Nainen ja kuningas

Nainen ja kuningas

Anni Nupponen
Julkaistu: marraskuu 19, 2009 (Vaskikirjat)
Tyylit: fantasia
Avainsanat: kotimainen, kuvastaja-palkinto

Nainen ja kuningas: Muisto lämpimästä maasta. Kansi: Risto Penttinen. 1. painos: omakustanne, 2008. 2. korjattu painos: Vaskikirjat, 2009. Nidottu.

Kuvastaja-palkinto 2008.

Tilaus Suomen pienkustantajien Kirjapuodista.

Eelis on parantaja, joka lahjakkuutensa ja taitojensa ansiosta kohoaa jo nuorena parannuksen salin ylimmäksi naiseksi. Virassaan hän kohtaa kuningas Arethin, hallitsijansa, jonka johdolla valtakunta joutuu useisiin sotiin. Heidän välilleen syntyy suhde, joka ei ole vailla tunteita ja intohimoa. Mutta voivatko kaksi eri asemassa olevaa vastuunalaista ihmistä, jotka arvostavat elämässä aivan eri asioita, ikinä olla toisilleen vain nainen ja mies?

Anni Nupposen alun perin omakustanteena julkaistu Nainen ja kuningas sai vuonna 2009 Kuvastaja-palkinnon, jonka Suomen Tolkien-seura myöntää edellisvuoden parhaalle fantasiakirjalle. Vaskikirjojen julkaiseman uuden, korjatun painoksen myötä kirja on aikaisempaa helpommin saatavilla. Kirja on haikea kertomus rakkaudesta, mutta se kertoo myös ihmisyksilön valinnoista, vastuusta ja vallankäytöstä. Nainen ja kuningas on samalla sekä lumoavaa fantasiaa että elämänmakuinen ihmisyyden kuvaus, joka koskettaa jokaista lukijaansa.

Voittajakirja vetosi raatiin erityisesti omaperäisellä ja kauniilla kielellään. Nupponen maalaa maailmastaan värikkään ja elävän nimenomaan mieleenpainuvan, jopa hieman waltarimaisen, kielenkäytän kautta. Päähenkilön rakkauden kasvu ja sen seuraukset on kuvattu koskettavasti. Nupponen pohtii myös yksilön vastuuta omista valinnoistaan ja niiden seurauksista. Vallan mukana tulee vastuu, mutta voiko vastuun välttää kieltäytymällä vallasta? Kuvastaja-raadin perusteluista kirjan palkitsemiselle

On erinomaista, että sf/fantasiagenre tuottaa joka vuosi näinkin hyviä esikoisteoksia... Sitten täytyy vielä, nyt jo aika kliseisesti mutta vilpittömästi, kiittää taas kerran Vaskikirjoja aika hyvästä kirjasta. Juhani Hinkkanen, Portti 4/2009

Kaikkiaan Nainen ja kuningas on paikoin lupaava, mutta samalla turhauttava romaani. – Ilja Rautsi, Tähtivaeltaja 1/2010

muokattu 19.12.2014

Tuulen nimi (Kuninkaansurmaajan kronikka, #1)Tuulen avainTyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla (Satumaa, #1)Rautakääpiön kosto (Kumppanusten kirja, #3)Kiduttajan varjo (Uuden auringon kirja, #1)

Wanderer avatar
Kirjoittanut
Yksi parhaista lukemistani kirjoista, uskomattoman hieno. Hirveän surullinen ja ahdistava ja koskettava. Jäi mieleen pyörimään pitkäksi aikaa.
Radioactive avatar
Kirjoittanut
Kirja oli mukava yllätys:) Allussa kyllä meni vähän sekaisin mut sitten kun Eelis alkoi kertoa tarinaansa niin pääsin kärrylle. Ja loppu kirja oli hyvä ja suosittelen kaikille tätä kirjaa;)
Freyja, M, Jaakob, Jossu89, Adolfina Romanov
Uusin jäsen: M