Poissa silmistä, poissa mielestä (Valitut, #1)

Poissa silmistä, poissa mielestä

Marilyn Kaye
Julkaistu: kesäkuu 8, 2010 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Out of Sight, Out of Mind

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Ulla Selkälä. Sidottu.

Yhdeksän teiniä,
yhdeksän salaisuutta,
yhdeksän poikkeuksellista kykyä,
joilla voi muuttaa maailman

Amanda Beeson on kahdeksannen luokan suosituin tyttö, Paha kuningatar, joka hallitsee ilkeydellään koulua kuin henkilökohtaista hoviaan. Mutta yhtenä aamuna katsoessaan peiliin hän huomaa muuttuneensa koko koulun mitättömimmäksi nyhveröksi Tracey Devoniksi. Amandalle ruumiinvaihtokokemus ei ole suinkaan ensimmäinen, mutta tämä kerta tuntuu oudommalta kuin aiemmat. Pahan kuningattaren on aika maistaa omaa lääkettään.

Seuratessaan Traceyn lukujärjestystä Amanda joutuu salaperäiseen luokkaan numero 209. Sen kaikilla ”valituilla” tapauksilla tuntuu olevan jokin poikkeuksellinen kyky. Pelottava goottityttö Jenna pystyy lukemaan ajatuksia ja näkee tuotapikaa Amandan lävitse. Mutta mitä kummaa tapahtui oikealle Traceylle? Ja onko Amandalla enää paluuta omaan tuttuun snobimaailmaansa?

Yli sata kirjaa julkaissut Marilyn Kaye tunnetaan parhaiten suositusta Replica-sarjastaan.

(muokattu 08.06.2010)

Surunhauras, lasinteräväRautatytär (Rauta-saaga, #2)Salaperäinen sirkus (Haavekaupunki, #4)Punainen pyramidi (Kanen aikakirjat, #1)Omituinen ooppera (Haavekaupunki, #6)

Myrsky10 avatar
3.5
Kirja oli lukemisen arvoinen, mutta parempikin se olisi voinut olla.
Midori avatar
Tartuin tähän kirjaan ihan uteliaisuuttani. Luettuani Kayen koko Replica-sarjan Geeni-trilogiaa myöten, mietin mitä tämä uusi sarja toisi tullessaan. Yllätys oli positiivinen, mutta tämä sarja tuskin tulee koskaan nousemaan klassikoksi. Kirjassa näkyi paljon Kayen Replica-sarjalle tyypillisiä piirteitä. Ylilahjakkaat nuoret ja me vastaan paha maailma-asenne, ovat näistä tyypillisimpiä. Juoni kulki kuitenkin mukavasti. Ja hahmot olivat kekseliäitä, vaikkei näyttämöllä ... (lisää)
Adolfina Romanov avatar
3.5

Ensiksi haluan tästä sanoa, että tämän luki tosi nopeasti. Muutama hassu päivä niin että heilahti. Kirjoitustyyli on erittäin selkeää ja sopii nuoremmille lukijoille ja niille, jotka kokevat vaikeaksi lukea pitkään samaa vanhaa tarinaa. Juoni etenee nopeasti ja loogisesti. Oikeastaan kirja on hyvinkin kliseinen ja yllätyksetön, ja Amanda ainakin ensimmäisillä sivuilla nolo ja epärealistinen. Kuitenkin jokin tässä on viehättänyt niinkin paljon, että olen vaivautunut lukemaan koko sarjan kaikki osat useaan kertaan. Vielä kun vain ymmärtäisin, että mikä se viehätys on.

Hermione Granger avatar
2.5
Aika tylsä kirja. Joissakin kohdissa juoni vain junnasi paikoillaan enkä meinannut jaksaa lukea kirjaa loppuun.
rahanpesukarhu avatar
4.5
Tykkäsin siitä, että kirja kertoo suositun ilkeän tytön näkökulmasta asioita. En varmaan ole koskaan aikaisemmin lukenut kirjaa, jossa aiheena olisi kehonvaihto. Todella viihdyttävä kirja, jonka luki nopeasti yhdessä yössä.
Hiir avatar
Hyvä kirja. Kevyttä ja nopeaa luettavaa. Ei parhaita kirjoja mitä oon lukenut, mutta en kyllä pettynytkään.
kirja_friikki avatar
3.5
noniin tuli luettua sitten tällänen kirja. ihan kiva vaikkei niin paljoa jännitystä ja monet kohdat olivat ennalta arvattavia.luin kirjan loppuun mutten voi sanoa että pidin kirjasta.itse ajattelen että tämä kirja-sarja olisi enemminkin ala-aste ikäisille,että en ite suosittelisi tätä mutta jos kaipaa jotain nopeasti luettavaa niin tätä vois lukeakin
layla avatar
Ok kirja, odotin enemmän. Ei kuitenkaan mikään huono lukukokemus, mutta ei aivan mun tyylinen. Juoni oli hyvä, mutta perus teininä jäin kaipaamaan sitä romantikkaa, jota ei kyllä tässä kirjassa ollut. ;)
Helinä avatar
Tämä oli ihan ok kirja, mutta en usko sen jäävän muistiini kovinkaan kauaksi aikaa. Kirjasssa ei ollut kovinkaan vauhdikasta juonta, ja kun minä olen tällainen vauhdin ja juonittelun ystävä, en tästä kirjasta juurikaan perustanut. Yksi asia, mikä minua häiritsi, oli se, että päähenkilö, sekä muut hahmot olivat kolmetoistavuotiaita. Siinä ei sinällään ole mitään pahaa. mutta jotenkin... En osaa sanoa, mutta minua ei oikein innostanut. En tiedä, tulenko lukemaan muita osia.
Fallen angel avatar
Ihan okei kirja. Ei mikään paras lukemani, mutta juoneltaan ihan hyvä. Serenan kanssa olisi voinut käyttää vähän enemmän mielikuvitusta, mutta ihan luettava. :) Henkilöt olivat mukavan no sanotaanko persoonallisia. Vähän minua häiritsi se että nuoret olivat 13-vuotiaita, mutta mukavan erilainen kokonaisuus. En varmaan jatko-osia lue. Mutta suosittelen kyllä nuoremmille lukioille. Juoneltaan tosiaankin erilainen eli kivaa vaihtelua sille romanssi kauralle.
Q_Black avatar
Varmasti ainakin nuorien lukijoiden mieleen. Romantiikkaahan tässä ei ollut pätkääkään, mutta kirja keskittyikin nuorien elämään, jotka kamppailevat normaalien huolien lisäksi yliluonnollisten ongelmien kanssa. Kirja on helppolukuinen ja sen lukee helposti pariin tuntiin. Kirjassa on myös hyvä opetus kaikille. Täytyy olla tyytyväinen siihen mitä omistaa, kun toisilla asiat saattavat olla paljon huonommin. Itseeni ei nyt ihan täysillä kolahtanut, mutta olihan tämä sellaista tylsän illan miellyttävää ajanvietettä. Saatanpa lukaista jatko-osiakin jossain välissä.
Pennywere avatar
Periaatteessa juoni oli hyvin ennalta-arvattava ja siihen liittyy hyvinkin normaaleja nuorten fantasiakirjojen piirteitä ja ominaisuuksia. En tiedä muista, mutta mahdollisessa kliseisyydessäänkin kirja teki juuri minuun vaikutuksen, ja siihen löytyy myös syy: kirjat joissa on pääosassa koulumaailman epäoikeudenmukainen rytmi, suosittujen ja epäsuosittujen kuilu, ovat sydäntäni lähellä. Verrattuna vaikka Lauren Oliverin mahtavaan "Kuin viimeistä päivää"- teokseen, tämä ei ... (lisää)
rudi92 avatar
3.5
Jollain tavalla pidin kirjasta, en muuten olisi antanut viittä tähteä. Pidin siitä kun Amanda muuttui ajatusmaailmaltaan vaikka yrittikin vielä lopussa olla sama vanha Amanda. Juoni oli myös hyvä koska se oli tarpeeksi erilainen, ei samaa vanhaa kulunutta juonta.
Uusin jäsen: Antero Stenhammar