Kapteeni Nemo: Merten syvyyksissä

Jules Verne
scifi
Kapteeni Nemo: Merten syvyyksissä - Jules Verne7.30

Alkuteos ilmestynyt 1870.

1. laitos: Sukelluslaivalla maapallon ympäri. Suomentanut O. A. Joutsen. WSOY, 1916.
2. laitos: Osa 1: Merten alitse. Suomentanut V. Hämeen-Anttila. Jules Vernen romaanit 7. Kariston nuorisonkirjoja 44. Osa 2: Kapteeni Nemo. Suomentanut Urho Kivimäki. Jules Vernen romaanit 8. Kariston nuorisonkirjoja 73. Karisto, 1926.
2. painos: Seikkailuja ensimmäisessä sukelluslaivassa 1–3. Osa 1: Meren alitse. Osa 2: Kapteeni Nemo. Osa 3: Nautilus. Tarkistettu painos. Karisto, 1968.5. painos: Kapteeni Nemo ja Nautilus. Kuvittaneet A. de Neuville ja Georges Riou. Sidottu. Karisto, 1991.
3. laitos: Sukelluslaivalla maapallon ympäri 1–2. Valtion kustannusliike Kirja, 1934–35.
4. laitos: Sukelluslaivalla maapallon ympäri. Lyhentäen suomentanut Martta Tynni. Nuorten toivekirjasto 62. WSOY, 1955. – 6. painos: Nuorten toivekirjasto 62. WSOY, 1995. – 7. painos: WSOY-nuortenkirjat, 2000.
5. laitos: Kapteeni Nemo: Merten syvyyksissä. Suomentanut Kristiina Haataja. Minerva, 2008, 2011. Sidottu.

Kuka on arvoituksellinen kapteeni Nemo?

Pariisin Museon tutkija Aronnax, tämän uskollinen palvelija Neuvokas ja kanadalainen Ned Land lähtevät selvittämään eri puolilla maapalloa suurta pelkoa herättäneen merihirviön arvoitusta. Monen kuukauden etsinnän jälkeen retkikunta löytää sukelluslaivaksi osoittautuvan laitteen jäljille, mutta joutuu samalla sen vangiksi. Outoa Nautilus-alusta johtaa salaperäinen kapteeni Nemo. Alkaa pitkä vankeuden aika ja matka jännittävän merenalaisen maailman ympäri.

Visionäärinen Jules Verne kuljettaa lukijaansa meren syvyyksissä kiehtovien henkilöhahmojensa opastuksella. Tässä teoksessa pääosassa on kuitenkin itse meri rikkauksineen ja kadonneine kaupunkeineen.

Ranskankielinen alkuperäisteos Vingt mille lieues sous la mer julkaistiin Pariisissa 1870. Uusi upea suomennos sisältää tarinat Kapteeni Nemosta ja Nautiluksesta. Teos on ennen julkaisematon laitos Suomessa.

Julkaistu: 1916
Kustantaja: Minerva
Tyylit: scifi
Avainsanat: 1800-luku, elokuva, meriseikkailu
Alkuperäinen nimi: Vinqt mille lieues sous les mers
Käännetty englanniksi: Twenty Thousand Leagues Under the Sea
Arvosanalla: 7.30/10
Arvosanoja: 60
Muokattu: joulukuu 23, 2016

Kirja-arvioita

7/10 |
elokuu 22, 2013
Minerva, 2008 Jules Vernen kirja... Järjestykseltään toinen klassikko, jonka olen lukenut. (Ensimmäinen oli Agatha Christien, jos joku haluaa tietää.) Rakastin pienempänä näihin kirjoihin perustuvia animaatioita. Siksi tämänkin kirjan ...