Merkitty (Yön talo, #1)

Merkitty

P. C. Cast, Kristin Cast
Julkaistu: huhtikuu 15, 2010 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Marked
Avainsanat: vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Annika Eräpuro. Kannen suunnittelu: Cara E. Petrus. Kannen valokuvat: Getty Images. Sidottu.

Oletko merkitty? Astu Yön talon viettelevään maailmaan...

Kun 16-vuotias Zoey tulee merkityksi, hänen on jätettävä tavallinen elämänsä ja muutettava Yön taloon, vampyyrien sisäoppilaitokseen. Siellä tulokkaat käyvät läpi muutoksen, ja niistä, jotka selviävät hengissä, tulee huikean karismaattisia vampyyreita.

Mutta Zoey ei ole tavallinen tulokas, vaan vampyyrijumalatar Nyksin merkitsemä erityislahjakkuus, jonka poikkeavuus ei jää kenellekään epäselväksi – kiitos Zoeyn otsassa safiirinsinisenä hohtavan kuunsirpin. Uuteen elämään sopeutumista ei myöskään helpota ex-poikaystävän lähellä koettu outo, kiihkeä verenhimo...

Zoey kohtaa Yön talossa niin ystäviä, vihollisia kuin huumaavan uuden ihastuksen. Ja ennemmin tai myöhemmin hänen on haastettava koulua ylimielisesti hallitsevat Pimeyden tyttäret, jotka käyttävät valtaansa kauhealla tavalla väärin...

"Väisty, Stephenie Meyer!" – People

(muokattu 13.09.2018)

Langenneiden enkelten kaupunki (Varjojen kaupungit, #4)Friikkisirkus (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #1)Vampiraatit 3: Kuoleman kapteeni (Vampiraatit, #3)Vartijat (Vartijat, #1)Petetty (Yön talo, #2)

weruxox avatar
0.5
Fallen angel avatar
Alku oli tosiaan välillä vähän pitkäveteistä ja jotkin asiat olivat melkeinpä outoja, mutta kun kirjaa pidemmälle luki se oli todella hyvä ja pidin siitä ettei ollut sitä perinteistä kolmidraamaa oikeastaan. Kirjan luin oikeastaan kahdessa yössä, eli kirja oli todella hyvä. Onneksi siis lainasin kirjastosta samantien toisen osan ja nyt saa katsoa koska pitää seuraavaa osaa mennä kirjastosta metsästämään :)
inari avatar
4.5
Lumoavan koukkuttava! Luin yhdeltä istumalta koko kirjan enkä varmasti aio jättää sitä siihen! Luen suurella mieltymyksellä ja innolla seuraavatkin osat! Suosittelen kaikille mahdollisille lukijoille kenellä on vähääkään kiinostusta fantasia- ja vampyyrikirjoihin! En antanut arvosanaani ilman hyviä perusteluja!
Lady_ avatar
Ihana kirja!! Jäin heti koukkuun tähän sarjan ensimmäiseen osaan, enkä voinutlopettaa lukemista yölläkään! Koko sarja on aivan mahtava ja Zoey on paras! Zoey on aivan mahtava hahmo! Ja se, että sillä on kamala perhe ja ihana isoäiti, tekee tästä kirjasta vielä paremman! Zo on ainakin mulle sellanen symppis -hahmo. Erik oli aika mukava ja muuta tässä alussa... (Tykkäsin kuitenkin Starkista ja Heathista enemmän) Mua kyllä alkoi välillä tympiä se taydellinen poika ... (lisää)
Dark Moon avatar
3.5

Minusta Merkitty oli ihan hyvä kirja vaikken suosittelekaan sitä kovin nuorille.

Merkitty oli hyvin kirjoitettu ja mukanaan vievä kirja. Sen juoni oli aikalailla selvä ja hiukan arvattavissa, mutta se ei ollut ihan mikään tavallinen vampyyrikirja

Minusta kirja oli suunnattu aineskin yli 12 vuotiaille, mutta se oli silti hyvä.

wiiwiis avatar

+Todella erilainen verrattuna muihin lukemiini vampyyrikirjoihin.

+ Päähenkilö Zoey, sekä hänen ystävänsä ovat ihania.

+ Eteni sopivaa tahtia.

+ Teinihömppää!!

+ Romanttinen.

+ Nuorten puuhetyylissä onnistuttu hyvin ja vaikuttaa aidolle.

- Jotkut hahmot ja tapahtumat ovat todella kliseisiä. (Ei kuitenkaan haitannut liikaa.)

- Ensimmäiset sivut jouduin lukemaan useampaan kertaan, koska oli niin sekavaa.

- Jotkut tapahtumat hieman outoja.

Sohvi avatar
Ensimmäisestä lukukerrasta alkaen olen tykännyt tästä Yön talo-sarjan ensimmäisestä kirjasta. Sarja alkaa hyvin reippaalla tahdilla, mutta kuitenkin lukijaystävällisesti muistuttaen kuka kukin on vielä pitkälle kirjaa myöten. Tapahtumaa on kivasti, ei kuitenkaan ole ängetty liian täyteen vaan pysytty maltillisena ensimmäisessä kirjassa. En voi kuin suositella!
Arra avatar
0.5
Tämä kirja oli ihan järkyttävää matskua. En suosittele. Kenellekään.
Luinwen avatar
2.0
Kirja alkaa siitä, kun päähenkilö saa erikoisen merkin otsaansa ja päätyy erikoislahjakkaiden, ei-ihmisille tarkoitettuun kouluun. Siellä hän välittömästi saa uusia kavereita sekä vaaleahiuksisen vihollisen, ja huomaa ettei olekaan ihan tavallinen muihin opiskelijatovereihinsa verrattuna. Kuulostaako tutulta? Ei, kyseessä ei ole kahdeksas Harry Potter. Eroa tässä siihen on, että päähenkilö on tyttö ja vampyyri ja öhm... Kaikki muu sitten kuulostaakin tutulta. Kirjassa on ... (lisää)
Mirelle avatar
2.5
Olen nyt lukenut kaikki tähän asti ilmestyneet osat. Ensimmäiset olivat ihan hyviä, vaikkakin aika kliseisiä. Myöhemmin ilmestyneistä osista en oikein pitänyt, koska mielestäni kirjasarja oli kestänyt jo aivan liian kauan. Hahmot ovat ihan mielenniintoisia mutta juoni on ennalta-arvattavissa. En aio ainakaan ostaa yhdettätoista osaa.
Vanellope avatar
4.5
Tosi hyvä kirja, mut välilläenin ihan sekasin ja oli tosi paljon kirjotusvirheitä. Muuten kirja oli hyvä ja hyvä juoni
Shadowprincess avatar
Koukuttava ja tietyllä tasolla omaperäinen kirja. Ei ollut toivoakaan, että olisin jättänyt kirjan lukemisen kesken. Suosittelen erittäin lämpimästi muillekin vampyyrifantasiafaneille ;)
rahanpesukarhu avatar
Pidin kirjan hahmoista, varsinkin Afrodite oli todella kiehtova hahmo. Pidin siitä miten suoraan henkilöt puhuvat tässä kirjassa ja keskustelut ovat hieman lähempänä sitä tyyliä miten nuoret ihmiset normaalisti juttelevatkin keskenään, kuin monissa muissa kirjoissa. Silti en voi viittä tähteä antaa, koska kirjassa oli todella tylsistyttäviä loitsu kohtia, joita teki mieli hyppiä yli.
Poison Girl avatar
3.5
Kirja oli tosi mukaansatempaava ja hauska. Toisaalta kliseitä esiintyi aika paljon. Aluksi kuvittelin Yön talon olevan vähän kuin Harry Potterin Tylypahka, mutta kirjan edetessä unohdin koko vertauksen. Mielenkiintoa löytyy vielä sen verran, että luen seuraavan osan.
Jessie Sundblad avatar
3.5
Tapahtumat käyvät nopeasti, mutta tarina on kumminkin kiehtova ja jännä. Itse pidän kirjan salaperäisyydestä ja siitä miten pitkä tämä kirjasarja on. Odotan innolla kun pääsen lukemaann seuraavaa kirjaa.
Fairchild avatar
forgotten dreams avatar
Rauros avatar
Hyvä kirja! Kerrankin vaihtelua kun muuten tulee luettua paljon Tolkienin tuotantoa ;)! <3 Hyvä kirja
Mysi avatar
Perus-hyvä kirja! Voisi olla parempikin, mutta on silti hyvä. Kerrankin kirja, jonka huumoria pystyn ymmärtämään. Innostaa lukemaan muut sarjan kirjat
Iisukka avatar
Sointulause avatar
Janski_ avatar
Saralili avatar
Yön Talo on tosi hyvä sarja, suosittelen kaikkia lukemaan!
Myrsky10 avatar
Hyvä kirja. Aivan erilainen vampyyrikirja kuin aiemmin lukemani. Kannattaa lukea!
Arwina avatar
3.5
Äidin ja tyttären yhteinen romaani, yllättävän hyvä sellainen. Tässä annettiin vampyyreista aivan uusi kuva, mikä on hienoa. Pidin kirjan henkilöistä, erityisesti Sylvia Redbirdistä. Hän on kiehtova hahmo. Kaupunki, jossa vampyyrit eivät ole salassa. Rinnakkaiseloa "normaalien" ihmisten parissa. Suosittelen!
Angel of Darkness avatar
Ihan luettava kirja.Aluksi meinasin jättää lukemisen sikseen, oli vähän pitkästyttävä ja päähenkilöt tuntuivat liian nuorilta makuuni. Luin kuitenkin loppuun ja ajattelin lukea myös sarjan seuraavan kirjan. Ihan jännä idea tarianassa.
Akvaariokala avatar
Merkitty on melko omaperäisen kirjasarjan lupaava alku. Sarjan kulku tosin muuttuu huomattavasti tukevissa osissa. Merkitty on lukemisen arvoinen kirja, ja sen jälkeen minun oli pakko lukea myös muut osat.
Villapumi avatar
Tämä kirja oli/on sarjan paras, mutta muut kirjat ovat kyllä mielestäni täyttä ajanhukkaa, joten ei tämänkään tasoa kovin korkeaksi voi kuvailla...
Karajishi avatar
Kyllä, pidin siitä, vaikka alku oli (kuten jo niin monesti on mainittukin) hieman pitkäveteinen. Ei kuitenkaan liian, jotta se olisi häirinnyt lukemista. Ja vauhtiin päästyä juoni alkoi olla entistä enemmän kiinnostava, eikä parin luvun jälkeen voinut enää lopettaa lukemista. Pidin päähenkilöstä ja hän oli juuri sellainen, jollaiseksi sen ikäisen nuoren tytön kuvitella saattaa. Jotkin kirjailijat tekevät hahmoistaan hieman liian lapsellisia heidän ikäänsä nähden, mutta ... (lisää)
Catherine avatar
Ei mitään parasta fantasiaa. Juoni oli paikoin ennalta-arvattavaa ja ehkä jopa pitkästyttävää. Valoa sarjaan toi kuitenkin Damienin hauska hahmo. Vaikken tästä ensimmäisestä niin innostunutkaan niin toisen osan aion lukea, utelias sielu kun olen.
millinen avatar
Kirjan lukeminen epäilytti aluksi sillä vampyyri kirjoja on moneen lähtöön... Mutta kirja oli positiivinen yllätys ja vielä erittäin koukuttava sellainen.
Happyface avatar
Todella hyvä ja koukuttava kirja:)! Suosittelen kaikille, jotka pitävät vampyrikirjoista. Alku oli hieman sekava, mutta kyllä siihen pääsi melkein heti mukaan . Huippu!!!!!
Jillponie 2 avatar
1.0
Petyin ja pahasti. Pidän vampyyrikijoista, mutta en tälläisistä missä on teinejä ja muuta vastaavaa. Mielestäni jos pitää kirjoittaa fantasiaa, niin sitten se todella on fantasiaa ei tälläistä.
tessy avatar
minusta tämä kirja oli parhaita vampyyri kirjoja koskaan. kirjassa minun lempihahmoni oli neferet, mutta kun myöhemmin paljastui petturiksi petyin pahasti. minusta tässä kuvataan ystävyyttä taidokkaasti.kirja on täynnä yllättäviä tilanteita ja vaaroja. ihana kertomus siitä miten kaikki voi muuttua äkkiä. kirja loppuu niin että jää janoamaan seuraavaa osaa. aivan ihana kirja
Nemira avatar
Hyvä sarja koukutti mut heti alussa =)
Q_Black avatar
Pidin kyllä. Mielenkiinto heräsi heti alussa eikä lukeminen ollut tökkivää. Hieno juoni ja plussat siitä, että näistä vampyyreista on tehty erilaisia kuin normaalisti. Välillä ärsytti "teinimäinen" kirjoitustyyli, mutta annettakoon se anteeksi, koska kirja jätti "yöntalo-himon".
-Ketsuppi avatar
Sinänsä hyvä kirja. Alku oli jokseenkin niin pitkäveteinen, että eminasi koko kirja äädä lukematta. Kuitenkin hieman pidemmälle päästyäni, kirja todella avautui. Uudenlainen kuvaa vampyyreistä saa sarjan tuntumaan hyvin tuoreelta eikä toista sitä samaa vanhaa vampyyrirakastuuihmiseen -kuviota.
MARGO
Uusin jäsen: Ronja