Kuolemattomien kaarti (Nelimaa-trilogia, #1)

Kuolemattomien kaarti

Steph Swainston
Julkaistu: huhtikuu 28, 2010 (Like)
Alkuperäinen nimi: The Year of Our War
Tyylit: fantasia
Avainsanat: uuskumma

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Hannu Tervaharju. Nidottu.

Toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoisromaanit) 2005, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2011.

PALKITTU ESIKOINEN MAAILMOJEN SODASTA

Kolme ihmisen kaltaista rotua elää keskiaikaisessa maailmassa, jota hallitsee kuolematon keisari joukkoineen. Heidän elämäänsä on jo vuosisatoja terrorisoinut hirviömäisten hyönteisten armeija. Keisarin viestinviejä Jant keksii keinon pääsä askeleen lähemmäs rauhaa, mutta joukkoja rasittavat suuret sisäiset ristiriidat ja ilmassa leijuu sisällissodan uhka. Onko tälle maailmalle kaikki liian myöhäistä?

Kuolemattomien kaarti on Steph Swainstonin (s. 1974) palkittu esikoisteos. Kirja aloittaa kolmiosaisen sarjan, jota on kehuttu omaperäisyydestään ja suurista teemoistaan.

"Swainston on tullut jäädäkseen ja hyvä niin. Täällä turhuuden turuilla ei neroja ole koskaan liikaa." – Tähtivaeltaja

"Tutkielma syyllisyydestä, valtapeleistä ja riippuvuuksista. Yksi omituisimmista ja parhaista fantasiakirjoista vuosiin." – Guardian

”Omaperäinen, lajityyppejä sekoittava romaani, joka ei kaihda raadollisuutta.” – Tähtifantasia-palkintoraati

(muokattu 30.03.2017)

Uusi maailma (Nelimaa-trilogia, #3)Uuskummaa? Modernin fantasian antologiaAika on lahjoista suurin (Nelimaa-trilogia, #2)Pyhimysten ja mielipuolten kaupunkiKudottujen kujien kaupunki

Eija avatar
Alkuun kirjan maailma ja oudot asukkaat vaativat hieman totuttelua, mutta melko pian maailmaan tottui ja sen hyväksyi mukisematta. Rinnakkaismaailma Siirros oli kuin painajaisuni, mutta sanoisinko… mielenkiintoinen paikka. Taistelukuvaukset turilaita vastaan olivat myös aika mehukkaita. Muutenkin kirjassa oli sellaista kevyttä huumoria, josta pidin, ja juonikaan ei ollut pöllömpi.
Tudor avatar
Kirjan ensimmäisillä sivuilla päähenkilö Jant hyppää jyrkänteeltä ja liitelee alas, heti tästä asti olin koukussa kirjaan, Mikä lentää millä miten?. Swaiston on luonut hienon maailman erilaisine "ihmis" rotuineen ja päähenkilö mielenkiintoinen risteytys omaperäisine ominaisuuksineen. Taistelukohtaukset olivat myös miellyttävän todellisen tuntuisia. Kuolemattomatkaan eivät olleet täysin ilmiömäisiä kaiken pelastajia vaan joukkoa lakosi niin ihanan häijyjen turilaiden edessä.
Acylyn avatar
Ensimmäisen kerran kun näin kirjan kiinnostuin mielikuvituksellisesta kannesta. Kuvittaja onkin mielestäni onnistunut hyvin herättämään mielen kiinnon ulkoasulla, päinvastoin kuin kirjan takakansi, joka antaa mielestäni väärän kuvan kirjasta. Kirjan olennot, varsinkin turilaat, aluksi laittoi niskakarvat pystyyn omituisuudellaan, ja siitä syystä meni hiukan aikaa ennen kuin lämpenin kirjalle - totta puhuen meinasin jättää kirjan aluksi kesken. Kirjan henkilöt on ... (lisää)
Orduuka, Formaldehyde, Wicked-Willie, duiduli
Uusin jäsen: Marko Kinnunen