Pariisi 1900-luvulla

Julkaistu: 1995 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Paris au XXe siecle
Käännetty englanniksi: Paris in the 20th Century
Tyylit: scifi

Alkuteos kirjoitettu 1863, käsikirjoitus julkaistu 1994. Suomentanut Annikki Suni. Alkusanat ja tekstin toimitus: Piero Gondolo della Riva. Sidottu.

Vasta nyt löytynyt karmaisevan riemukas tieteisromaani joka paljastaa Vernen huikeat näkijänlahjat!

Jules Verne vei romaaninsa käsikirjoituksen kustantajalle vuonna 1863. Kustantaja kauhistui romaanin tulevaisuudenkuvaa ja hylkäsi sen liian rohkeana. Kateissa ollut käsikirjoitus on nyt löytynyt. Ja miltä maailmamme näyttääkään!

Michel Dufrénoy on humanistisesti suuntautunut nuori mies eikä siis kovinkaan kotona ajassa, jossa palvotaan tekniikkaa ja rahaa, väheksytään taiteita ja naiset suunnitellaan korvattaviksi paineilmakoneilla. Pakkohan Michelin on kuitenkin yrittää. Mutta kuinka ja millä seurauksin?

muokattu 18.07.2012

Metro 2033 (Metro, #1)TaivasKevätuhrit (Kevätuhrit, #1)Ääretön meri (5. aalto, #2)Uljas (Kadonnut laivasto, #4)

Velma avatar
Kirjoittanut
2.0

Periaatteessa kirjan idea on kiinnostava: yritys kirjoittaa realistinen kuvaus lähitulevaisuudesta eikä pelkästään spekuloida joitain kaukaisesta tulevaisuudesta. Se ei kuitenkaan jaksanut pitää kiinnostusta yllä, vaan pidin kirjaa tylsänä. En tiedä, onko kyse siitä, että nyt tiedetään asioiden menneen toisin vai siitä, että Vernen kirjoitustyyli ei kuitenkaan suuressa osassa kirjoja ole kovin mukaansatempaava (kuten siis ei tässäkään).

Uusin jäsen: Ella Parviainen