Painajaisakatemia (Painajaisakatemia, #1)

Painajaisakatemia

Dean Lorey
Julkaistu: kesäkuu 8, 2010 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Nightmare Academy
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Kari Koski. Sidottu.

Hiveän hyvä sekoitus hirviöitä, seikkailua, nasevaa dialogia ja huumoria – uusi suosikkisarja alkaa

Charlie Benjamin on poika, joka ei ole koskaan elänyt tavallista elämää. Sopeutuminen arkeen ja koulumaailmaan on vaikeaa, sillä Charlien näkemät painajaisunet avaavat portin hirviöiden maailmaan Hornaan ja takaavat samalla hirviöiden pääsyn maan pinnalle.

Niiden, joilla on kyky, on päästävä Painajaisakatemian koulutettavaksi. Pelko ruokkii mielikuvitusta ja painajaisia, ja Charlien ystävineen on opittava hallitsemaan molemmat, jotta he voisivat onnistua mahdottomassa. Onnistuuko heidän pelastaa Charlien vanhemmat Hornan pahimpien hirviöiden kimpusta?

Dean Lorey (s. 1967) seikkaili lapsena Georgian metsissä, opiskeli New York University film schoolissa ja on tehnyt tv- ja elokuvakäsikirjoituksia. Hän asuu Kalifornian Calabasasissa vaimonsa ja poikiensa kanssa.

(muokattu 13.06.2017)

Eksynyt sankari (Olympoksen sankarit, #1)Tuomitun ruusu (Roistoakatemia, #4)Hirviöidenmeri (Percy Jackson, #2)Gregor ja Turman ennustus (Alismaan tarinat, #2)Kuolleiden laiva (Magnus Chase, #3)

Matti Karjalainen avatar
Kolmetoistavuotiaalla Charlie Benjaminilla on poikkeuksellinen kyky avata unissaan portteja erilaisten hirviöiden asuttamaan Hornaan. Kaiken tämän seurauksena Charlie löytää itsensä Painajaisakatemiasta, jossa hän opettelee muiden samanikäisten lasten kanssa erilaisia taistelu- ja manaustaitoja, joilla pimeyden asukkeja voi pitää kurissa. Ja jottei homma kävisi ihan liian helpoksi, löytyy vastusta niin koulun sisältä kuin syvältä Hornastakin, jossa suuri ja paha alkaa nostaa ... (lisää)
Midori avatar
2.0
Lukiessani tätä kirjaa en voinut olla rinnastamatta sitä Harry Potteriin. Tässä tapauksessa pahat pimeyden velhot ovat tosin vaihtuneet hornan demoneihin. Dursleyden sijasta esiintyvätkin ylisuojelevat vanhemmat, Remus Lupinia vastaavalla henkilöllä onkin 8 jalkaa, Siriusta vastaava henkilö on innostunut villistä lännestä ja linnan sijasta opiskelu tapahtuu linnan sijasta puissa roikkuvissa laivoissa. Sen lisäksi tarina tuntuu käyvän jotenkin pikakelauksella. Kirjailija tuntuu ... (lisää)
Bensku avatar
Ihan hyvä kirja, joskin olen samaa mieltä, että samankaltaisuuksia Harry Potterin kanssa esiintyy. Se ei kuitenkaan pilaa kirjaa, ja itseasiassa enemmän haittaa hyppivä ja liian nopeasti kulkeva juoni. Loppuratkaisu (jota en kerro) on kuitenkin niin hyvä, että neljä tähteä tulee. Lorey osaa kirjoittaakin kohtalaisen hyvin, ja juoni-idea on toimiva.
Rauros avatar
4.5
Kirja oli ihan hyvä vaikkei ihan 4½ pisteen arvonen. Mutta...Kirja olisi voinut olla vähän paksumpi että juoni ei olisi niin sekava! Ja kauhua ei oikein löytynyt! Joo ja mun mielestä ylisuojelevat vanhemmat... mut joo ei!
Myrsky10 avatar
3.5
Hyvä kirja. Sopiva sekoitus vähän kaikkea.
Li avatar
2.0
Pidin ensimmäisestä kirjasta muuten, mutta juoni oli tässä todella sekava. Siinä oiottiin todellla paljon, ja hypittiin paikasta toiseen. Kirja olisi voinut olla paksumpi, jotta juoni ei olisi niin sekava.
LordStenhammar
Uusin jäsen: Serafia Alho