräti viisi kirjaa käsittäväksi trilogiaksi.

Vielä yksi juttu… on muun muassa Artemis Fowl -kirjoistaan tutun Eoin Colferin kirjoittama jatko-osa alkuperäiselle teossarjalle. Romaani päivittää tietomme Arthur Dentin, Trillianin ja Zaphod Beeblebroxin viimeisimmistä vaiheista, eri puolilla galaksia asustavista kummallisista olennoista ja heidän suosikkijuomistaan. Teetä unohtamatta. Ja niin kauan kuin taivaankannen yllä ei näy vieraalta planeetalta saapunutta avaruusalusta, meillä on aikaa lukea Vielä yksi juttu…

(muokattu 30.12.2014)

Pereat mundusSynkkä metsä (Muistoja planeetta Maasta, #2)Kolme päivää armonaikaa (Nick Carter, #100)Tähtikirkas (Tähtitrilogia, #1)Marsin matka (Seikkailujen maailma, #23)

Fantasyfan avatar
Colferilla oli kova yritys päästä samaan tasoon Adamsin kanssa. Pinnalta katsoen rakenne on sama; maailma potkii Artur Denttiä päähän ja Linnunradan käsikirja heittää väliin "faktoja". Mahdoin nauraa kerran kirjaa lukiessa, mutta Colferin heitot eivät yleensä ottaen jaksaneet naurattaa. Tarinankuljetuskin on hyvin suoraviivainen ja yksinkertainen verrattuna alkuperäiseen sarjaan. Kirjasta puuttui sellainen hykerryttävä absurdi tarinankerronta johon näemmä vain Adams itse kykeni. Colfer on enemmän elementissään Artemiskirjojen kanssa.
Celestine avatar
0.5
Olin tosi innoissani, kun sain kuulla, että Adamsin kirjoillr on tehty jatkoa. Kirjan luettuani en ollut yhtä hyväntuulinen, sillä kirja oli surkea ja syvältä... No, en vaivaudu sanomaan mistä. Älkää vaivautuko lukemaan. Adams-parka taatusti pyörii haudassaan.
Freyja, LordStenhammar
Uusin jäsen: Marko Kinnunen