Muumit ja olemisen arvoitus

Jukka Laajarinne
tietokirja > kirjallisuudentutkimus
Muumit ja olemisen arvoitus - Jukka Laajarinne7.90

Kuvituksena alkuperäisiä Tove Janssonin piirroskuvia. Sidottu.

Muumipappa pakenee arjen tuttuutta hattivattien pariin, Nuuskamuikkunen vaeltaa Yksinäisille vuorille, Muumipeikko muuttuu taikurin hatussa toisenlaiseksi ja joutuu pohdiskelemaan identiteettiään. Muumilaakson päällä roikkuu kysymyksiä: Kuka minä oikeastaan olen? Mikä on minun paikkani täällä?

Kaikkien rakastamat Muumi-kirjat pohdiskelevat meille kaikille tuttuja kysymyksiä. Muumilaakson asukkaiden ajatukset kiertelevät olemisen ja identiteetin ympärillä, ne tarjoavat vastauksia maailman haasteisiin ja kertovat heidän levottomuudestaan, vapaudestaan, kodittomuudestaan, olemassaolon jakamisesta sekä huolenpidosta.

Muumit ja olemisen arvoitus kiinnittää lukijan huomion Tove Janssonin mestarillisten saturomaanien filosofiseen puoleen. Mitä tekemistä muumeilla, Nuuskamuikkusella ja Vilijonkalla on Kierkegaardin, Heideggerin ja Sartren kanssa? Mitä annettavaa heillä on lukijalle, joka painii oman elämänsä peruskysymysten kanssa? Lähde mukaan tutkimusmatkalle – jos uskallat.

Jukka Laajarinne (s. 1970) työskenteli ennen vapaaksi kirjailijaksi ryhtymistään matemaattisten ja filosofisten aineiden opettajana. Laajarinne oli vuonna 2003 Finlandia Junior -ehdokkaana kirjallaan Madonluvut. Vuonna 2005 hän voitti yhdessä Martti Ruokosen kanssa Pohjoismaisen kuvakirjakilpailun kirjalla Mummon kone.

Julkaistu: elokuu 10, 2009
Muokattu: kesäkuu 24, 2016

Kirja-arvioita

9/10 |
maaliskuu 17, 2014
Tässä kirjassa Jukka Laajarinne yhdistää kirjailijantaitonsa ja merkittävien filosofien teorioiden syvällisen ymmärtämisen ja tulkitsee Tove Janssonin muumikirjojen keskeistä sanomaa. Ja mikä parasta, Laajarinne osaa selittää asiat niin ...