Pohjoisen valtiaat (Uhtred-sarja, #3)

Pohjoisen valtiaat

Bernard Cornwell
Julkaistu: elokuu 10, 2009 (Bazar)
Alkuperäinen nimi: The Lords of the North
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: historia
Avainsanat: tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Outi Huovinen.

1. painos 2009. Sidottu, kansipaperi.
2. painos 2010. Nidottu.

"Aamulla lähdimme ratsastamaan itään. Olimme matkalla Lundeneen, sillä kaikki tiet saavat alkunsa sieltä. Minua ajoi eteenpäin kohtalo. Oli vuosi 878, olin kaksikymmentäyksivuotias ja uskoin voittavani miekallani koko maailman. Olin Bebbanburgin Uhtred, mies joka oli tappanut Ubba Lothbroksonin meren rannalla ja pudottanut Valkoisen Hevosen Sveinin lopullisesti satulastaan Ethandunissa. Olin voittanut Alfredille hänen kuningaskuntansa takaisin, mutta vihasin häntä. Niinpä olin lähtenyt hänen luotaan. Tieni oli miekan tie, ja se johdattaisi minut kotiin. Olin matkalla pohjoiseen."

BERNARD CORNWELLIN vetävä viikinkiajalle sijoittuva kirjasarja kertoo väkevän Uhtredin tarinan. Sarjan kolmannessa osassa Uhtred on jo aikamies. Hän on taistellut kuningas Alfredin rinnalla ja auttanut tämän voittoon, minkä jälkeen hän suuntaa pohjoiseen synnyinseuduilleen. Matkalla Uhtred saa huomata, että kohtalolla on hänen varalleen yllättäviä suunnitelmia. Tapahtumat huipentuvat taisteluun, joka on kenties dramaattisinta ja huimapäisintä, mitä Cornwell on koskaan kuvannut.

Cornwell kuvaa viikinkiajan Englantia historiallisella tarkkuudella ja uskomattoman viihdyttävästi. Kirjasarjan kaksi ensimmäistä osaa ovat nimeltään Viimeinen kuningaskunta ja Kalpea ratsastaja. Pohjoisen valtiaat on sarjan kolmas osa.

”800-luvulle sijoittuva tarina, jolla on iso maha ja risuparta. Sankari Uhtred[…] puhaltaa kirjaan hämmästyttävän moniulotteisen ja ajatuksia herättävän hengen.” – Time

(muokattu 05.09.2018)

Pyövelin vallankumous (W.A.R.P., #2)Tulimieli (Kapinaenkelit, #1)Jacob de Zoetin tuhat syksyäPakanavaltias (Uhtred-sarja, #7)Palava maa (Uhtred-sarja, #5)

Billy avatar
Olen lukenut sarjan kaikki muut kirjat ja ne ovat olleet mahtavia ja melkein täydellisyyttä hipovia lukukokemuksia! Tämä ei ehkä ole paras Uhtred-sarjan kirjoista, mutta ei kyllä ei huonoinkaan. Kirjan tapahtumat jatkavat suurinpirtein siitä mihin edellinen kirja (Kalpea ratsastaja) päättyi. - En kerro, mitä kirjassa tapahtuu, sillä se on täynnä yllättäviä ja huimia käänteitä. En siis pilaa lukukokemusta teiltä. ;-) Kirjan aiemmat osat kannattaa lukea ennen tätä kirjaa.
LordStenhammar
Uusin jäsen: Elina