Muinainen taika

Marianne Curley
Julkaistu: 2002 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Old Magic
Avainsanat: aikamatkustus, noidat

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kannen typografia: Ilja Karsikas. Kannen kuva: Corbis. Sidottu.

Kun Kate näkee Jarrodin, hän huomaa heti, että Jarrodilla on outoja voimia. Suuttuessaan Jarrod saa aikaan säätilan muutoksia. Jarrod itse ei usko mihinkään yliluonnolliseen. Hän pitää Katea vain kummajaisena, niin kuin koko kyläyhteisö. Kaikesta huolimatta Kate ja Jarrod tuntevat vetoa toisiaan kohtaan.

Jarrodin perhettä ovat aina piinanneet traagiset vastoinkäymiset, ja Kate oivaltaa, että kyseessä on vuosisatoja sitten langetettu kirous. Aluksi Jarrod pitää Katen puheita järjettöminä, mutta lopulta Kate saa Jarrodin avaamaan silmänsä totuudelle. Katen isoäidin avustuksella Kate ja Jarrod siirtyvät ajassa taaksepäin, kirouksen alkulähteille 1200-luvun Englantiin. Miten kaksi 2000-luvun nuorta selviää keskiajan maailmassa? Voivatko he murtaa kirouksen ja muuttaa tulevaisuuttaan?

Muinainen taika on jännittävä nuortenromaani, jossa nykypäivän teini-ikäisten todellisuus ja keskiajan maailma kietoutuvat omaperäisellä tavalla toisiinsa. Kertojana on vuoroin Kate, vuoroin Jarrod, mikä luo tapahtumiin herkullisen kaksoisvalaistuksen.

Marianne Curley tuo nuorten fantasiakirjallisuuteen uuden, raikkaan kertojanäänen Australiasta.

(muokattu 18.01.2017)

Konnia ja kielareita (Rachel, #2)Kemuja ja kuplivaa (Rachel, #4)Kolmas sisar (Royaumen aikakirjat, #1)Odin kirous (Noitien taistelu, #3)Puoliksi poissa (Half Bad -trilogia, #3)

tintti89 avatar
Kirja oli mielestäni hyvä. Juoni oli sopivan erikoinen ja henkilöiden vastakohtaisuus oli loistavaa. Kirjan rakenne oli hienosti rakennettu vuorotellen Katen ja vuorotellen Jarrodin näkökulmasta kerrottavaksi. Henkilöiden keskiajalla vietetty aika oli mielestäni hyvin kuvailtu. Muutenkin kirja oli erittäin mukaansatempaava ja kirjailijalla oli hyvä tyyli kirjoittaa.
Xariel avatar
Minä sitten kerta kaikkiaan pidän tästä kirjasta. Paljon, paljon, paljon. ^^ Kirjan aihe on omaperäinen, juoni samoin. Tapahtumat yllättävät, säilyttäen silti tasapainon maagisten tapahtumien ja realistisen kuvauksen välillä. Nykypäivään sijoittuvalla fantasiatarinalla on aina olemassa se heikkous, että kirjailija sortuu joko liialliseen fantasiointiin, tapahtumista tulee liian yliluonnollisia ja se tasapainoksi tavoiteltu realismi talloutuu korkeafantasiaa muistuttavien ... (lisää)
Arwina avatar
En odottanut tältä kirjalta kovinkaan paljoa. Ajattelin, että tässähän on jotain, kun ei muita sattunut osumaan käteen. Kirja osottautui positiiviseksi yllätykseksi. Kaksi näkökulmaa tuosta tarinasta, hyvä idea. Se toimi ainakin minulla. Muinainen taika on yksi niistä kirjoista, jotka voisin lukea ehdottomasti uudestaan. Hyvä!
Midori avatar
Muinainen taika vei tarinoineen mukanaan jo ensimmäisillä sivuilla. Tarina ja hahmot oli rakennettu hyvin ja tyylikkäästi. Curley punoo tarinaansa taitavasti niin romantiikkaa kuin mystiikkaakin, eikä tarina kärsi pahemmin yleisimmistä aikamatkailuun liittyvitä kliseistä. Hahmoihin myös samaistuu helposti kiitos taitavan minäkerronnan. Kirja on ehdottmasti yksi Curleyn parhaista.
emmu avatar
Kirja oli todella positiivinen yllätys. Tarinankerronta on todella sujuvaa ja itse tarina on mielenkiintoinen. Vuorotellenkerronta toi kirjaan vain lisää plussaa sillä se antoi tapahtumista laajemman kuvan ja toi esille sekä Katen että Jarrodin näkökulmia ja tunteita. Ihana kirja ja suosittelen kaikille.
Myrsky10 avatar
Hyvä ja mukaansatempaava kirja. Mielenkiinto tarinaan säilyy alusta loppuun koko ajan. Yllättäviäkin asioita tapahtuu ja tapahtumia ei juurikaan voi arvata etukäteen. Kannattaa lukea!
Lonely Reader avatar
3.5
Nage avatar
Pidin kirjasta, vaikka olisinkin toivonut siihen hieman lisää romanttiikkaa. Menihän tämä toki näinkin, sillä juoni oli muuten tarpeeksi hyvä.
Katjuska avatar
Kirjan lukemisesta on jo yli puolitoista vuotta, joten en muista kaikkea tarkasti. Kirjan alussa sekosin hieman, sillä kahden päähenkilön näkökulma vaihtui aina välillä tekstissä. Toisaalta oli mielenkiintoista lukea kirjaa kahden eri henkilön näkökulmasta. Aika matkailu oli myös kiinnostavaa. MUTTA. Kirjailija teki virheen aikamatkustamiseen liittyen. Sillä yksi päähenkilöistä tappoi yhden henkilön keskiajalta ja loogisesti ajatellen, häntä ei olisi pitänyt olla ... (lisää)
Janski_ avatar
layla avatar
4.5
Mulla ei ollut kovin kummoisia odotuksia tästä kirjasta, mutta hupsista, miten kävikään! Pidin tarinan kulusta ja hahmoista. Kahden henkilön kerronta tyyli ja ajatusmaailma olivat mielenkiintoista luettavaa, joka imaisi minut mukaansa. Välissä oli tylsempiäkin kohtia, joissa ei tapahtunut oikein mitään, mutta loppua kohden kirja vain parani entisestään! Kirjan loppu oli kaunis ja koskettava, kaikesta tapahtuneesta huolimatta. Suosittelen!
Lukijatar avatar
Terhinen, Freyja