En tunne sinua vierelläni

En tunne sinua vierelläni

Tiina Raevaara
Julkaistu: maaliskuu 5, 2010 (Teos)

Tyylit: fantasia, novellikokoelma
Avainsanat: kotimainen

En tunne sinua vierelläni: Novelleja. Kansi: Timo Ketola. Sidottu.

Runeberg-palkinto 2011.

• Lumisade
  • Nälkä
  • Kiitos kaikesta!
  • Sääkset

"Mistä tämä tarina oikeastaan alkaa? Se alkaa vasta myöhemmin, siitä hetkestä, kun pyysit minua kirjoittamaan kaiken ylös. Kaiken sitä edeltävän olen vain yrittänyt muistaa. Mutta linnuilla on hyvä muisti, me emme unohda."

Nuori mies etsii kohtaloaan sudenkorennoista, vaatekaapissa piileskelevä tuntematon vie Matildan elämän ja herra Gordon päätyy hoidettavaksi lintujen sairaalaan. En tunne sinua vierelläni on novellikokoelma, jonka surrealismiin kallistuvat tekstit kaappaavat lukijan vierailulle ihmisen ja luonnon yhtymäkohtiin, uniin ja alitajuntaan, kuoleman ja elämän kiertokulkuun.

Tiina Raevaaran esikoisromaani Eräänä päivänä tyhjä taivas sai kiitosta poikkeuksellisesta jännitteestä, kauniista kielestä ja sydämeenkäyvästä sanomasta. Novellikokoelma En tunne sinua vierelläni on todiste siitä, että Raevaara hallitsee myös proosan lyhyen muodon: neljäntoista novellin kokoelmassa hän asettaa valokeilaan ihmismielen ja sen realiteetteja hajottavat voimat. Vierauden ja ikävän tunteet yhdistyvät kuulaaseen kieleen ja erilaisiin kertojiin, joista kukin haluaa tavoittaa itsensä tai vierellään olleen toisen ennen kuin on liian myöhäistä.

Tiina Raevaara asettuu suomalaisen kirjallisuuden maisemassa sille kaistaleelle, jolla ovat myös Leena Krohn, Jyrki Vainonen, Maarit Verronen ja Johanna Sinisalo.

”Neljätoista novellia muodostavat jännittävän kokonaisuuden. Asiat sanotaan tiiviisti, pois lavean proosan turha piina.” – Paula Koskimäki, Karjalainen 25.3.2010

”Tiina Raevaara tuo kiinnostavaa, tuoretta näkökulmaa kotimaisen kirjallisuutemme kentälle. – – Kirja sisältää neljätoista herkullista, erikoista ja ihmismielen lukemattomia ulottuvuuksia tarkastelevaa novellia. Novellien sisäiset maailmat ovat kiehtovalla tavalla nyrjähtäneitä, mutta silti hyvin aistivoimaisia ja tavoitettavia. Raevaara yhdistelee novelleissaan monipuolisesti ja persoonallisesti myös esimerkiksi erilaisia aisti- ja tunnekokemuksia väreihin luoden voimakkaita, omaleimaisia synestesioita. – – Kokonaisuudessaan En tunne sinua vierelläni on tuore, omaleimainen ja aistivoimainen kokonaisuus, jossa operoidaan taitavsti yliluonnollisen, alitajuisen, vieraan ja tutun rajapinnoilla. Teos on  myös filosofisesti oivaltava ja symboliikaltaan hyvin monitasoinen.” – Jaana Viskari, Etelä-Saimaa 7.4.2010

”En tunne sinua vierelläni on todellisuuksien ja tyylilajien risteysasema. Novelleja voi lukea outoina, surumielisinä ja joskus hykerryttävän hauskoina. Kun runollinen kieli uhkaa muuttua raskassoutuiseksi, metamorfoosien ja kaksoisolentojen kokoelma nyrjähtää jälleen uuteen asentoon.”
– Jani Saxell, Uusimaa 10.4.2010

”Tiina Raevaaran hienossa ja monikerroksisessa novellikokoelmassa eletään oudossa rinnakkaismaailmassa. Sitä hallitsevat salaperäiset tapahtumat ja hiljainen ulkoapäin hiipivä uhka. Ihminen on ikään kuin heitetty yksin tuntemattomien otusten ja toisesta todellisuudesta tulevien vaarojen keskelle selviytymään tai tuhoutumaan. Fantastiset, kuulaan kauniit, toden ja epätoden välillä liikkuvat novellit kantavat mukanaan ja yllättävät. Tiivistunnelmaiset tekstit eivät jätä rauhaan lukemisen jälkeenkään.” – Anne Helttunen, Me Naiset 13–14/2010

”Tiina Raevaaran novellikokoelma En tunne sinua vierelläni kiepauttaa totutun maailman ympäri ja tarkastelee ihmisen mieltä unenomaisten kertomusten ja kiehtovien asetelmien kautta. – – Raevaaran kerronta on luontevaa ja tyylikästä. Se pitää hienovarasien jännitteen yllä vahvistuen loppuun asti, yllättää, kiehtoo, lumoaa ja pelottaakin. – – Onnistuu tyylikkäästi luomaan kertomuksia, jotka eivät selitä itseään, vaan jättävät lukijan pohtimaan, ekä novellien syvällisyys tunnu teeskennellyltä ja pakotetulta. – – Lukukokemuksena En tunne sinua vierelläni on inspiroiva, koskettava ja virkistävä.”
– Maija Norvasto, Viita-akatemian sanataidekoulu, Lukufiilis 2/2010

Muokannut Jussi (01.04.2015)