Kuka on Jenna Fox? - Mary E. Pearson7.40

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Arja Kantele. Päällys: Kai Toivonen. Sidottu.

Andre Norton -palkintoehdokas 2008.

Ennen minä olin joku.
Joku jonka nimi oli Jenna Fox.

17-vuotias Jenna herää vuoden kestäneestä koomasta ja aloittaa hitaan toipumisen auto-onnettomuudesta. Hänellä ei ole muistikuvia ajasta ennen kolaria. Uudessa syrjäisessä kodissaan Jenna katsoo kotivideoita aiemmasta elämästään, mutta ei tunnista itseään. Onko kuvaruudun henkilö todella hän?

Pikkuhiljaa Jenna alkaa muistaa. Muistojen mukana tulevat kysymykset, joihin kukaan ei halua vastata. Mitä onnettomuudessa ja sen jälkeen oikein tapahtui?

Kuka on Jenna Fox? on lähitulevaisuuteen sijoittuva, ajatuksia herättävä kuvaus aikuistuvasta, itseään etsivästä tytöstä. Identiteetin haurautta, geeniteknologian kehitystä ja ihmisyyden rajoja peilaava tarina vie yhdenlaiseen mahdolliseen todellisuuteen, joka voi olla lähempänä kuin aavistammekaan.

”Syvän inhimillinen ja vaikuttava.” – Kirkus Reviews

Muokattu: syyskuu 28, 2011

Kirja-arvioita

5/10 |
tammikuu 25, 2015
Kirja oli pohdiskeleva ja luin alkupuoliskon suurella mielenkiinnolla. Loppupuolisko olikin sitten aika pitkäveteinen. Eli tasan puolet tähdistä, koska puolet kirjasta oli hyvä.
7/10 |
marraskuu 05, 2013
Liikuttava kirja. Tämä kirja herätti paljon hämmennystä ja tunteita kun luin. Alussa oli hieman epäselvää, mutta kaikki selveni loppua kohden. Jennan tarina on hyvin tunteellinen, ja se on vain kirjailijan ansiota!
10/10 |
joulukuu 29, 2012
Tämä kirja on ihana ja hyvin liikuttava. Kaikki on kirjoitettu niin, että voi kuvitella miltä itsestäkin tuntuisi, jos yhtäkkiä huomaisi olevansa vain geeliä. Kannattaa varata pari nenäliinaa lähistölle, sen verran surullinen kirja.
6/10 |
heinäkuu 09, 2011
Kuka on Jenna Fox? oli tarina mikä sai minut tuntemaan vihaa ja surullisuutta. Vihaa siksi, koska minusta kukaan ihminen ei voi päättää toisen hengestä. Eivät edes vanhemmat. Ja surullisuutta siksi, että Jennan tarina oli jollain lailla ...
8/10 |
heinäkuu 07, 2011
Kirjassa on kaunis kansi. Voisi luulla ettei tällä kannella olisi mitän tekemistä kirjan kanssa, mutta oikeastaan se sisältää paljon symboliikkaa kirjan juonesta. Paljastettakoon yksinkertaisin tulkinta nuoren kasvutarinasta, jonka voi ...
6/10 |
toukokuu 19, 2010
Takakansi ei jälleen kerro puoliakaan tämän kirjan todellisesta sisällöstä. 'Kuka on Jenna Fox?' on toki nuoren tytön kasvutarina, mutta se on myös hyvin filosofinen ja eettisiä teorioita koetteleva. Miten määrittelemme hirviön? Onko ...
7/10 |
elokuu 17, 2014