Kirjavaras

Alkuperäinen nimi: The Book Thief
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: mainstream
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Pirkko Biström. Mustavalkoinen piirroskuvitus. Sidottu, kansipaperi. 4. painos: Loisto, 2009. Nidottu.

Kansainyhteisön paikallinen kirjailijapalkinto 2006, Kathleen Mitchell -palkinto 2006, Ena Noel -palkinto 2008.

Unohtumaton tarina rakkaudesta, rohkeudesta ja sanojen mahdista.

Natsi-Saksa toisen maailmansodan keskellä. Kuolema, tarinamme lempeä kertoja, ei ole koskaan ollut kiireisempi. Hän kohtaa yhdeksänvuotiaan Liesel Memingerin ensimmäisen kerran valkeana talvipäivänä 1939 saapuessaan noutamaan tämän pienen veljen sielua.

Sota pakottaa kuoleman seuraamaan Lieselin elämää myöhemmin kasvatuskodissa Münchenin lähellä. Pommisuojassa Liesel lukee varastettuja tarinoita naapureilleen ja kellariin piilotetulle juutalaismiehelle. Ja jossakin pisteiden ja niitä seuraavien isojen kirjainten välissä näkyy pilkahdus taivasta ja toivoa.

Kirjavaras on hurmannut kaikenikäiset lukijat ja noussut maailmalla huikeaksi arvostelu- ja myyntimenestykseksi.

(muokattu 01.06.2016)

ValeikkunaHe eivät tiedä mitä tekevätViskin ruhtinaatTerveiset KutturastaPerkeros

Veadela avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Mystinen tyttö avatar
En ole historian suurin ystävä, pidän fantasiasta. Kirjavaras sijoittuu natsi-Saksaan, toiseen maailmansotaan. Eikä siinä esiinny fantasiaa tykkäämälläni tavalla. Siksi on tavallaan ihmeellistä, että rakastuin tähän kirjaan. Kun aloitin kirjan lukemisen ajattelin, että minun kannattaisi lopettaa lukeminen ja lukea kirja muutaman vuoden päästä. En ajatellut sen sopivan ikäiselleni. Nyt olen enemmän kuin kiitollinen, että kirja oli tarpeeksi mielenkiintoinen ja mukaansa ... (lisää)
Inkzy avatar
Paras koskaan lukemani kirja! Kira on kirjoitettu erittäin hyvin ja tarina on mukaansatempaava ja koskettava.
Apila avatar
Ehdottomasti yksi suosikki kirjoistani! Tykkäsin tarinasta ja kuoleman toimiminen kertojana toi kirjaan omaperäisyyttä. Suosittelen kaikille historian ystäville, itseäni ainakin Natsi-Saksa tapahtuma aikana kiinnosti. (Jos tykkäsi tästä kirjasta, niin kannattaa katsoa myös siitä tehty elokuva, joka on harvinaisen onnistunut.)
Estel avatar
Olipa surullinen tarina. Pidin Kuolemasta tarinan kertojana, tämä kirja on oikea taideteos sanojen muodossa. En kuitenkaan mene vannomaan, että lukisin sen koskaan uudelleen.
Reta Anna Maria avatar
Olin aika yllättänyt kun löysin tämän kirjan täältä, sillä mielestäni kirjassa ei ole oikein mitään spekulatiivisen fiktion aineksia. Olisin oikeastaan tykännyt kirjasta enemmän, jos yliluonnolliset elementit olisi jätetty pois.
Rinja
Uusin jäsen: Serafia Alho