Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Annika Eräpuro. Kannen suunnittelu: Cara E. Petrus. Kannen valokuvat: Getty Images. Sidottu.

Oletko merkitty? Astu Yön talon viettelevään maailmaan...

Kun 16-vuotias Zoey tulee merkityksi, hänen on jätettävä tavallinen elämänsä ja muutettava Yön taloon, vampyyrien sisäoppilaitokseen. Siellä tulokkaat käyvät läpi muutoksen, ja niistä, jotka selviävät hengissä, tulee huikean karismaattisia vampyyreita.

Mutta Zoey ei ole tavallinen tulokas, vaan vampyyrijumalatar Nyksin merkitsemä erityislahjakkuus, jonka poikkeavuus ei jää kenellekään epäselväksi – kiitos Zoeyn otsassa safiirinsinisenä hohtavan kuunsirpin. Uuteen elämään sopeutumista ei myöskään helpota ex-poikaystävän lähellä koettu outo, kiihkeä verenhimo...

Zoey kohtaa Yön talossa niin ystäviä, vihollisia kuin huumaavan uuden ihastuksen. Ja ennemmin tai myöhemmin hänen on haastettava koulua ylimielisesti hallitsevat Pimeyden tyttäret, jotka käyttävät valtaansa kauhealla tavalla väärin...

"Väisty, Stephenie Meyer!" – People

1/10
Fallen angel avatar
Kirjoittanut Fallen angel 05.01.2012
8/10
Alku oli tosiaan välillä vähän pitkäveteistä ja jotkin asiat olivat melkeinpä outoja, mutta kun kirjaa pidemmälle luki se oli todella hyvä ja pidin siitä ettei ollut sitä perinteistä kolmidraamaa oikeastaan. Kirjan luin oikeastaan kahdessa yössä, eli kirja oli todella hyvä. Onneksi siis lainasin kirjastosta samantien toisen osan ja nyt saa katsoa koska pitää seuraavaa osaa mennä kirjastosta metsästämään :)
inari avatar
Kirjoittanut inari 23.03.2015
9/10
Lumoavan koukkuttava! Luin yhdeltä istumalta koko kirjan enkä varmasti aio jättää sitä siihen! Luen suurella mieltymyksellä ja innolla seuraavatkin osat! Suosittelen kaikille mahdollisille lukijoille kenellä on vähääkään kiinostusta fantasia- ja vampyyrikirjoihin! En antanut arvosanaani ilman hyviä perusteluja!
Lady_ avatar
Kirjoittanut Lady_ 12.10.2014
10/10
Ihana kirja!! Jäin heti koukkuun tähän sarjan ensimmäiseen osaan, enkä voinutlopettaa lukemista yölläkään! Koko sarja on aivan mahtava ja Zoey on paras! Zoey on aivan mahtava hahmo! Ja se, että sillä on kamala perhe ja ihana isoäiti, tekee tästä kirjasta vielä paremman! Zo on ainakin mulle sellanen symppis -hahmo. Erik oli aika mukava ja muuta tässä alussa... (Tykkäsin kuitenkin Starkista ja Heathista enemmän) Mua kyllä alkoi välillä tympiä se taydellinen poika ... (lisää)
Julianna avatar
Kirjoittanut Julianna 19.05.2020
10/10

Tää on paras kirjasarja kautta aikojen! En vaan kestä miten hyvä tää oikeesti on, oon lukemas tätä koko kirjasarjaa koht toista kertaa läpi, ja ehkä vielä kolmannenkin, jäin tähän aivan koukkuun, ja aion ostaa ne kaikki kirjat omakseni<3 Suosittelen tätä kaikenikäisille! okei en ehkä ihan 7-10. v mut silti siitä ylöspäin (:

Dark Moon avatar
Kirjoittanut Dark Moon 22.05.2019
7/10

Minusta Merkitty oli ihan hyvä kirja vaikken suosittelekaan sitä kovin nuorille.

Merkitty oli hyvin kirjoitettu ja mukanaan vievä kirja. Sen juoni oli aikalailla selvä ja hiukan arvattavissa, mutta se ei ollut ihan mikään tavallinen vampyyrikirja

Minusta kirja oli suunnattu aineskin yli 12 vuotiaille, mutta se oli silti hyvä.

wiiwiis avatar
Kirjoittanut wiiwiis 31.03.2017
8/10

+Todella erilainen verrattuna muihin lukemiini vampyyrikirjoihin.

+ Päähenkilö Zoey, sekä hänen ystävänsä ovat ihania.

+ Eteni sopivaa tahtia.

+ Teinihömppää!!

+ Romanttinen.

+ Nuorten puuhetyylissä onnistuttu hyvin ja vaikuttaa aidolle.

- Jotkut hahmot ja tapahtumat ovat todella kliseisiä. (Ei kuitenkaan haitannut liikaa.)

- Ensimmäiset sivut jouduin lukemaan useampaan kertaan, koska oli niin sekavaa.

- Jotkut tapahtumat hieman outoja.

Sohvi avatar
Kirjoittanut Sohvi 19.07.2016
10/10
Ensimmäisestä lukukerrasta alkaen olen tykännyt tästä Yön talo-sarjan ensimmäisestä kirjasta. Sarja alkaa hyvin reippaalla tahdilla, mutta kuitenkin lukijaystävällisesti muistuttaen kuka kukin on vielä pitkälle kirjaa myöten. Tapahtumaa on kivasti, ei kuitenkaan ole ängetty liian täyteen vaan pysytty maltillisena ensimmäisessä kirjassa. En voi kuin suositella!
Arra avatar
Kirjoittanut Arra 25.10.2015
1/10
Tämä kirja oli ihan järkyttävää matskua. En suosittele. Kenellekään.
Luinwen avatar
Kirjoittanut Luinwen 11.08.2015
4/10
Kirja alkaa siitä, kun päähenkilö saa erikoisen merkin otsaansa ja päätyy erikoislahjakkaiden, ei-ihmisille tarkoitettuun kouluun. Siellä hän välittömästi saa uusia kavereita sekä vaaleahiuksisen vihollisen, ja huomaa ettei olekaan ihan tavallinen muihin opiskelijatovereihinsa verrattuna. Kuulostaako tutulta? Ei, kyseessä ei ole kahdeksas Harry Potter. Eroa tässä siihen on, että päähenkilö on tyttö ja vampyyri ja öhm... Kaikki muu sitten kuulostaakin tutulta. Kirjassa on ... (lisää)
Mirelle avatar
Kirjoittanut Mirelle 14.06.2015
5/10
Olen nyt lukenut kaikki tähän asti ilmestyneet osat. Ensimmäiset olivat ihan hyviä, vaikkakin aika kliseisiä. Myöhemmin ilmestyneistä osista en oikein pitänyt, koska mielestäni kirjasarja oli kestänyt jo aivan liian kauan. Hahmot ovat ihan mielenniintoisia mutta juoni on ennalta-arvattavissa. En aio ainakaan ostaa yhdettätoista osaa.
Vanellope avatar
Kirjoittanut Vanellope 11.06.2015
9/10
Tosi hyvä kirja, mut välilläenin ihan sekasin ja oli tosi paljon kirjotusvirheitä. Muuten kirja oli hyvä ja hyvä juoni
Shadowprincess avatar
Kirjoittanut Shadowprincess 31.05.2015
10/10
Koukuttava ja tietyllä tasolla omaperäinen kirja. Ei ollut toivoakaan, että olisin jättänyt kirjan lukemisen kesken. Suosittelen erittäin lämpimästi muillekin vampyyrifantasiafaneille ;)
rahanpesukarhu avatar
Kirjoittanut rahanpesukarhu 22.01.2015
6/10
Pidin kirjan hahmoista, varsinkin Afrodite oli todella kiehtova hahmo. Pidin siitä miten suoraan henkilöt puhuvat tässä kirjassa ja keskustelut ovat hieman lähempänä sitä tyyliä miten nuoret ihmiset normaalisti juttelevatkin keskenään, kuin monissa muissa kirjoissa. Silti en voi viittä tähteä antaa, koska kirjassa oli todella tylsistyttäviä loitsu kohtia, joita teki mieli hyppiä yli.
Poison Girl avatar
Kirjoittanut Poison Girl 29.12.2014
7/10
Kirja oli tosi mukaansatempaava ja hauska. Toisaalta kliseitä esiintyi aika paljon. Aluksi kuvittelin Yön talon olevan vähän kuin Harry Potterin Tylypahka, mutta kirjan edetessä unohdin koko vertauksen. Mielenkiintoa löytyy vielä sen verran, että luen seuraavan osan.
Jessie Sundblad avatar
Kirjoittanut Jessie Sundblad 13.10.2014
7/10
Tapahtumat käyvät nopeasti, mutta tarina on kumminkin kiehtova ja jännä. Itse pidän kirjan salaperäisyydestä ja siitä miten pitkä tämä kirjasarja on. Odotan innolla kun pääsen lukemaann seuraavaa kirjaa.
Fairchild avatar
Kirjoittanut Fairchild 08.10.2014
forgotten dreams avatar
Kirjoittanut forgotten dreams 16.08.2014
Rauros avatar
Kirjoittanut Rauros 13.05.2014
8/10
Hyvä kirja! Kerrankin vaihtelua kun muuten tulee luettua paljon Tolkienin tuotantoa ;)! <3 Hyvä kirja
Mysi avatar
Kirjoittanut Mysi 13.04.2014
8/10
Perus-hyvä kirja! Voisi olla parempikin, mutta on silti hyvä. Kerrankin kirja, jonka huumoria pystyn ymmärtämään. Innostaa lukemaan muut sarjan kirjat
Iisukka avatar
Kirjoittanut Janski_ 10.09.2013
Saralili avatar
Kirjoittanut Saralili 22.08.2013
10/10
Yön Talo on tosi hyvä sarja, suosittelen kaikkia lukemaan!
Myrsky10 avatar
Kirjoittanut Myrsky10 26.07.2013
8/10
Hyvä kirja. Aivan erilainen vampyyrikirja kuin aiemmin lukemani. Kannattaa lukea!
Arwina avatar
Kirjoittanut Arwina 04.05.2013
7/10
Äidin ja tyttären yhteinen romaani, yllättävän hyvä sellainen. Tässä annettiin vampyyreista aivan uusi kuva, mikä on hienoa. Pidin kirjan henkilöistä, erityisesti Sylvia Redbirdistä. Hän on kiehtova hahmo. Kaupunki, jossa vampyyrit eivät ole salassa. Rinnakkaiseloa "normaalien" ihmisten parissa. Suosittelen!
Angel of Darkness avatar
Kirjoittanut Angel of Darkness 08.04.2013
8/10
Ihan luettava kirja.Aluksi meinasin jättää lukemisen sikseen, oli vähän pitkästyttävä ja päähenkilöt tuntuivat liian nuorilta makuuni. Luin kuitenkin loppuun ja ajattelin lukea myös sarjan seuraavan kirjan. Ihan jännä idea tarianassa.
Akvaariokala avatar
Kirjoittanut Akvaariokala 28.03.2013
6/10
Merkitty on melko omaperäisen kirjasarjan lupaava alku. Sarjan kulku tosin muuttuu huomattavasti tukevissa osissa. Merkitty on lukemisen arvoinen kirja, ja sen jälkeen minun oli pakko lukea myös muut osat.
Villapumi avatar
Kirjoittanut Villapumi 23.02.2013
6/10
Tämä kirja oli/on sarjan paras, mutta muut kirjat ovat kyllä mielestäni täyttä ajanhukkaa, joten ei tämänkään tasoa kovin korkeaksi voi kuvailla...
Karajishi avatar
Kirjoittanut Karajishi 20.07.2012
8/10
Kyllä, pidin siitä, vaikka alku oli (kuten jo niin monesti on mainittukin) hieman pitkäveteinen. Ei kuitenkaan liian, jotta se olisi häirinnyt lukemista. Ja vauhtiin päästyä juoni alkoi olla entistä enemmän kiinnostava, eikä parin luvun jälkeen voinut enää lopettaa lukemista. Pidin päähenkilöstä ja hän oli juuri sellainen, jollaiseksi sen ikäisen nuoren tytön kuvitella saattaa. Jotkin kirjailijat tekevät hahmoistaan hieman liian lapsellisia heidän ikäänsä nähden, mutta ... (lisää)
Catherine avatar
Kirjoittanut Catherine 11.07.2012
8/10
Ei mitään parasta fantasiaa. Juoni oli paikoin ennalta-arvattavaa ja ehkä jopa pitkästyttävää. Valoa sarjaan toi kuitenkin Damienin hauska hahmo. Vaikken tästä ensimmäisestä niin innostunutkaan niin toisen osan aion lukea, utelias sielu kun olen.
millinen avatar
Kirjoittanut millinen 18.05.2012
8/10
Kirjan lukeminen epäilytti aluksi sillä vampyyri kirjoja on moneen lähtöön... Mutta kirja oli positiivinen yllätys ja vielä erittäin koukuttava sellainen.
Happyface avatar
Kirjoittanut Happyface 25.04.2012
10/10
Todella hyvä ja koukuttava kirja:)! Suosittelen kaikille, jotka pitävät vampyrikirjoista. Alku oli hieman sekava, mutta kyllä siihen pääsi melkein heti mukaan . Huippu!!!!!
Jillponie 2 avatar
Kirjoittanut Jillponie 2 09.03.2012
2/10
Petyin ja pahasti. Pidän vampyyrikijoista, mutta en tälläisistä missä on teinejä ja muuta vastaavaa. Mielestäni jos pitää kirjoittaa fantasiaa, niin sitten se todella on fantasiaa ei tälläistä.
tessy avatar
Kirjoittanut tessy 17.02.2012
10/10
minusta tämä kirja oli parhaita vampyyri kirjoja koskaan. kirjassa minun lempihahmoni oli neferet, mutta kun myöhemmin paljastui petturiksi petyin pahasti. minusta tässä kuvataan ystävyyttä taidokkaasti.kirja on täynnä yllättäviä tilanteita ja vaaroja. ihana kertomus siitä miten kaikki voi muuttua äkkiä. kirja loppuu niin että jää janoamaan seuraavaa osaa. aivan ihana kirja
Nemira avatar
Kirjoittanut Nemira 06.02.2012
10/10
Hyvä sarja koukutti mut heti alussa =)
Q_Black avatar
Kirjoittanut Q_Black 12.06.2011
10/10
Pidin kyllä. Mielenkiinto heräsi heti alussa eikä lukeminen ollut tökkivää. Hieno juoni ja plussat siitä, että näistä vampyyreista on tehty erilaisia kuin normaalisti. Välillä ärsytti "teinimäinen" kirjoitustyyli, mutta annettakoon se anteeksi, koska kirja jätti "yöntalo-himon".
-Ketsuppi avatar
Kirjoittanut -Ketsuppi 17.04.2011
8/10
Sinänsä hyvä kirja. Alku oli jokseenkin niin pitkäveteinen, että eminasi koko kirja äädä lukematta. Kuitenkin hieman pidemmälle päästyäni, kirja todella avautui. Uudenlainen kuvaa vampyyreistä saa sarjan tuntumaan hyvin tuoreelta eikä toista sitä samaa vanhaa vampyyrirakastuuihmiseen -kuviota.