Kadonnut maailma

Julkaistu: 1996 (Otava)
Alkuperäinen nimi: The Lost World
Tyylit: scifi, jännitys
Avainsanat: elokuva, kryptofiktio

Alkuteos ilmestynyt 1995. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Kartta: Sami Toivonen. Sidottu, kansipaperi.

Hillitöntä jännitystä, huikeita tieteen visioita

On kulunut kuusi vuotta Jurasic Parkin painajaisesta, joka murskasi tiedemiesten mielikuvitukselliset haaveet. Esihistorialliset pedot hävitettiin, Dinosauruspuisto tuhottiin, ja saari suljettiin yleisöltä.

Mutta nyt Costa Ricasta on alkanut kantautua huhuja valtavista tunnistamattomista eläimistä – jotain jäi sittenkin henkiin...

Kaaosteoreetikko Ian Malcolm matkaa tiedemiesjoukon mukana syrjäiselle Costa Rican saarelle. Toisellakin retkikunnalla on sama määränpää – ja omat suunnitelmansa dinosaurusten varalle.

Saarella tutkijoiden eteen avautuu maailma sellaisena kuin se oli kuusikymmentäviisi miljoonaa vuotta sitten, yhtä kiehtovana ja arvoituksellisena.

Vai avautuuko? Miksi saarella vilisee lihansyöjiä? Missä ovat vanhat yksilöt?

Alkuperäinen Dinosauruspuisto paljastuu vain kulissiksi. Epäonniset kokeet tehtiinkin tällä syrjäisellä saarella, jota nyt hallitsevat vapaana käyskentelevät petolaumat.

(muokattu 05.03.2016)

Painoton tilaKuualus (Nick Carter, #34)Kuoleman salaliitto (Eve Dallas, #8)Uhka auringosta (Nick Carter, #116)Hietaneilikka

tintti89 avatar
Tämä kirja on selkeästi huonompi kuin edellinen osa. Dinosaurukset jäävät mielestäni hieman taka-alalle Jurassic Parkin arvoitusta selvitellessä. Kirjassa on tosin saatu hyvin selitettyä geneettiset tiedot maallikon ymmärtämin termein. Hieman kappalejaot ihmetyttävät, sillä osassa kappaleita niitä ei olisi tarvinnut. Henkilöissä menin taasen sekaisin, aina sai miettiä kenen seurassa kukakin liikkui. Jotenkin kaikki hahmot jäivät kirjassa erittäin pinnallisiksi. Olisin ... (lisää)
Eija avatar
3.5

Kirjan dinosaurukset ovat kyllä hirveitä petoja. Juuri sellaiset hirviöt ovat kaikkein pelottavimpia, jotka tiedetään olleen todellisia joskus. Kirjassa monet dinosauruslajit tulkitaan hirviöiksi ja juonessa on useita pelottavia ja jänniä kohtauksia.  Muistikuvan mukaan kirja on suunnilleen yhtä hyvä kuin edellinen osa Dinosauruspuisto. (5.4.2019)

w-a-r-i avatar
Ihan mukava jatko-osa ensimmäiselle dinosauruskirjalle! :) Tämän kirjan tempo oli nopeampi, kuin ensimmäisen, joten lukeminen oli ainakin minulle jouhevampaa. Edelleen hämmentävää kuvailua ja ylimääräisiä asioita kohdissa, joissa ei olisi kaivannut keskeytystä itse juonesta, mutta se on vaan kirjoittajan tyyli toimia. Dinosauruksista kiinnostuneelle suosittelen kyllä, kulttiteos.
Uusin jäsen: Lena Malena