Pohjoisen valtiaat (Uhtred-sarja #3) - Bernard Cornwell8.50

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Outi Huovinen.

1. painos 2009. Sidottu, kansipaperi.
2. painos 2010. Nidottu.

"Aamulla lähdimme ratsastamaan itään. Olimme matkalla Lundeneen, sillä kaikki tiet saavat alkunsa sieltä. Minua ajoi eteenpäin kohtalo. Oli vuosi 878, olin kaksikymmentäyksivuotias ja uskoin voittavani miekallani koko maailman. Olin Bebbanburgin Uhtred, mies joka oli tappanut Ubba Lothbroksonin meren rannalla ja pudottanut Valkoisen Hevosen Sveinin lopullisesti satulastaan Ethandunissa. Olin voittanut Alfredille hänen kuningaskuntansa takaisin, mutta vihasin häntä. Niinpä olin lähtenyt hänen luotaan. Tieni oli miekan tie, ja se johdattaisi minut kotiin. Olin matkalla pohjoiseen."

BERNARD CORNWELLIN vetävä viikinkiajalle sijoittuva kirjasarja kertoo väkevän Uhtredin tarinan. Sarjan kolmannessa osassa Uhtred on jo aikamies. Hän on taistellut kuningas Alfredin rinnalla ja auttanut tämän voittoon, minkä jälkeen hän suuntaa pohjoiseen synnyinseuduilleen. Matkalla Uhtred saa huomata, että kohtalolla on hänen varalleen yllättäviä suunnitelmia. Tapahtumat huipentuvat taisteluun, joka on kenties dramaattisinta ja huimapäisintä, mitä Cornwell on koskaan kuvannut.

Cornwell kuvaa viikinkiajan Englantia historiallisella tarkkuudella ja uskomattoman viihdyttävästi. Kirjasarjan kaksi ensimmäistä osaa ovat nimeltään Viimeinen kuningaskunta ja Kalpea ratsastaja. Pohjoisen valtiaat on sarjan kolmas osa.

”800-luvulle sijoittuva tarina, jolla on iso maha ja risuparta. Sankari Uhtred[…] puhaltaa kirjaan hämmästyttävän moniulotteisen ja ajatuksia herättävän hengen.” – Time

Julkaistu: elokuu 10, 2009
Arvosanoja: 60
Muokattu: syyskuu 05, 2018

Uhtred-sarja -kirjasarja

13-osainen sarja.

Kirjasarja tunnettiin aiemmin Britanniassa The Warrior Chroniclesina, mutta nykyään sen virallinen nimi on tv-sarjan tapaan The Last Kingdom. Amerikkalaiskustantaja käyttää kirjasarjasta nimeä The Saxon Tales.

Viimeinen kuningaskunta (Uhtred-sarja #1)8.06
Sotapäällikkö (Uhtred-sarja #13)

Kirja-arvioita

10/10 |
toukokuu 31, 2020
Pohjoisen valtiaat on yhtä loistava, mitä sarjan kaksi edellistäkin osaa. Tämän osan lukemisessa tosin kesti kauemmin, ei siksi, että se olisi huonompi, vaan siksi, ettei minulla ollut kaikkina päivinä aikaa lukea paljon ollenkaan. Ja se ...
10/10 |
elokuu 22, 2009
Olen lukenut sarjan kaikki muut kirjat ja ne ovat olleet mahtavia ja melkein täydellisyyttä hipovia lukukokemuksia! Tämä ei ehkä ole paras Uhtred-sarjan kirjoista, mutta ei kyllä ei huonoinkaan. Kirjan tapahtumat jatkavat suurinpirtein ...