Kirjavaras - Markus Zusak8.02

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Pirkko Biström. Mustavalkoinen piirroskuvitus. Sidottu, kansipaperi. 4. painos: Loisto, 2009. Nidottu.

Kansainyhteisön paikallinen kirjailijapalkinto 2006, Kathleen Mitchell -palkinto 2006, Ena Noel -palkinto 2008.

Unohtumaton tarina rakkaudesta, rohkeudesta ja sanojen mahdista.

Natsi-Saksa toisen maailmansodan keskellä. Kuolema, tarinamme lempeä kertoja, ei ole koskaan ollut kiireisempi. Hän kohtaa yhdeksänvuotiaan Liesel Memingerin ensimmäisen kerran valkeana talvipäivänä 1939 saapuessaan noutamaan tämän pienen veljen sielua.

Sota pakottaa kuoleman seuraamaan Lieselin elämää myöhemmin kasvatuskodissa Münchenin lähellä. Pommisuojassa Liesel lukee varastettuja tarinoita naapureilleen ja kellariin piilotetulle juutalaismiehelle. Ja jossakin pisteiden ja niitä seuraavien isojen kirjainten välissä näkyy pilkahdus taivasta ja toivoa.

Kirjavaras on hurmannut kaikenikäiset lukijat ja noussut maailmalla huikeaksi arvostelu- ja myyntimenestykseksi.

Julkaistu: 2008
Arvosanoja: 112
Muokattu: kesäkuu 01, 2016

Kirja-arvioita

lokakuu 07, 2015
Paras koskaan lukemani kirja! Kira on kirjoitettu erittäin hyvin ja tarina on mukaansatempaava ja koskettava.
elokuu 09, 2015
En ole historian suurin ystävä, pidän fantasiasta. Kirjavaras sijoittuu natsi-Saksaan, toiseen maailmansotaan. Eikä siinä esiinny fantasiaa tykkäämälläni tavalla. Siksi on tavallaan ihmeellistä, että rakastuin tähän kirjaan. Kun ...
toukokuu 27, 2015
Ehdottomasti yksi suosikki kirjoistani! Tykkäsin tarinasta ja kuoleman toimiminen kertojana toi kirjaan omaperäisyyttä. Suosittelen kaikille historian ystäville, itseäni ainakin Natsi-Saksa tapahtuma aikana kiinnosti. (Jos tykkäsi tästä ...
maaliskuu 09, 2014
Olipa surullinen tarina. Pidin Kuolemasta tarinan kertojana, tämä kirja on oikea taideteos sanojen muodossa. En kuitenkaan mene vannomaan, että lukisin sen koskaan uudelleen.
maaliskuu 19, 2013
Olin aika yllättänyt kun löysin tämän kirjan täältä, sillä mielestäni kirjassa ei ole oikein mitään spekulatiivisen fiktion aineksia. Olisin oikeastaan tykännyt kirjasta enemmän, jos yliluonnolliset elementit olisi jätetty pois.
toukokuu 02, 2014
Sisältää juonipaljastuksia