Bree Tannerin lyhyt elämä

Bree Tannerin lyhyt elämä

Stephenie Meyer
Julkaistu: kesäkuu 17, 2010 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Short Second Life of Bree Tanner
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, paranormaali romantiikka, nuoret
Avainsanat: vampyyrit

Bree Tannerin lyhyt elämä: Epäilys-romaani. Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Pirjo Ruti. Sidottu.

”En enää välittänyt siitä, mitä kukakin ajatteli. Minun ei tarvinnut. Olin nyt jumala. Vahvempi, nopeampi, parempi. Kenelläkään muulla ei ollut merkitystä.”

Hän on vastasyntynyt vampyyri. Hän on osa Victorian – Edwardin kostonhimoisen arkkivihollisen – armeijaa, jonka tehtävä on tuhota Cullenit ja Bella.

Bree Tannerin punaisten silmien kautta välittyy nuorten vampyyrien verenhimoinen maailma ja sen pimeät puolet. Breen elämää syventävä tarina kulkee uusien vaarojen ja salaisuuksien kautta Epäilys-romaanista tuttuun unohtumattomaan päätökseen.

(muokattu 27.01.2016)

Houkutus (Houkutus, #1)Kodittomat sielut (Intertwined, #1)Selviytyjät (Intertwined, #2)Epäilys (Houkutus, #3)Illallinen vampyyrin kanssa

Tulilintu avatar
2.0
En yleisestipidä juurikaan Meyerin kirjoista, mut tämä oli melko hyvä. Henkilöissä huomattava parannus verrettuna Huokutuksen hahmoihin. Bree on hahmo, johon pystyy samaistumaan, toisin kun nämä "täydelliset vamppyyrit, lumoavat ihmissudet ja raivostuttana Bella. Juoni oli mukava, tosin kirja loppui liian pian...
Twister avatar
Mukavan lyhyt, yhdellä istumalla luettava kirja, mikä toi uutta näkökantaa Eclipseen ja valoitti "newborn" vampyyrien syntyä ja sitä mitä tapahtui kirjan ulkopuolella. Tempaisi mukaansa nopeasti, vaikka aluksi sitä epälinkin. Tämä pitää saada omaan hyllyyn kun pokkarina ilmestyy.
Lexei avatar
Tarinaa oli mukava lukea myös tästä näkökulmasta. Hieman erilaista vastasyntyneen vampyyrin elämää. Verrattuna twilight- tarinoihin, tämä oli mielestäni myös eritavalla kirjoitettu teos.
Nafisan avatar
Bree Tannerin lyhyt elämä käsittää paitsi verenjanoa, se kertoo myös kuinka vampyyrimaailmassa osataan pelata kieroa peliä. Kirja paljastaa niin vastasyntyneiden janon kuin selviytymistaistelun kyllästämän maailman, on siinä myös yllättävää ystävyyttä ja hellyyttä. Kiinnostavia hahmoja olivat Diego ja etenkin Fred, jonka kohtalo jää mietityttämään. Kirja sopii vampyyri-saagan lukeneille, etenkin niille. jotka jo tietävät kuinka Epäilyksessä kävi. Kirjaa ei ... (lisää)
Q_Black avatar
Ihana, lyhyt tarina vastasyntyneen näkökulmasta. Tuo vähän uutta näkökulmaa Epäilys-kirjalle. Osoittaa, että myös nämä vastasyntyneet kykenevät ajattelemaan ja tuntemaan eivätkä ole pelkkiä "petoja". Surullinen myös, koska muisti koko ajan sen, mitä Bree joutuu kokemaan. Helppolukuista tekstiä. Tämä kirja piti tottakai hommata heti omaan hyllyyn.
rudi92 avatar
Hyvä kirja. Pidin siitä ettei kirjassa ollut ollenkaan lukuja. Saatoi lopettaa mihin kohtaan hyvänsä tai olla lopettamatta. Erilaista mutta toimivaa. Pidin myös siitä ettei päähenkilö ollut mikään tyypillinen "ihana neitokainen", vaan itsekäs ja eläimellinen daami.
Salde avatar
3.5

Luin kirjan englanniksi, mistä en juurikaan pidä, joten se ei tehnyt vaikutusta. Täytyy lukea uudemman kerran suomeksi, että voi verrata itse saagaan, jonka luin suomeksi. Näkökulma kirjassa oli kuitenkin mukava, koska nyt seurattiin tapahtumia toisesta näkökulmasta. Ideana toimiva!

Adolfina Romanov avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
w-a-r-i avatar
3.5
Ihan mielenkiintoista oli lukea tämäkin, samaa tarinaa eri näkökulmasta :) ainahan se tuo syvyyttä eri tilanteisiin, ja saa erilaisia mielipiteitä ja tuntumia asioihin.. Breehen pääsi melko hyvin sisään tällaisessa lyhyessäkin katsauksessa :)
BookSolder avatar
Hyvä kirja! Todella mukava lukea tästä Breen näkökulmasta. Ja vaikka tiesin, että Bree kuolee se tuli kuitenkin shokkina.
Myrsky10 avatar
Hyvä kirja. Mielenkiintoista seurata tarinaa vastasyntyneen vampyyrin silmin, tämän näkökulmasta.
Molekyyli avatar
Paras kirja Teilight-saagassa. Ei oikeastaan liity mitenkään Bellan tarinaan, mutta ehkä syy onkin juuri se. Kirja oli alusta asti mielenkinntoinen, ja Breehen on helppo samaistua. Fred(<3) on aivan ihana.
Dark Angel avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Turquoise_fox avatar
Kirja oli todella lyhyt,mutta siinähän se idea olikin. Mielestäni tämän sivuhenkilön tarinaa olisi ollut kiinnostava seurata pitempäänkin.Bree oli paljon kiinnostavampi kuin Bella. Bree ei halunnut muuttua vampyyriksi tai elää niiden joukossa,toisinkuin Bella. Hän ei voinut tehdä valintaansa itse. Henkilöön on ehkä siksi helpompi samaistua,vaikka kirja on lyhyt.
Ceres avatar
Hieno lisä Twilight saagalle. Vaikka kirja olikin kokonaisuudessaan hyvin lyhykäinen, niin laatu korvasi määrän. Vaikka näin lyhkäisissä kirjoissa en yleensä ehdi samaistua henkilöihin kovinkaan paljoa, niin tämä kirja oli poikkeus säännöissä. Ehdin samaistua useampaankin henkilöön, ja myöskin vihastua moneen. Mielestäni jo se, että kirja herättää lukijassa vahvoja tunteita, on hyvän kirjan merkki. Eihän se pelkästään tee teoksesta hyvää, mutta ainakin se on ... (lisää)
Breetz avatar
Kirjan luki alle päivässä, mikä ei sinänsä haitannut. Viimeisissä sanoissa tiesin, mitä tapahtuisi, olinhan lukenut Epäilys-romaanin ja katsonut leffan, mutta silti se sai kylmät väristykset kulkemaan pitkin selkääni ja kun suljin kirjan, jäin hyvin pitkäksi aikaan miettimään, mitä olin äsken lukenut. Bree on kiinnostava hahmo, pystyin vaivatta samaistumaan häneen. Fredin kohtalo mietitytti, mutta varmaan sen kuuluikin jäädä pimentoon. Sai lisää ... (lisää)
Ferren avatar
Kirjan lukee helposti yhdessä päivässä. Oikeastaan koko ajan mielenkiinto säilyi. Kirjan viimeisen lauseen kohdalla karvat nousivat pystyyn ja jäin hetkeksi paikalleni sitä miettimään. Kirja myötäilee loistavasti Epäilystä, tapahtumat ovat samat ja päähenkilön Breen tausta on selvästi tarkkaan harkittu. Täydet viisi tähteä tulevat siitä, että siinä oli hyvät, persoonalliset henkilöt ja toimivan romanssin ainekset. Omasta mielestäni juuri nuo ovat hyvän kirjan ... (lisää)
Uusin jäsen: Kari Eerola