Aivoryöstö

Julkaistu: 1974 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: The Terminal Man
Tyylit: scifi, jännitys
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1972. Suomentanut Matti Kannosto. Sidottu ja nidottu versio.

Harry Benson on sairas, vaarallisesti sairas. Jo kaksi kertaa hän on yrittänyt sairauskohtauksen yllättäessä tehdä murhan. Nyt hänet on päätetty parantaa. Psykologisen vastusteluista huolimatta aivokirurgit kytkevät hänen aivonsa pienoistietokoneeseen, joka on sijoitettu hänen hartialihakseensa. Koneen pitäisi säädellä hänen aivojensa sähköistä toimintaa ja estää kohtausten tulo.

Onko otettu liian suuri riski. Onko ihminen alistettu koneen osaksi. Mitä tapahtuu, jos laskelmat eivät pidä paikkaansa. Ja mitä Bensonille todella tapahtuu?

”– Aika on lopussa, tohtori Ross. Hän tuijotti naista koko ajan. Tämä näki hänen silmäteriensä lyhyeksi hetkeksi laajenevan, kun tietokone antoi hänelle uuden sähköärsytyksen.
 –Se on kaunista, mies sanoi ja hymyili.
Ärsytys näytti pysäyttävän hänet hetkeksi. Hän kääntyi tarkkailemaan itseään, nauttimaan tunteestaan. Kun hän uudelleen alkoi puhua, hänen äänensä oli tyyni ja etäinen. – Huomaatteko, hän sanoi, – ne ajavat minua takaa. Pikkutietokoneet on käännetty minua vastaan. Ohjelman nimi on Metsästys. Metsästys ja tappo. Alkuperäinen ihmisen ohjelma. Metsästys ja tappo.”

muokattu 04.07.2011

Ansassa (Kevätuhrit, #2)Kuutamohulluus ja muita vanhoja suomalaisia pulp-novellejaJuoksu aikaa vastaanVenäläisen lohikäärmeen tapaus22.11.63
Uusin jäsen: Patrik Beshar