Tietäjän lapsuus (Chrestomancin maailmat, #2)

Tietäjän lapsuus

Diana Wynne Jones
Julkaistu: maaliskuu 26, 2010 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Lives of Christopher Chant

Alkuteos ilmestynyt 1988. Suomentanut Anna-Maija Vertanen. Päällys: Sami Saramäki. Sidottu.

Carnegie-mitalin ehdokas 1988.

Tervetuloa Chrestomancin maailmoihin, joissa taikuus on tavallista mutta väärissä käsissä vaarallista!

Äiti haluaisi, että Christopher saisi kunnon kasvatuksen jossain arvovaltaisessa opinahjossa, mutta isä päättää lähettää hänet tohtori Pawsonin arvioitavaksi. Christopher itse haluaisi vain seikkailla salaisissa unimaailmoissaan ja uppoutua rakastamansa kriketin hienouksiin eikä opiskella sukunsa perinteiden velvoittamaa taikuutta. Mutta niin vain Christopherin tie vie mahtavan Chrestomancin linnaan, jossa hänestä aletaan koulia maailman taikuuksien vartijaa – seuraavaa Chrestomancia. Kenelle tahansa ei sitä paitsi ole suotu yhdeksää henkeä. Niiden vaaliminen tosin ei taida olla Christopherin vahvin ominaisuus…

Tietäjän lapsuus kertoo Noidan veljestä tutun Christopher Chantin varhaisvuosista. Hyväntuulinen seikkailukertomus vie lukijansa huimalle fantasiamatkalle Diana Wynne Jonesin omaperäiseen multiuniversumiin.

”Synnynnäinen tarinankertoja punoo aivan omanlaistaan magiaa.”
– The Horn Book

Tietäjän lapsuus sijoittuu samaan maailmaan kuin ensimmäinen, jo vuonna 1980 Diana Wynne Jonesilta suomennettu teos Noidan veli. Hienoa, että WSOY vihdoin jatkaa sarjan suomentamista! (…) Mielikuvituksellinen maailma ja kiinnostavat henkilöt ovat kirjailijan vahvuuksia. Jonesin jännittävää ja kiehtovaa nuorten fantasiaa lukee varttuneempikin fantasian harrastaja mielikseen.” – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat

”Tarinassa tutustutaan moniin kiinnostaviin henkilöhahmoihin, joiden kautta rakentuu rikas ja monisäikeinen useisiin maailmoihin sijoittuva kertomus. Teos rakentaa vankan pohjan Chrestomanci-sarjalle.” – Maria Loikkanen, Keskisuomalainen

(muokattu 10.01.2011)

VerenvahtiKeltahampaan salaisuus (Soturikissat-erikoisseikkailut, #5)Fimbul-talvi (Matka Asgårdiin, #1)Veriveljen vala (Muinainen pimeys, #5)Halki puolen maailman (Särkynyt meri, #2)

Remnant#1 avatar
Kirja oli mukaansa tempaava enkä nostanut katsettani kirjasta hetkeksikkään! Kannattaa lukea loputkin osat
LonelyDiamond avatar
Pidin tästä kirjasta todella paljon. Tämän kirjan voisi lukea myös ennen Noidan veljeä. Itse luin Noidan veljen ensin, joten tätä lukiessani koin monta ahaa-elämystä sarjan maailmoihin ja taikuuteen liittyen. Tämän sarjan kirjoissa on aivan ihastuttava tunnelma, ja kirjat nappaavat mukaansa. Lukija itkee ja nauraa päähenkilön mukana, tuntee itsensä petetyksi kun päähenkilön luottamus petetään ja luottaa hahmoihin, joihin päähenkilökin luottaa. Ensimmäisen kirjan ... (lisää)
Celestine avatar
4.5
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Totoro avatar
Mahtava! Kaikki kuvattiin tosi hienosti, eikä juonikaan ollut huono. Tempaisi heti mukaan! Tosin arvasin aika pian että Ralph ei ollut niitä kaikkein viattomimpia... Oli mukava saada tietää Chrestomancista (Christopher) lisää tietoa, varsinkin kun on lukenut sarjan ensimmäisen osan.
LordStenhammar
Uusin jäsen: Juho Saari