Syntymälahja

Kristin Cashore
fantasia > korkea fantasia, nuoret
Syntymälahja - Kristin Cashore8.34

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Maria Lyytinen. Päällys: Mika Tuominen. Sidottu.

Mythopoeic-palkinto (paras nuortenkirja) 2009, Southern Independent Booksellers Alliancen nuortenkirjapalkinto 2009. Andre Norton -palkintoehdokas 2008, William C. Morris YA Debut Award -ehdokas 2009.

Lady Katsan silmät ovat eri paria, toinen vihreä, toinen sininen. Kahdeksanvuotiaasta hän on tiennyt olevansa erilainen. On muita tyttöjä, joiden erityiskyky on hoitaa eläimiä tai tanssia kuin enkeli. Mutta Katsan kyseenalainen lahja on tappaminen.

Hänen enonsa, kuningas Randa, löytää nopeasti Katsan taidoille käyttöä ja kouluttaa tästä taistelijan. Jo teini-ikäisenä hän on soturiprinsessa, joka korvaa kokonaisen armeijan. Katsa ei kuitenkaan haluaisi enää tappaa, mutta kuinka hän voi vastustaa kuninkaan käskyjä?

Sitten yksi Seitsemän kuningaskunnan prinsseistä katoaa, ja Katsa saa tehtäväkseen etsiä hänet. Hän tutustuu Po-nimiseen poikaan, ensimmäiseen ihmiseen, josta on hänelle vastusta taistelussa. Mutta Posta ei ota selvää. Mitä hän oikein haluaa Katsasta?

Kristin Cashoren esikoisromaani Syntymälahja voitti vuoden parhaan nuorten fantasiakirjan Mythopoeic Award -palkinnon 2009.

”Vaikuttava esikoinen – taitavasti punottu fantasiaromaani, joka palkitsee lukijansa ja saa heidät janoamaan lisää.” – Booklist

”Amerikkalaisen Kristin Cashoren palkittu esikoisteos yllättää lukijan positiivisesti. (...) Syntymälahja on varsin lämminhenkinen ja paikoin jopa erittäin syvääluotaava teos. (...) Syntymälahja kulkee luontevasti Tolkienin fantasiaperinteen jalanjäljissä.” – Maria Loikkanen, Kaleva

Julkaistu: syyskuu 18, 2009
Arvosanoja: 191
Muokattu: syyskuu 09, 2017

Kirja-arvioita

elokuu 20, 2017
Katsoin tätä kirjaa monta kertaa kirjastossa mutta se ei kuitenkaan näyttänyt/kuulostanut niin kiinnostavalta kuin se todellisuudessa oli! Ei kannata jättää lukematta pelkästään kannen perustella. Mutta yksi asia pitäisi kysyä, onko kakkos osasta tulossa suomenkielistä versiota tai onko jo?
9/10 |
maaliskuu 31, 2016
Flya: Twilight, se on aika hyvä, erityisesti alkuun, mutta löytyy myös paljonkin ihanampia kirjoja, kuten aika minullekin näytti. Tämä on ihana, kuten useat muutkin kirjat. Ehdottomasti lukemisen arvoinen!
maaliskuu 28, 2015
Ihana idea, luin hujauksessa!
maaliskuu 21, 2015
Rakastuin kirjaan, kirjoitus oli hyvää ja juoni piti otteessaan. Kaiken kaikkiaan yllätyin sillä kirja ylitti odotukseni moninkertaisesti. Suosittelen! Kirjasta löytyi paljon enemmän herkempääkin tekstiä kuin taisteluja.
helmikuu 22, 2015
Rakastuin tarinaan Posta ja Katsasta! Alun kankeuden jälkeen kirja veti minut sisälle maailmaan, missä en ennen ollut käynyt. En odottanut kirjasta kovinkaan paljon, sillä se ei vaikuttanut lupaavalta takakannen perusteella. Osasin silti ...
9/10 |
kesäkuu 26, 2014
Pidin kirjasta paljon, vaikka alku olikin hieman tökkivä. Pidin Posta ja Katsasta toosi paljon! Harmi ettei toisia osia taida tulla suomeksi, ja ne eivät muutenkaan kertoisi Katsasta ja/tai Posta mikä on mielestäni harmi.
toukokuu 17, 2014
Kirja oli Paras! Näin kirjan läheisessä kirjatossa ja päätin sitten yrittää lukea sitä vähän ja sitten kotiin tultuani aloin heti lukea sitä ja se osoittautui mielenkiintoisaksi! Nyt olen saanut kirjan luettua ja se oli hyvä! Mutta jos haluan lukea jatko-osat niin luen ne englanniksi! Jos luen
maaliskuu 24, 2014
Etsiskelin kirjaa kirjastossa kun tämän kirja nimi, juuri nimenomaan sen nimi pisti silmään. No lainasin sen ja lukaisin läi. Mahtava kirja! jo toivoisin kakkososaa vaikkei tästä kyllä saisi puserrettua jatkoa. Olen siitä tavallaan ...
syyskuu 06, 2013
Maailma on todella kiinnostava samoin henkilöhahmot. Tarina on mielenkiintoinen, jännittävä, jopa koskettava lopussa. Suosittelen lämpimästi.
lokakuu 18, 2012
Mä rakastuin tähän kirjaan, vaikka kannen ja takakansitekstin perusteella ei kovin lupaavalta vaikuttanutkaan. Myös alku takkuili hieman mutta aika nomeasti kuitenkin alkoi tarina edetä. Harmittaa kun ei toisia osia ole suomennettu, mutta aijon ...