Katso ihmistä!

@ Michael Moorcock (scifi)

Alkuteos ilmestynyt 1969. Suomentanut Raimo Tikkanen. Kansi: M-L Muukka. Nidottu.

Romaanin pohjana oleva pienoisromaani ”Behold the Man” voitti Nebula-palkinnon 1967. Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2010.

"Miks mä tein sen? Miks mä tein sen? Miks mä tein sen?"

Karl Glogauer on elämän ja rakkauden kolhima mies. Hänen naissuhteensa ovat säännönmukaisesti epäonnistuneet, eikä hän ole löytänyt sisäistä rauhaa. Kun hän yllättäen saa tilaisuuden matkustaa aikakoneella menneisyyteen, hän valitsee kohteekseen Palestiinan vuonna 29 jKr. nähdäkseen omin silmin Jeesuksen ihmeteot, ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen. Mutta rauhaa hän ei saavuta, sillä se, mitä hän näkee ja kokee, ei vastaa mitään, mitä hän odotti löytävänsä.

Michael Moorcockin (1939–) aikamatkailuscifin klassikkoromaani tuo lukijan silmien eteen karun realistisen kuvan roomalaisaikaisesta Palestiinasta sekä ainutlaatuisen uudenlaisen kuvan Jeesuksesta. Kirjan voi lukea myös uskonnollis-psykologisena tutkielmana kärsimyksen roolista jokaisen ihmisen elämässä. Pienoisromaani Behold the Man, johon romaani perustuu, voitti Nebula-palkinnon vuonna 1967. Moorcock on yksi tunnetuimmista ja suosituimmista englantilaisista scifi- ja fantasiakirjailijoista, jonka laajasta tuotannosta on toistaiseksi suomennettu vain kourallinen.

Hyvä science fiction on aina myös kirjallisuutta eikä romaani lakkaa olemasta science fictionia vain sen vuoksi että se on myös hyvää kirjallisuutta. Toivon että Katso ihmistä! otetaan vastaan ennen muuta hyvänä kirjallisuutena. – Juhani Hinkkanen, Portti 3/2009

”Vahva uudelleentulkinta kristinuskon keskeisistä tapahtumista, teos joka pureutuu eksistentiaalisiin kysymyksiin ja marttyyriuden olemukseen. – Tähtivaeltaja-palkintoraati

"Moorcockin teksti etenee kuin juna. Kirja on lyhyt ja napakka ja jättää juuri sopivasti lukijan itsensä päätettäväksi. Lopputulos toimii oikein hyvin ja kirja on Nebulansa ansainnut." – Janne Kemppi, Spin 1/2010

”Moorcockin teos kuuluu näpsäkästä scifi-idiksestään muistettuihin tieteiskirjallisuuden pikkuklassikoihin. Romaani ei onnekseen kuitenkaan jää pelkän idean tasolle.– Vesa Sisättö, Kirjain, Kirjallisuuden vuosikirja 2010

Oma arvosanani kirjalle

Arvosanoja: 38
Tietoja päivitetty 23.01.2015

Kirja-arvioita

8/10 tpi 06.10.2009
Neuroottinen, ahdistunut luuseri saa mahdollisuuden aikamatkaan. Hän valitsee matkansa kohteeksi Kristuksen ristiinnaulitsemisen. Hän päätyy hieman liian aikaiseen menneisyyteen, ja samalla särkee aikakoneensa. Ilman mahdollisuutta palata ... Lue lisää
6/10 Jussi 25.09.2009
Katso ihmistä! on ihan hyvä kirja, muttei lähelläkään Moorcockin parhaita töitä. Tuntuu siltä, että mies osaa paremmin fantasian kuin scifin kirjoittamisen. Teos oli sujuvaa ja nopeaa luettavaa; pidin eniten muinaisen Palestiinan ... Lue lisää