Sinulle, yö

Sinulle, yö

Teemu Kaskinen
Julkaistu: elokuu 19, 2009 (WSOY)
Tyylit: scifi, mainstream
Avainsanat: kotimainen

Sidottu, kansipaperi.

Helsingin sanomien kirjallisuuspalkintoehdokas 2009, Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2010.

”Olimme saamassa lahjaa, se oli luvattu meille.
Ottaisimme vihdoin Ruijan takaisin.”

Suomi ja Norja ovat ajautuneet sotaan Jäämeren pohjoisten rantojen omistuksesta. Kun Yhdysvaltain joukot hyökkäävät Tallinnan kautta Helsinkiin, pitkittyvä korttelisota luhistaa pääkaupungin kekomaisiksi raunioiksi. Suomi käy kahden rintaman sotaansa taistelijoinaan teknologiasukupolven pojat ja tyttäret, joilla on poiskerättyjen kännyköidensä tilalla uudet lelut. Vihollisten ohella tähtäimeen joutuvat oman puolen surkimukset ja valittajat, tuhotun hyvinvointiyhteiskunnan pilalle hemmottelemat jälkeläiset. Soturikansa ottaa vikisemättä kohtalonsa omiin käsiinsä.

Korpraali Männistön sota on hänen häviölle painuneen maallisen vaelluksensa ainoa minkään mittaluokan tapahtuma. Ajatuskin siviilielämään paluusta puistattaa miestä, joka on löytänyt sodan tyhjyydestä kutsumuksensa. Vasta taistelutoverin turha lahtaus liikauttaa siihen saakka sivullisena todistajana pysytellyttä Männistöä.

Julma ja runollinen Sinulle, yö on lähitulevaisuuteen sijoittuva, apokalyptisen karuja visioita väläyttelevä romaani sodasta ja sen sydäntä kylmäävistä seurauksista.

Teemu Kaskinen (s. 1976 Korvenkylässä) on slaavilaisen filologian maisteri, näytelmäkirjailija ja suomentaja. Sinulle, yö on hänen esikoisromaaninsa.

”Suomalaisessa kirjallisuuskentässä uusia uria aukova romaani tutkailee inhimillisyyden katoamista sodan keskellä.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

muokattu 01.11.2015

BetoniporsasKuparihärkä (Rikkaiden unelmat, #2)LentäjäTuhannen viillon kuolema (Rikkaiden unelmat, #1)Maailman luonnollisin asia
Pisania
Uusin jäsen: Topi Kopakkala