Syntymälahja

Syntymälahja

Kristin Cashore
Julkaistu: syyskuu 18, 2009 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Graceling
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret
Avainsanat: mythopoeic-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Maria Lyytinen. Päällys: Mika Tuominen. Sidottu.

Mythopoeic-palkinto (paras nuortenkirja) 2009, Southern Independent Booksellers Alliancen nuortenkirjapalkinto 2009. Andre Norton -palkintoehdokas 2008, William C. Morris YA Debut Award -ehdokas 2009.

Lady Katsan silmät ovat eri paria, toinen vihreä, toinen sininen. Kahdeksanvuotiaasta hän on tiennyt olevansa erilainen. On muita tyttöjä, joiden erityiskyky on hoitaa eläimiä tai tanssia kuin enkeli. Mutta Katsan kyseenalainen lahja on tappaminen.

Hänen enonsa, kuningas Randa, löytää nopeasti Katsan taidoille käyttöä ja kouluttaa tästä taistelijan. Jo teini-ikäisenä hän on soturiprinsessa, joka korvaa kokonaisen armeijan. Katsa ei kuitenkaan haluaisi enää tappaa, mutta kuinka hän voi vastustaa kuninkaan käskyjä?

Sitten yksi Seitsemän kuningaskunnan prinsseistä katoaa, ja Katsa saa tehtäväkseen etsiä hänet. Hän tutustuu Po-nimiseen poikaan, ensimmäiseen ihmiseen, josta on hänelle vastusta taistelussa. Mutta Posta ei ota selvää. Mitä hän oikein haluaa Katsasta?

Kristin Cashoren esikoisromaani Syntymälahja voitti vuoden parhaan nuorten fantasiakirjan Mythopoeic Award -palkinnon 2009.

”Vaikuttava esikoinen – taitavasti punottu fantasiaromaani, joka palkitsee lukijansa ja saa heidät janoamaan lisää.” – Booklist

”Amerikkalaisen Kristin Cashoren palkittu esikoisteos yllättää lukijan positiivisesti. (...) Syntymälahja on varsin lämminhenkinen ja paikoin jopa erittäin syvääluotaava teos. (...) Syntymälahja kulkee luontevasti Tolkienin fantasiaperinteen jalanjäljissä.” – Maria Loikkanen, Kaleva

(muokattu 09.09.2017)

Mätä (Korpinkehät, #2)Zarazethin avaimetBrisingr (Perillinen, #3)Maresin voima (Punaisen luostarin kronikoita, #3)Savuvarkaat (Savuvarkaat, #1)

Lunis avatar
Syntymälahja on vangitseva kirja. Alun kankeuden jälkeen tarina repäisee mukaansa ja se on yksinkertaisesti pakko ahmaista yhteen pötköön. Katsa on ihanan erilainen päähenkilö: huoleton, eristäytyvä, epävarma, mutta ehdottoman valloittava. Tarina itsessään on eheä, varma ja yllättäväkin. Po on asia erikseen. Edward Cullenin kultaiset silmät jäävät kauas jälkeen, kun vertauskohteena on komean prinssin kullan ja hopean hohtelevat, vangitsevat silmät.Jos ei mikään muu ... (lisää)
Jillponie 2 avatar
Ihan mahtava kirja. Ei yletä muutaman muun kanssa samalle tasolle, mutta hyvänä kakkosena kiitää. Vaarallisia tilanteita löytyy, mutta on kirjassa myös ripaus romantiikka ja salaperäisyyttäkin.
Kirjakaapin tyttö avatar
Lonely Reader avatar
Etsiskelin kirjaa kirjastossa kun tämän kirja nimi, juuri nimenomaan sen nimi pisti silmään. No lainasin sen ja lukaisin läi. Mahtava kirja! jo toivoisin kakkososaa vaikkei tästä kyllä saisi puserrettua jatkoa. Olen siitä tavallaan onnellinen. Jotkut kirjailijat pitkittävät turhilla seikoilla kirjojansa moniin osiin, mutta tämä pysyi yksiosaisena eikä liian pitkänä ja juuri sopivan paksukin. Katsan typeryys heti alussa pisti silmään. enkä nyt tarkoita mitään ... (lisää)
MintFirefly avatar
Rakastan tätä kirjaa! ihana sukeltaa toiseen maailmaan linnojen ja leiviskänhaltioiden keskelle, kun itse elää vaan tylsää arkea. Katsa on mahdottoman viisas ja hänen voimavarojaan riittää vaikka muille jakaa. Po taas on ihanan mystinen ja veikeä. täydellistä! Juoni oli mukaansatempaava ja teksti tarkkaa ja hienovaraisesti kuvailevaa. Haluaisin lukea läjäpäin lisää Sydänmaan ja muiden valtakuntien elämästä sekä varsinkin Katsasta ja Posta!
Flya avatar
Luulin, etten Twilightin jälkeen ihastu ennäään yhteenkkään kirjaan. Tämä kirja käänsi pääni. Rakastuin siihen. Tämä kirja vangitsi minut otteeseensa, luin sen heti 2 kertaa peräkkäin. Katsa oli ihmeellinen vahva nainen joka taitaa taistelu taidot. Se oli ihmeellistä. Pidän vahvoista naishahmoista, mutta Katsa on ylitse muiden. Ja sitten Po. Nuori, salaperäinen ja ihmeellinen prinssi Loppujen lopuksi hän on todella vaatimaton. Koko kirja oli ihan mahtava. Toivoisin vain niin kovasti, että kakkososakin suomennettaisiin.
blover avatar
Kirjan alku oli kuolettavan tylsä, mutta kannattaa kahlata sen läpi vaikka puoliunessa, sillä kirjan keskiohdan jälkeen ainakin minä tajusin että hei, mähän rakastan tätä kirjaa! Ja kirjan henkilötkin olivat omaperäisiä ja helposti samastuttavia. Katsa on Bella Swanin täydellinen vastakohta. Siinä missä Bella ihastuu Edwardiin ensisilmäyksellä, Katsaa Po vain vähäsen ärsyttää, ei muuta. Ja Muutenkin Katsa on erilainen päähenkikö kuin nuorten fantasiakirjoissa ... (lisää)
saga avatar
Ihana idea, luin hujauksessa!
Ruusy avatar
Rakastuin kirjaan, kirjoitus oli hyvää ja juoni piti otteessaan. Kaiken kaikkiaan yllätyin sillä kirja ylitti odotukseni moninkertaisesti. Suosittelen! Kirjasta löytyi paljon enemmän herkempääkin tekstiä kuin taisteluja.
LonelyDiamond avatar
Maailma on todella kiinnostava samoin henkilöhahmot. Tarina on mielenkiintoinen, jännittävä, jopa koskettava lopussa. Suosittelen lämpimästi.
Vallu avatar
Mä rakastuin tähän kirjaan, vaikka kannen ja takakansitekstin perusteella ei kovin lupaavalta vaikuttanutkaan. Myös alku takkuili hieman mutta aika nomeasti kuitenkin alkoi tarina edetä. Harmittaa kun ei toisia osia ole suomennettu, mutta aijon lukea loputkin, vaikka sitten englanniksi. Suosittelen kaikille!
jp avatar

Katsoin tätä kirjaa monta kertaa kirjastossa mutta se ei kuitenkaan näyttänyt/kuulostanut niin kiinnostavalta kuin se todellisuudessa oli! Ei kannata jättää lukematta pelkästään kannen perustella. Mutta yksi asia pitäisi kysyä, onko kakkos osasta tulossa suomenkielistä versiota tai onko jo?

Helmeilevä susi avatar
4.5

Flya: Twilight, se on aika hyvä, erityisesti alkuun, mutta löytyy myös paljonkin ihanampia kirjoja, kuten aika minullekin näytti. Tämä on ihana, kuten useat muutkin kirjat.

Ehdottomasti lukemisen arvoinen!

Mystinen tyttö avatar
Rakastuin tarinaan Posta ja Katsasta! Alun kankeuden jälkeen kirja veti minut sisälle maailmaan, missä en ennen ollut käynyt. En odottanut kirjasta kovinkaan paljon, sillä se ei vaikuttanut lupaavalta takakannen perusteella. Osasin silti odottaa, että huonolta vaikuttava kirja onkin parempi kuin useimmat hyvältä näyttävät kirjat. Teksti oli sulavaa ja helppoa luettavaa, vaikka olisin lukenut puoliunessa, olisin varmasti pysynyt kärryillä. Haluaisin ehdottomasti lukea lisää ... (lisää)
Vehka avatar
Nage avatar
4.5
Pidin kirjasta paljon, vaikka alku olikin hieman tökkivä. Pidin Posta ja Katsasta toosi paljon! Harmi ettei toisia osia taida tulla suomeksi, ja ne eivät muutenkaan kertoisi Katsasta ja/tai Posta mikä on mielestäni harmi.
Rauros avatar
Kirja oli Paras! Näin kirjan läheisessä kirjatossa ja päätin sitten yrittää lukea sitä vähän ja sitten kotiin tultuani aloin heti lukea sitä ja se osoittautui mielenkiintoisaksi! Nyt olen saanut kirjan luettua ja se oli hyvä! Mutta jos haluan lukea jatko-osat niin luen ne englanniksi! Jos luen
Amelie avatar
Celestine avatar