Syntymälahja

@ Kristin Cashore
Syntymälahja - Kristin Cashore 8.36   197

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Maria Lyytinen. Päällys: Mika Tuominen. Sidottu.

Mythopoeic-palkinto (paras nuortenkirja) 2009, Southern Independent Booksellers Alliancen nuortenkirjapalkinto 2009. Andre Norton -palkintoehdokas 2008, William C. Morris YA Debut Award -ehdokas 2009.

Lady Katsan silmät ovat eri paria, toinen vihreä, toinen sininen. Kahdeksanvuotiaasta hän on tiennyt olevansa erilainen. On muita tyttöjä, joiden erityiskyky on hoitaa eläimiä tai tanssia kuin enkeli. Mutta Katsan kyseenalainen lahja on tappaminen.

Hänen enonsa, kuningas Randa, löytää nopeasti Katsan taidoille käyttöä ja kouluttaa tästä taistelijan. Jo teini-ikäisenä hän on soturiprinsessa, joka korvaa kokonaisen armeijan. Katsa ei kuitenkaan haluaisi enää tappaa, mutta kuinka hän voi vastustaa kuninkaan käskyjä?

Sitten yksi Seitsemän kuningaskunnan prinsseistä katoaa, ja Katsa saa tehtäväkseen etsiä hänet. Hän tutustuu Po-nimiseen poikaan, ensimmäiseen ihmiseen, josta on hänelle vastusta taistelussa. Mutta Posta ei ota selvää. Mitä hän oikein haluaa Katsasta?

Kristin Cashoren esikoisromaani Syntymälahja voitti vuoden parhaan nuorten fantasiakirjan Mythopoeic Award -palkinnon 2009.

”Vaikuttava esikoinen – taitavasti punottu fantasiaromaani, joka palkitsee lukijansa ja saa heidät janoamaan lisää.” – Booklist

”Amerikkalaisen Kristin Cashoren palkittu esikoisteos yllättää lukijan positiivisesti. (...) Syntymälahja on varsin lämminhenkinen ja paikoin jopa erittäin syvääluotaava teos. (...) Syntymälahja kulkee luontevasti Tolkienin fantasiaperinteen jalanjäljissä.” – Maria Loikkanen, Kaleva

Kirja julkaistu syyskuu 18, 2009 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Graceling
Tietoja muokattu syyskuu 9, 2017

Nix Kharon
lokakuu 14, 2023

Siitä on kauan kun tämän luin, mutta muistelen yllättyneeni positiivisesti. Kannen perusteella en odottanut paljoakaan.

Hauskaa sinänsä, että enää en muista kuka oli Po. Muita asioita muistan kirjasta, mutta jätän mainitsematta turhat spoilerit.

jp
elokuu 20, 2017

Katsoin tätä kirjaa monta kertaa kirjastossa mutta se ei kuitenkaan näyttänyt/kuulostanut niin kiinnostavalta kuin se todellisuudessa oli! Ei kannata jättää lukematta pelkästään kannen perustella. Mutta yksi asia pitäisi kysyä, onko kakkos osasta tulossa suomenkielistä versiota tai onko jo?

Ruosteinen susi
maaliskuu 31, 2016

Flya: Twilight, se on aika hyvä, erityisesti alkuun, mutta löytyy myös paljonkin ihanampia kirjoja, kuten aika minullekin näytti. Tämä on ihana, kuten useat muutkin kirjat.

Ehdottomasti lukemisen arvoinen!

saga
maaliskuu 28, 2015

Ihana idea, luin hujauksessa!

Ruusy
maaliskuu 21, 2015

Rakastuin kirjaan, kirjoitus oli hyvää ja juoni piti otteessaan. Kaiken kaikkiaan yllätyin sillä kirja ylitti odotukseni moninkertaisesti. Suosittelen! Kirjasta löytyi paljon enemmän herkempääkin tekstiä kuin taisteluja.

Mystinen tyttö
helmikuu 22, 2015

Rakastuin tarinaan Posta ja Katsasta! Alun kankeuden jälkeen kirja veti minut sisälle maailmaan, missä en ennen ollut käynyt. En odottanut kirjasta kovinkaan paljon, sillä se ei vaikuttanut lupaavalta takakannen perusteella. Osasin silti odottaa, että huonolta vaikuttava kirja onkin parempi kuin useimmat hyvältä näyttävät kirjat. Teksti oli sulavaa ja helppoa luettavaa, vaikka olisin lukenut puoliunessa, olisin varmasti pysynyt kärryillä. Haluaisin ehdottomasti lukea lisää Posta ja Katsasta, minkä vuoksi on harmi, että toisia osia ei ilmeisesti aiota suomentaa. Idea on aivan mahtava! Tyttö, joka omistaa tappajan leiviskän. Kaiken lisäksi idea oli toteutettu mahtavasti. Vahva päähenkilö on muutenkin mieleeni. Ja vaikka Katsa ei sisäisestikään ollut niin vahva kuin odottaa saattoi, hänessä oli kaipaamaani vahvuutta. Suosittelen kirjaa ehdottomasti kaikille fantasian ystäville!

kesäkuu 26, 2014

Pidin kirjasta paljon, vaikka alku olikin hieman tökkivä. Pidin Posta ja Katsasta toosi paljon! Harmi ettei toisia osia taida tulla suomeksi, ja ne eivät muutenkaan kertoisi Katsasta ja/tai Posta mikä on mielestäni harmi.

Rauros
toukokuu 17, 2014

Kirja oli Paras! Näin kirjan läheisessä kirjatossa ja päätin sitten yrittää lukea sitä vähän ja sitten kotiin tultuani aloin heti lukea sitä ja se osoittautui mielenkiintoisaksi! Nyt olen saanut kirjan luettua ja se oli hyvä! Mutta jos haluan lukea jatko-osat niin luen ne englanniksi! Jos luen

Lonely Reader
maaliskuu 24, 2014

Etsiskelin kirjaa kirjastossa kun tämän kirja nimi, juuri nimenomaan sen nimi pisti silmään. No lainasin sen ja lukaisin läi. Mahtava kirja! jo toivoisin kakkososaa vaikkei tästä kyllä saisi puserrettua jatkoa. Olen siitä tavallaan onnellinen. Jotkut kirjailijat pitkittävät turhilla seikoilla kirjojansa moniin osiin, mutta tämä pysyi yksiosaisena eikä liian pitkänä ja juuri sopivan paksukin. Katsan typeryys heti alussa pisti silmään. enkä nyt tarkoita mitään hölmöilyä vaan sitä ettei hän pannut jo alussa kampoihin randalle. Ulkokuori on vahva ja urhea mutta sisältä ujo, epäluuloinen ja jotenkin vain lapsellisen hölmö. Kun Po taas. Vahva ulkoa ja sisältä mutta tietyissä asioissa herkkä ja murtuva. Rakastaa ja suojelee läheisiään mutta osaa olla tiukka ja jopa verenhimoinen vihollisiian kohtaan. Kummallakin hahmolla ihanat silmät. Vihreä lempivärini ja sininen BFF:fäni joten voisi sanoa että katsa edustaa meidän kummankin hyviä ja huonoja puolia. Po:n silmät taas kuin aurinko ja kuu, Jing ja Jang, hopea ja kulta. :) Tarina etenee sutjakkaasti ja loppuhuipennus ja oivallukset ovat aivan omaa luokkaansa. Kummallakin oli hyviä syitä salata asioita. Pieni romanssikin heidän välilleen mahtui kaiken verenhimon ja jännityksen keskellä. Leivisköistä tulee mieleen helinä-keiju paitsi katsan leiviskä ei taida olla mikään keijumainen eikä sen ilkeän kuninkaankaan. Onneksi katsan leiviskä ei ollutkaan se miksi aluksi luultiin. Lukaise ihmeessä läpi.

LonelyDiamond
syyskuu 6, 2013

Maailma on todella kiinnostava samoin henkilöhahmot. Tarina on mielenkiintoinen, jännittävä, jopa koskettava lopussa. Suosittelen lämpimästi.

Vallu
lokakuu 18, 2012

Mä rakastuin tähän kirjaan, vaikka kannen ja takakansitekstin perusteella ei kovin lupaavalta vaikuttanutkaan. Myös alku takkuili hieman mutta aika nomeasti kuitenkin alkoi tarina edetä. Harmittaa kun ei toisia osia ole suomennettu, mutta aijon lukea loputkin, vaikka sitten englanniksi. Suosittelen kaikille!

MintFirefly
elokuu 17, 2012

Rakastan tätä kirjaa! ihana sukeltaa toiseen maailmaan linnojen ja leiviskänhaltioiden keskelle, kun itse elää vaan tylsää arkea. Katsa on mahdottoman viisas ja hänen voimavarojaan riittää vaikka muille jakaa. Po taas on ihanan mystinen ja veikeä. täydellistä! Juoni oli mukaansatempaava ja teksti tarkkaa ja hienovaraisesti kuvailevaa. Haluaisin lukea läjäpäin lisää Sydänmaan ja muiden valtakuntien elämästä sekä varsinkin Katsasta ja Posta!

Jillponie 2
maaliskuu 8, 2012

Ihan mahtava kirja. Ei yletä muutaman muun kanssa samalle tasolle, mutta hyvänä kakkosena kiitää. Vaarallisia tilanteita löytyy, mutta on kirjassa myös ripaus romantiikka ja salaperäisyyttäkin.

Flya
joulukuu 15, 2011

Luulin, etten Twilightin jälkeen ihastu ennäään yhteenkkään kirjaan. Tämä kirja käänsi pääni. Rakastuin siihen. Tämä kirja vangitsi minut otteeseensa, luin sen heti 2 kertaa peräkkäin. Katsa oli ihmeellinen vahva nainen joka taitaa taistelu taidot. Se oli ihmeellistä. Pidän vahvoista naishahmoista, mutta Katsa on ylitse muiden. Ja sitten Po. Nuori, salaperäinen ja ihmeellinen prinssi Loppujen lopuksi hän on todella vaatimaton. Koko kirja oli ihan mahtava. Toivoisin vain niin kovasti, että kakkososakin suomennettaisiin.

blover
helmikuu 13, 2010

Kirjan alku oli kuolettavan tylsä, mutta kannattaa kahlata sen läpi vaikka puoliunessa, sillä kirjan keskiohdan jälkeen ainakin minä tajusin että hei, mähän rakastan tätä kirjaa! Ja kirjan henkilötkin olivat omaperäisiä ja helposti samastuttavia. Katsa on Bella Swanin täydellinen vastakohta. Siinä missä Bella ihastuu Edwardiin ensisilmäyksellä, Katsaa Po vain vähäsen ärsyttää, ei muuta. Ja Muutenkin Katsa on erilainen päähenkikö kuin nuorten fantasiakirjoissa yleensä: rohkea, kulkee omia teitään, ei aio naimisiin, mutta kuitenkin hieman epävarma itsestään ja toisinaan jopa surullinen. Ja vaikka kirjan tapahtumat eivät edes sijoitu tähän maailmaan, mielessä pystyy helposti kuvittelemaan jokaisen maiseman ja Katsaan pystyy samastumaan, vaikka hän ei ole kuullutkaan sanaa kännykkä. Mutta entä sitten Po? Salaperäinen tyyppi, joka herättää lukijan mielenkiinnon heti. Hänetä paljastuu kiltti ja hieman surkean lapsuuden viettänyt nuori mies. Kirjan juoni on mukavan omaperäinen, ja itse asiassa kirjan takakansi ei kerro siitä juuri mitään. Ei, prinssin katoaminen ei suinkaan ole kirjan juonen kohokohta, ja itse koko kirja alkaa sillä, kun Katsa jo löytää kadoksissa olleen prinssin. (joka todellisuudessa on jo vanha vaari) Mutta sitten kuvioihin astuu Po, ja siitä se oikastaan vasta alkaa. Kirjaan mahtuu myös henkeä salpaavia juonenkäänteitä, joita villeinkään mielikuvitus ei osaisi arvata. Loppu kuitenkin on suht koht onnellinen, kaikkien vastoinkäymisienkin ja mahdottomilta tuntuvien tilanteiden jälkeen. Pon kohtalo kuitenkin surettaa, mutta kyllä se siitä. Suosittelen kirjaa kaikille, jotka etsivät jännittävää, romanttista, erilaista ja mukaansatempaavaa lukukokemusta.

Lunis
marraskuu 8, 2009

Syntymälahja on vangitseva kirja. Alun kankeuden jälkeen tarina repäisee mukaansa ja se on yksinkertaisesti pakko ahmaista yhteen pötköön. Katsa on ihanan erilainen päähenkilö: huoleton, eristäytyvä, epävarma, mutta ehdottoman valloittava. Tarina itsessään on eheä, varma ja yllättäväkin. Po on asia erikseen. Edward Cullenin kultaiset silmät jäävät kauas jälkeen, kun vertauskohteena on komean prinssin kullan ja hopean hohtelevat, vangitsevat silmät.Jos ei mikään muu kertomuksessa nappaa, uskoisin, että tässä pojassa on jotain niin kihelmöivää, että on jatkettava ja jatkettava. Ja rakastuttava. Rakastettavien hahmojen lisäksi kirjasta löytyy ripaus jännitystä, mielenkiintoinen ja melkoisen omaperäinen juoni ja herkullista huumoria. Kirjassa on kohtia, jotka saattavat olla nuoremmille lukijoille melko lailla liikaa, mutta vaikka jotkut tahot ovatkin siitä johtuen ihmetelleet kirjan saamaa palkintoa, on se sen ilman muuta ansainnut. Vangitsevaa, vielä kerran.

Vehka
helmikuu 15, 2015