Väristys (Väristys, #1)

Väristys

Maggie Stiefvater
Julkaistu: toukokuu 26, 2010 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Shiver
Tyylit: fantasia, paranormaali romantiikka, nuoret
Avainsanat: ihmissudet

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Laura Honkasalo. Päällyksen typografia: Kirsi Kujansuu. Sidottu.

Grace on jo vuosia katsellut kotinsa takana asustelevia susia. Etenkin eräs keltasilmäinen yksilö on saanut hänet pauloihinsa. Suden ja tytön välillä tuntuu olevan molemminpuolinen, luottamuksellinen yhteys.

Sam puolestaan viettää kaksoiselämää. Talvella hän elää metsässä pienen laumansa kanssa ja käy äänetöntä ajatustenvaihtoa pelottoman tytön kanssa. Kesän lämpimät säät suovat hänelle muutaman arvokkaan kuukauden ihmisenä – kunnes pakkanen jälleen vangitsee hänet lumiseen metsään, suden ruumiiseen.

Yhtenä syksyisenä päivänä Grace tapaa kotiovellaan pojan, jonka tuttuus saa hänen henkensä salpautumaan. Vuosien hiljainen suhde kasvaa tiiviiksi, surullisenkauniiksi rakkaudeksi. Mutta nuorten yhteinen aika käy vähiin…

Ihmissusi-legendaa raikkaasti hyödyntävä Väristys on jäänhauras tarina nuoresta rakkaudesta. Herkällä tuntumalla kirjoitetut lauseet virtaavat eteenpäin ja vievät mukanaan, kunnes viimeisten sivujen jälkeen niiden lumosta ei malttaisi palata takaisin.

Väristys on nuoren Maggie Stiefvaterin (s. 1981) vakuuttava trilogian avaus – kirjasta on tekeillä myös elokuvasovitus. Stiefvater on kirjoittanut teokset: Lament: The Faerie Queen’s Deception ja jatko-osan Ballad: The Gathering of Faerie. Kirjailija Cynthia Leitich Smith kuvaa Maggien tekstiä näin: ”musikaalista, taianomaista ja romantiikkaa pursuavaa… täydellistä teräville päille ja runollisille sieluille.” Maggie asuu Virginian maaseudulla miehensä, kahden lapsensa ja kahden neuroottisen koiransa kanssa. Lisätietoja Maggiesta löytyy osoitteesta maggiestiefvater.com.

Arvosteluotteita:

”Vuoden paras kirja.” – Publishers Weekly

”Tämä on loistava esikoinen.”
– The Observer

”Kaunis ja liikuttava.”
– School Library Journal

”Tämä kirja saa isot pisteet omaperäisyydestä.”
– Romantic Times Book Review

”Maggie Stiefvaterin ensimmäinen suomennettu teos (…) avaa vaikuttavasti The Wolves of Mercy Falls -trilogian. Samalla se onnistuu puhaltamaan eloa kulahtaneelta vaikuttavaan ihmissusiteemaan.” – Piia Tirronen, Tähtivaeltaja 3/2010

(muokattu 03.03.2016)

Uhanalainen (Susiraja, #2)Selviytyjät (Intertwined, #2)Vainuttu (Susiraja, #4)Aamunkoi (Houkutus, #4)Kesytön (Susiraja, #1)

Chibi13 avatar
Odotin kirjan lukemista paljon. Luinkin sen sitten melkein yhdeltä istumalta. Tarina on kaunis. Lauseet on rakennettu hyvin kuvaamaan nuorten ajatuksia ja tuntemuksia. Kirjassa luvut on jaettu sekä Gracen että Samin kesken joten lukija saa hyvän kuvan molemmista ja (ainakin minä) kiintyy molempiin. Tarinaan ei ole väkisin ympätty mitään isoja komplekseja ja kirja kulkeekin eteenpäin pakahduttavien tunteiden avulla. Suosittelen kaikille jotka rakastavat hyvin kirjoitettua romantiikkaa.
Q_Black avatar
Päätin alussa, että en lue näitä kirjoja, koska tarina vaikutti niin surulliselle. Kannatti kuitenkin aukaista kirja ja lukea. Kirjan lukeminen oli ajottain vaikeaa koska tekstin yllä leijuu koko ajan hyvin surullinen tunnelma. Tytön ja suden suhde on herkkää ja kaunista ja se voi hajota minä hetkenä hyvänsä. Maggie on onnistunut luomaan sanoin taianomaisen maailman, joka saa yhdessä vaiheessa pidättelemään kyyneliä. Varmasti ainakin nuorien lukijoiden mieleen. Omaan makuun ... (lisää)
Catherine avatar
Pakko sanoa, että kirja oli makuuni. Se oli todella kauniisti kirjoitettu ja Samin, sekä Gracen välinen suhde sai pääni aivan sekaisin. Onko kummalista sanoa, että suorastaan rakastuin Samiin ? Miinus kirjalle kuitenkin siitä, että se keskittyi oikeastaan vain kahteen ihmiseen joilta olisi kyllä voinut kyllä saada vielä enemmän irti. Loppu sai silmäni kyyneltämään. Suosittelen !
rudi92 avatar
Pidin tosi paljon kirjasta. Siinä oli hyvä juoni ja se oli hyvin toteutettu. Pidin myös lopusta. Se oli samalla kertaa surullinen, että jollain tavalla onnellinen. Pidin myös siitäettä luvut oli jaettu molempien päähenkilöiden kesken, eikä pelkästänn Gracen. Se teki kirjasta vielä mielenkiintoisemman.
ssuski avatar
Odotin kirjalta paljon, mutta täytyy sanoa että petyin siihen. Tunteet oli kirjassa kuvailtu todella pinnallisesti. Kirjaan ei voinut ollenkaan eläytyä eikä se herättänyt minkäänlaisia tunteita. Kun takakannen luki, ajattelin että juoni on todella mielenkiintoinen. Valitettavasti kun kirjaa alkoi lukemaan, se rupesi tuntua jopa hieman tylsältä. Susista kerrotaan ihan liian vähän, eikä niihin perehdytä tarpeeksi. Sivuhenkilöt kirjassa jäävät vain sivuhenkilöiksi.. ... (lisää)
Amelie avatar
En voi olla rakastamatta tätä kirjaa. Kun aloitin kirjan en pystynyt lopettaa lukemista. Sam & Grace olivat ihania hahmoja. Missään vaiheessa ei tullut "Tylsää" kohtaa. Mielestäni kirja oli herkkä ja kirjoitettu kauniisti.Luen seuraavat osat innolla!! Suosittelen.
Luinwen avatar
2.5
Kirjan lukemisessa kesti minulla loputtoman kauan, sillä kirja muuttuu keskipaikkeilla todella puuduttavaksi. Juonta ei tunnu olevan nimeksikään ja teksti jaarittelee... Kaikki parhaimmat kohdat olivat niitä, joissa puhuttiin susista. Susien ja ihmisten muuttuminen susiksi ja miten muuttuminen liittyi lämpötilaan oli hyvin keksitty ja hienosti kuvailtu. Näistä kohdista pidin. Mistä en pitänyt, oli pääparin äkillinen rakastuminen. On mielenkiintoisempaa lukea hitaasta ... (lisää)
Nafisan avatar
Vampyyreistä kirjoitetaan runsaasti kirjoja, mutta ihmissusista paljon vähemmän. Maggie Stiefvaterin ensimmäinen suomennettu teos luo hiukan tasapainoa tähän tilanteeseen, sillä nyt rakkaustarinassa sudet saavat oman osansa. Tarinaa kerrotaan Gracen ja Samin näkökulmista (vertaa: Houkutus Bellan näkökulmasta ja Meyerin siitä kirjoittama versio Edwardin silmin). Grace on aina pitänyt susista, mutta jouduttuan lapsena näiden sieppaamaksi, hänelle yksi susi on ylitse muiden: ... (lisää)
Salde avatar
2.5

Ei erityisen hyvä kirja. Liian runollisesti ja pohdiskelevaisesti kirjoitettu minun makuuni. Miten susista voikin kirjoittaa näin mielenkiinnottomasti?

Nella avatar
2.5

Kirja oli kyllä pienoinen pettymys. Takakannen perusteella odotin jotakin kaunista ja jännittävää tarinaa, mutta se onkin melko tylsä. Kirja toi mieleeni huomattavan usein Twilightin, eikä vain ihmissusi-idean takia, vaan koko tarinan perusteella. Kirja keskittyy suuresti Gracen ja Samin suhteeseen eikä sitten oikeastaan mihinkään muuhun. Toinen Twilight-tyylinen piirre löytyy teoksen kerrontatavasta. Kirjan tapahtumat etenevät nopeasti ja monet hahmoista jäävät ... (lisää)

Adolfina Romanov avatar
2.5

Takakansi ja omistuskirjoitus lupailevat koskettavaa tarinaa, joka itkettää lukijaa hyvinkin vuolaasti. Vaan kun ei. Kirja ei pidä sisällään kerta kaikkiaan mitään, mikä todella itkettäisi. Äärimmäisen herkkä tunneihminen parhaimmillaankin kokee myötätuntoa hahmoja kohtaan, mutta eipä niissäkään oikeasti juuri kiintymisen varaa ole. Hahmot ovat melko luonteettomia eikä heistä saa minkäänlaista mielikuvaa päähänsä. Pääpari on hyvin epäsopiva ja juuri mitään ei ... (lisää)

Anneliana avatar
Ihanan lämmi kirja, jota tekee mieli lukea aina talvisin pehmeän sohvan äärellä kaakaomuki toisessa kädessä. Rentoa menoa, niin juonen kuin henkilöidenkin osalta. Rakastin todella paljon kirjan tunnelmaa. Tokihan siinä oli joitakin ahdistavia kohtia, joissa tekee mieli kiljua kurkku suorana eitä. En kuitenkaan muuttaisi mitään tässä lukukokemuksessa. Ihanan koskettava tarina rakkaudesta ja ihmisten pahimmasta vihollisesta - ajasta. Lue ihmeessä.
Angel of Darkness avatar
Odotin enemmän. Ihan hyvä loppujen lopuksi, mutta alku ei meinannut sytyttää millään. Kertomus tuntui jotenkin vain pinta raapaisulta, että ei menty syvällisempiin asioihin. Annan kuitenkin sarjalle vielä mahdollisuuden ja luen seuraavankin kirjan.
Keskiyön kyyhkynen avatar
3.5
Väristys oli herkkä ja mieleenpainuva tarina erillaisesta rakkaudesta. Olen aina tuntennut tietyllä tapaa vetoa susiin ja tämä kirja oli lumoava. Jatko-osaan en ole vielä tarttunnut, mutta luen sen varmasti kun oikea hetki koittaa!
Breza avatar
4.5
Juoni oli aivan ihana ja ihastelin kuinka ihana pari Sam ja Grace olivat. Ehkä ainut asia joka rupes loppuvaiheessa vähän ärsyttää niin se kun hieman liikaa kuvailtiin jomman kumman hajua, kuinka paljon haluaisin nyt koskea häntä jne.. Kirja oli kokonaisuudessa todella ihana ja mukava lukuelämys! Luen loputkin kirjat :)
MustaParonitar avatar
4.5
Siitä on jo jonkin aikaa kun luin tämän, mutta vieläkin muistelen kyllä hyvällä. Tarina on kaunis ja sudet kuvataan niin todentuntuisesti, että voin nähdä ne sieluni silmin metsän reunassa... Rakastan Maggien vaatimatonta, mutta toimivaa tapaa kuvailla ja kertoa kahden nuoren, ihmisen ja suden rakkaustarinaa. Se oli myös ihana huomata, että Sam oli aivan tavallisen näköinen, eikä kirjailijamme ollut sortunut siihen "satumaiset tähtisilmät ja hengästyttävän komeat, veistokselliset kasvot" -soopaan.
LittleJane avatar
2.0
Siitä on nyt muutama kuukausi aikaa kun luin tämän kirjan mutta ei se oikeastaan haittaa. Tarina itsessään oli ihan mielenkiintoinen ja aihe sellainen mihin tartun suht helposti. Mutta päähenkilöiden toiminta oli ylitsepääsemättömän tyhmää. Ymmärrän miksi jotkut vannoo tämän kirjan nimeen mutta itse en tästä syttynyt. Kirjoitustyyli oli kaunis mutta mitään ei tapahtunut. Pussailtiin ja mussutettiin kuinka toinen on NIIN kaunis ja tuoksuu NIIN hyvälle. Se siinä. En todennäköisesti tule lukemaan jatko-osaa.
Mustarastass avatar
Luin tämän kirjan vuosi sitten. Suurimmaksi osaksi biologian tunnilla. Samalla siis kun opettaja piti aivan äärimmäisen mielenkiintoista (lue: kuolettavan tylsää) yksinpuhelua luultavastikin isolaatiosta tai populaatiosta tai evoluutiosta. Olin monta kertaa katsellut tätä kirjastossa, mutta en ollut tarttunut siihen, koska jostain syystä ajattelin kirjan olevan tylsä. Muistaakseni jokin, minkä luin netistä, sai minut kiinnostumaan kirjasta. Ja sitten kun se kerran aloitin, no, ... (lisää)
coffee avatar
Ihana rakastan tätä kirjaa ja koko sarjaa! Pidän siitä että koko ajan ei tapahdu kaikkea, ja kuinka Stiefvater kirjoittaa erittäin kauniisti. Hahmot ovat ihania, kuten myös Mercy Fallsin ympäristö. Erityisesti ihastuin tuohon kirjakauppaan! Suosittelen lämpimästi!
Mirelle avatar
4.5
Tarina oli kaunis, varsinkin ne tietyt kohtaukset. Kirjan juoneen ei törmää ihan joka paikassa, joka ilahdutti kovasti. Lisäksi ihan vain sen kaunis kansi houkutteli ostamaan kirjan.
inari avatar
4.5
Maailman suloisin alku! Kirja oli tietysti muutenkin hirmu hyvä ja suosittelen kaikille!
Cicatrix avatar
Ihan hyvä kirja, niinkuin koko sarja, luin nyt uudestaan parin vuoden jälkeen. Oli oikeastaan ehkä parempi kuin muistin, mutta ei edelleenkään mitenkää mieleenpainuva. Tykkään kyllä erilaisesta "ihmissusi" näkökulmasta! Huomaan kyllä aika selvästi miksi luokitellaan nuortenkirjallisuudeksi...
ilona_milla avatar
Tän lukemisesta nyt kulunut kuukausi eikä kyl oikeen oo viel ainakaa inspannut lukee jatkoo. Väristys oli aika laimee, kevyttä, vaaleenpunasta luettavaa, eikä kyl erityisemmin koukuttanut. Pakko kyl ihmetellä ja nostaa hattuu miten kirjailija on jaksanut kirjottaa tällasta "jaaritteluu" näin monen sivun verran, eikä se kuitenkaa oo tylsää. Ihan perus menevää tekstii. Yleensä en tykkää siit et nimenomaan fantasiakirjois myös rakkaudest tehään yliluonnollist, et tyypit rakastaa ... (lisää)
anmamat avatar
Perushyvä fantasiakirja, joka kuitenkin muistuttaa liikaa Twiligt-kirjasarjaa. Suomennoksessa oli myöskin monia kirjoitusvirheitä, mikä häiritsi lukunautintoa. Ei ehkä aikuisille sopivinta fantasiakirjallisuutta, sillä teinirakkauteen on enää hieman vaikeahko samaistua. Aion silti tutustua ainakin seuraavaan jatko-osaan.
Leijonamieli avatar
Aivan ihana kirja. Kaunis rakkaustarina ja mahtava juoni. Suosittelen lukemista. : )
Wanderer avatar
3.5
Kokonaisuudessaan hyvä kirja, vaikka alusta en pitänytkään. Alku oli hyvin sekava ja päähenkilöiden välinen suhde mielestäni aluksi epäuskottava. Olisin kaivannut enemmän selityksiä ja enemmän aikaa alkutapahtumiin. Jatkoin kuitenkin lukemista ja kirja muuttui jännittävämmäksi kun tarinaan saatiin lisää keskeisiä henkilöitä. Tarina ja tunteet syvenivät ja lopussa kyyneleiltä ei voinut välttyä. Haikea ja ihana.
Radioactive avatar
Väristys on ihana alku tälle sarjalle. Ja rakastan tätä yli kaiken! Se on samalla surullinen ja koskettava... Suosittelen:3
Fairchild avatar

Rakastuin tähän kirja-sarjaan jo ensimmäisten lauseiden jälkeen. Pidän kirjoista joissa tapahtuu jotain koko ajan ja nämä olivat minulle juuri täydellisiä. Itkin niin monta kertaa, kirja oli niin koskettava. Samin ja Gracen rakkaus oli niin kiihkeää ja ihanaa, siitä pidinkin eniten. Minulta meni vain muutama päivä koko sarjan lukemisessa. Aivan ihana sarja! <3

Siiri avatar
Ihana kirja! Hyvä aloitus mahtavalle sarjalle. Surullinen, ihana ja erilainen kirja!
Kirjakaapin tyttö avatar
Kirja oli heti ensi askeleella aivan ihana. Jäin koukkuun heti. Herkkä, kaunis, surullinen ja tietyllä tavalla jännittävä. Aivan mahtavat yhdistelmät. Kirjan lopussa taisi tippua pari kyyneltä :)
Ninjaorava avatar
Tarina on hirmuisen koskettava ja surullinen. Jonkun muun kirjailijan käsissä tarina voisi lopahtaa ja muuttua tylsäksi, mutta Stiefvater kirjoittaa Samin ja Gracen suhteesta herkästi ja kauniisti. Rakastan koko trilogiaa. Väristyksen luin ensimmäisen kirjan kolmannella luokalla, ja silloin aloin pitämään fantasiasta, joten siirryin Nummelan ponitalleista ja R.L Stinen lapsille suunnatusta kirjallisuudesta kirjasto nuorten aikuisten osastolle, josta tulevat kaikki lempikirjani, kuten Väristys.
Nage avatar
4.5
Pidin kirjasta todella paljon, vaikka en edes osaa snaoa mikä siinä nyt niin hyvää oli :D Kirja vain sattui kolahtamaan ja odotan innolla että saan jatko-osan käsiini!
Heidi Kristina avatar
Mercy Falls -trilogian ensimmäisen osan olen lukenut noin miltei kaksi vuotta sitten ensimmäisen kerran. En kuitenkaan muistanut tästä kirjasta enää juurikaan mitään, joten päätin lainata tämän pitkästä aikaa uudelleen kirjastosta. Eikä todellakaan kaduta. Maggie Stiefvater kirjoittaa käsittämättömän kauniisti ja elävästi. Hänen tekstiään on helppo lukea, tämä kirja ei onnistunut missään vaiheessa käymään puuduttavaksi. Gracen ja Samin tarina on surullisen ... (lisää)
MetM avatar
Tarina on koskettava ja pohjana toimii rajojarikkova rakkaus. Kerronta on runollista, herkkää ja romanttista. Se pureutuu syvälle lukijan sydämeen. Jos kirja ei jotakin lukijaa säväytä, johtuu tämä varmastikin kirjan herkästä olemuksesta. Myöskin lisää syvyyttä, sekä toimintaa olisin itse kirjaan kaivannut. Paikoitellen teksti kävi tylsäksi.
whitebunnyh avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Serafia avatar
Rakastuin tähän kirjaan suunnattomasti. Kertojien vaihtelu toi lisämakua tarinaan ja pidin Stiefvaterin kerronnasta. Oli mukavaa, kun kertojan nimen perässä oli asteluku, vaikka yleensä ohitin ne vilkaisematta niitä. Ensimmäisessä luvussa toki katselin sitä mielenkiintoisena. Mutta sitten nämä sivuhenkilöt. Niillä ei ollut kunnon persoonaa, kuten ssuski ja Dobby jo mainitsivatkin. Olisin halunnut kuulla enemmän susista. Mutta silti noista seikoista huolimatta, rakastuin tähän kirjaan. Olen lukemassa Häiviähdystä, toista kirjaa, ja katsotaan yltääkö se Väristyksen tasolla :>
Sigrid avatar
Minä rakastan tätä sarjaa. Kun sain Väristyksen luettua tiesin että minun oli pakko alkaa lukea heti myös seuraavaa osaa. Minun mielestäni yksi kirjan parhaista asioista oli se että sen tapahtumat sijoittuivat todelliseen maailmaan, jossa tosin tapahtui ylimaallisia asioita. Muita hyviä puolia olivat mm. se kun eri luvuilla oli eri kertojat ja henkilöhahmoihin pystyi helposti samaistumaan. Myös Samin kirjoittamat laulut ja Rilken runot toivat kirjaan ainutlaatuisen säväyksen. Suosittelen tätä kirjaa koko sydämestäni.
Fallen angel avatar
Kirjaan kohdistui pieniä ennäkköluuloja, mutta ne lähtivät nopeasti. Kirja oli hyvä ja eteni sopivan nopeasti. Oli jännää kun kertoja vaihteli. Oli jännää huomata millainen Grace oli Samin silmissä. Sillä omasta mielestäni hän oli minä kertojana aikas erilainenkin. Kokonaisuudessaan kirja oli hyvä ja Suosittelen lukemaan. Olen jo aloittamassa toisen osan lukemista ja saa nähdä onko se yhtä hyvä vai ei.
Dobby avatar
Itse olen hiukan samalla kannalla kuin ssuski, mutta kuitenkin minä pidin kirjasta, sen omalla tavallaan, vaikka paljon olisi sillä ollut parannettavaa. Kirjan tarina olisi ollut mielenkiintoinen, jos se olisi kirjoitettu paremmin. Olen samaa mieltä ssuskin kanssa, susista kerrotaan liian vähän, sivuhenkilöillä ei ole persoonaa jota voisi rakastaa tai vihata, ja mielenkiintoisimmat tapahtumat tosiaan vain vilahtavat ohi ja siinä kaikki. Juoneen, tunteisiin ja henkilöihin sekä ... (lisää)
Kuurankukka
Uusin jäsen: Kari Eerola