Stravaganza: Salaisuuksien kaupunki (Stravaganza, #4)

Stravaganza: Salaisuuksien kaupunki

Mary Hoffman
Julkaistu: elokuu 31, 2009 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: City of Secrets

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Kaisa Kattelus. Sidottu.

Kaksi maailmaa, nykypäivä ja menneisyys kietoutuvat jälleen toisiinsa Mary Hoffmanin maagisen Stravaganza-sarjan neljännessä osassa, josta ei puutu jännitystä.

Matt on 17-vuotias Barnsburyn koulun oppilas, jolla on lukihäiriö. Eräänä päivänä yleensä kirjoja karttava Matt kiinnostuu antikvariaatissa vanhasta 1500-luvun kirjasta ja päättää ostaa sen. Kun Matt sitten nukahtaa nahkakantinen kirja kädessään, hän päätyy Padavian yliopiston yhteydessä toimivaan muinaiseen Scriptoriumiin ja saa tietää olevansa stravagantti, ihminen, joka kykenee siirtymään ajasta ja paikasta toiseen, nyky-Englannista 1500-luvun Taliaan.

Scriptoriumissa Matt opiskelee 1500-luvun kirjanpainantaa ja tutustuu Padavian yliopistossa opiskelevaan Lucianoon sekä tämän pojaksi naamioituneeseen kihlattuun, Ariannaan. 2000-luvun elämässään hän tutustuu myös muihin Barnsburyn koulun stravagantteihin. Padaviassa stravaganttien täytyy yhdistää voimansa vastustaakseen häikäilemätöntä ja vallanhimoista di Chimicien sukua, joka janoaa stravaganttien salaisuuksia päästäkseen murtautumaan heidän tavallaan toiseen aikaan. Lisäksi heillä on kammottavia suunnitelmia Lucianon varalle…

Aikaisemmin ovat ilmestyneet
Stravaganza, Naamioiden kaupunki,
Stravaganza, Tähtien kaupunki ja
Stravaganza, Kukkien kaupunki.

(muokattu 13.06.2017)

Smaragdiatlas (Kirja aikojen alusta, #1)Ikimaa: Soturin tie (Ikimaa, #1)Kertomattomia tarinoitaLoppusoitto (Langennut enkeli, #4)Fimbul-talvi (Matka Asgårdiin, #1)

people avatar
3.5
Tämä kirja oli huomattavasti erilaisempi, kuin sarjan aiemmat osat. Pidin kuitenkin kirjasta ja mielestäni Matt on mielenkiintoinen henkilö.
WindWizard avatar
3.5
Lucianosta olen pitänyt erityisesti koko sarjan ajan, nyt näkemykseni vain parantui. Tuntui siltä, että lisää stravagantteja tulee koko ajan, ja että kaikki ovat Barnsburyn koulusta, kaikki stravagantteja yms. joka alkaa valitettavasti käydä hieman pitkästyttäväksi koko sarjaan nähden. Kirja oli hyvä, Mattista tykkäsin paljon. Tuntuu, että tämä kirja lietsoi lisää kaunaa Di Chimicien ja Nuccien välille, eikä kiista tunnu ikinä loppuvan. Ja vanhan Niccolon kuolemakin tuli lisäyksenä koko sotkuun..no mutta ihan kiva kirja, samanlainen kuin edeltäjätkin.
Nage avatar
Hyvä kirja, melko samanlainen kuin edeltäjänsäkkin, mutta ei se toki kirjaa huonontanut. Ihanaa kun Lucianosta oli niin paljon tässä! <3
Celestine avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Jillponie 2 avatar
Jatkaa mainiota sarjaa. En montaa parempaa kirjaa ole lukenut.
Helmikki avatar
Ihanaa kun vanha renesanssi ja nykyaika yhdistetään! Suosittelen
Jackalbury avatar
Stravaganzan neljäs osa tuntui minusta jotenkin eräänlaiselta välinäytökseltä sarjan pidemmässä saagassa, sillä suurelta osin teoksessa toistettiin aiemmista kirjoista tuttua kaavaa ja suurin osa uusista ja kutkuttavista käänteistä tapahtui di Chimicien puolella. Perusjuonen mukaisesti Matt päätyy Taliaan, oppii uusia asioita ja muuttuu samalla itsekin. Samalla kirja käsittelee erilaisuuden ja sen hyväksymisen sekä uskonnollisten riitojen ja vainojen asioita Reeman kirkon ja ... (lisää)
LordStenhammar
Uusin jäsen: ArunaK