Oma taivas

Julkaistu: 2003 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Lovely Bones
Tyylit: mainstream, maaginen realismi
Avainsanat: bram stoker -palkinto, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Pirkko Biström. Sidottu, kansipaperi. 3. painos: WSOY-pokkari, 2010.

Bram Stoker -palkinto (paras esikoisromaani) 2002, American Booksellers Associationin vuoden kirja -palkinto 2003.

Kun ensi kerran tapaamme Susie Salmonin, hän on jo kuollut. Tarkkaillessaan elämää taivaspaikaltaan hän kertoo tarinan, joka hämmentää vuoroin rajuudellaan, vuoroin kauneudellaan. Naapurissa asuva mies raiskaa ja murhaa 14-vuotiaan Susien ja piilottaa ruumiin. Hänen perheensä joutuu surun kahlitsemaksi ja alkaa hajota. Susie näkee taivaastaan kaiken mitä maassa tapahtuu, mutta ei voi vaikuttaa mihinkään. Omassa taivaassaan Susie saa kaiken haluamansa: parhaan ystävän, kylliksi minttujäätelöä ja koulun ilman opettajia. Mutta eniten hän haluaa jotakin, mitä ei voi saada: päästä takaisin rakkaittensa luo. Susien on lakattava kaipaamasta takaisin maan päälle, ja hänen perheensä on luovuttava toivosta saada Susie takaisin.

Romaani on ollut arvostelu- ja myyntimenestys niin kotimaassaan kuin Euroopassakin ja sitä on myyty miljoonia kappaleita.

Alice Sebold on ennen Omaa taivasta kirjoittanut muistelmateoksen Lucky, jossa hän kertoi, kuinka itse tuli raa'asti raiskatuksi 18-vuotiaana. Nykyään Alice Sebold asuu miehensä kanssa Kaliforniassa.

”Sebold on antanut meille varmaotteisesti kirjoitetun, lumoavan ja rohkean fantasiasadun.” – Jonathan Franzen, Muutoksia-romaanin kirjoittaja

”Sebold on ottanut synkän, median hyväksikäyttämän aiheen ja muotoillut siitä tarinan, joka on sekä traaginen että täynnä valoa ja suloutta.”
– Publishers Weekly

(muokattu 24.12.2014)

Ilmestyskirjan tätiKuolematon ja muita novellejaApinamorsianHevosen tajuMuurahaispuu

Eija avatar

Tarinan pohjana on nuoren tytön raiskaus ja väkivaltainen kuolema (Ei ole spoilaus: Tämä tapahtui ihan kirjan ensi sivuilla). Se on tarina läheisen kuoleman aiheuttamasta surusta ja elämän muutoksesta, vaikutuksista perheenjäsenten ja ystävien loppu elämään. Kukin käsittelee menetyksen omalla tavallaan - se voi yhdistää, mutta myös erottaa.

Minä kertojana toimii Susie Salmon, kuollut tyttö. Tarinassa sekoitetaan menneisyyttä ja kuoleman jälkeistä aikaa. Susie ... (lisää)

The Big Bad Wolf avatar
Oma taivas on kaunis kirja. Vaikka se sisältää hyvin inhottavia elementtejä, kirja ei mässäile kurjuudella. Hahmoista Lindsey lämmitti sydäntä eniten, samoin Jack. Susie oli myös kiva, ei ruikuttanut vaan kaipasi, mutta silti jotain jäi puuttumaan. Ketään ei oppinut inhoamaan, sillä (hiukan inhottaa myöntää) joka ikistä hahmoa onnistui ymmärtämään, edes jossain määrin. Kirjoitustyyli on koruton ja raikas. Teksti soljuu eteenpäin takkuilematta ja kikkailematta, ... (lisää)
LordStenhammar, HourglassEyes
Uusin jäsen: ButterSoldier Yt