Kuka on Jenna Fox?

Kuka on Jenna Fox?

Mary E. Pearson
Julkaistu: huhtikuu 27, 2010 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Adoration of Jenna Fox
Tyylit: scifi, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Arja Kantele. Päällys: Kai Toivonen. Sidottu.

Andre Norton -palkintoehdokas 2008.

Ennen minä olin joku.
Joku jonka nimi oli Jenna Fox.

17-vuotias Jenna herää vuoden kestäneestä koomasta ja aloittaa hitaan toipumisen auto-onnettomuudesta. Hänellä ei ole muistikuvia ajasta ennen kolaria. Uudessa syrjäisessä kodissaan Jenna katsoo kotivideoita aiemmasta elämästään, mutta ei tunnista itseään. Onko kuvaruudun henkilö todella hän?

Pikkuhiljaa Jenna alkaa muistaa. Muistojen mukana tulevat kysymykset, joihin kukaan ei halua vastata. Mitä onnettomuudessa ja sen jälkeen oikein tapahtui?

Kuka on Jenna Fox? on lähitulevaisuuteen sijoittuva, ajatuksia herättävä kuvaus aikuistuvasta, itseään etsivästä tytöstä. Identiteetin haurautta, geeniteknologian kehitystä ja ihmisyyden rajoja peilaava tarina vie yhdenlaiseen mahdolliseen todellisuuteen, joka voi olla lähempänä kuin aavistammekaan.

”Syvän inhimillinen ja vaikuttava.” – Kirkus Reviews

(muokattu 28.09.2011)

Matka alkaa (Across the Universe, #1)Loppupeli (Endgame–trilogia, #1)Requiem: Rakkaus palaa (Delirium-trilogia, #3)Valinta (Valinta-sarja, #1)Glitch (Sensored Reality, #2)

Midori avatar
Takakansi ei jälleen kerro puoliakaan tämän kirjan todellisesta sisällöstä. 'Kuka on Jenna Fox?' on toki nuoren tytön kasvutarina, mutta se on myös hyvin filosofinen ja eettisiä teorioita koetteleva. Miten määrittelemme hirviön? Onko ihmisen lupa puuttua luonnon kulkuun? Missä kulkee oikean ja väärän hämärä rajamaa? Toisinaan kirja on hyvin vaikea sisällöltään ja saa pohtimaan, että mikä lopulta onkaan se perimmäinen paha? Mitä olemme valmiita uhraamaan tieteen alttarille?
Li avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
rudi92 avatar
Kuka on Jenna Fox? oli tarina mikä sai minut tuntemaan vihaa ja surullisuutta. Vihaa siksi, koska minusta kukaan ihminen ei voi päättää toisen hengestä. Eivät edes vanhemmat. Ja surullisuutta siksi, että Jennan tarina oli jollain lailla koskettava ja tunteita herättävä. Kukaan ei voi olla onnellinen joutuessaan elämään toisten tekojen takia. Mutta kirja oli myös todella loistava. Se oli hyvin kirjoitettu ja todentuntuinen. Kirjailija oli osannut hyvin kirjoittaa Jennan ... (lisää)
Nafisan avatar
Kirjassa on kaunis kansi. Voisi luulla ettei tällä kannella olisi mitän tekemistä kirjan kanssa, mutta oikeastaan se sisältää paljon symboliikkaa kirjan juonesta. Paljastettakoon yksinkertaisin tulkinta nuoren kasvutarinasta, jonka voi rinnastaa perhosen muodonvaihdokseen toukasta kauniiksi, uniikiksi perhoseksi. Painotan sanaa uniikki, sillä me kaikki ihmisethän olemme erilaisia. Mistä johtuukin tämä erikoisuus, onko kyseessä ympäristön ja/tai perimätekijöiden vaikutuksesta ... (lisää)
rahanpesukarhu avatar
2.5
Kirja oli pohdiskeleva ja luin alkupuoliskon suurella mielenkiinnolla. Loppupuolisko olikin sitten aika pitkäveteinen. Eli tasan puolet tähdistä, koska puolet kirjasta oli hyvä.
Nage avatar
3.5
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
BookSolder avatar
3.5
Liikuttava kirja. Tämä kirja herätti paljon hämmennystä ja tunteita kun luin. Alussa oli hieman epäselvää, mutta kaikki selveni loppua kohden. Jennan tarina on hyvin tunteellinen, ja se on vain kirjailijan ansiota!
Helinä avatar
Tämä kirja on ihana ja hyvin liikuttava. Kaikki on kirjoitettu niin, että voi kuvitella miltä itsestäkin tuntuisi, jos yhtäkkiä huomaisi olevansa vain geeliä. Kannattaa varata pari nenäliinaa lähistölle, sen verran surullinen kirja.
Uusin jäsen: juujoo