Pimeästä maasta

Maarit Verronen
Julkaistu: 1995 (Kirjayhtymä)
Tyylit: fantasia
Avainsanat: kotimainen, portti-palkinto

Pimeästä maasta: Romaani. Sidottu, kansipaperi.

Finlandia-palkintoehdokas 1995, Portti-palkinto 1996 (suomalaiset sf- ja fantasiaromaanit).

”Ulthyria Tharaberegist oli kymmenen vuorokauden ikäinen, kun vanhemmat ensimmäisen kerran veivät hänet sovittautumaan muottiin. Hän huusi koko matkan huolehtijan majalta yhteismajalle, sillä hän osasi vanhempiensa jännittyneistä muodoista ja kovasointisista äänistä päätellä, että jotain pahaa tulisi tapahtumaan.”

”Verronen kirjoittaa ihailtavan varmasti hyvästä ja pahasta, ihmisen ja luonnon yhteydestä sekä yksilön mahdollisuuksista etsiä ja toteuttaa omat tarpeensa.” – Hanna Kjellberg, Lapin Kansa

(muokattu 29.12.2014)

Tom ja Morbicuksen kosto (Ella Aura, #3)Gregor ja Alismaan vitsaus (Alismaan tarinat, #3)Haukansilmä (Pronssisoturit, #3)Tuhatkuolevan kirousVeren voima (Sookie Stackhouse, #1)

Eija avatar
Hämmästyttävän monimerkityksellinen kirja ja riippunee lukijasta mitä kaikkea tarinasta saa irti. Yksinkertaisimmillaan se on kannanotto yksilön pakottamisesta yhteiskunnassa tiettyyn muottiin. Muoto on kokoajan muutenkin läsnä kirjassa. Samalla kirja on päähenkilön, joka ei suostu puristautumaan haluttuun muottiin, kehityskertomus ja hänen matkastaan kohti Pimeästä maasta Valon kaupunkia. Päähenkilö hakee omaa paikkaansa ja identiteettiään elämässä. Olen tyytyväinen, että luin kirjan. 3+
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson