Aurinkojen huone - Alastair Reynolds8.12

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Hannu Tervaharju. Nidottu.

Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 2009.

Avaruusoopperan huippunimi laajentaa tajuntasi linnunratamaisiin mittasuhteisiin!

Kuusi miljoonaa vuotta sitten, ihmiskunnan avaruusmatkailun aamunkoitteessa, Abigail Gentian teki itsestään tuhat kloonia ja lähetti ne galaksiin keräämään enemmän muistoja ja viisautta kuin yksikään ihmisyksilö kykenisi koskaan hankkimaan Einsteinin lakien rajoittamassa maailmankaikkeudessa. Gentianin suvun kiertolaiset ovat olleet todistamassa lukemattomien imperiumien nousut ja tuhot.

He kokoontuvat 200 000 vuoden välein kertomaan kokemuksistaan. Odottamaton hätäsignaali tuo huonoja uutisia. Kuuden miljoonan vuoden vakauden jälkeen joku on päättänyt, että on aika hävittää Gentianin suku galaksista. Suvun jäsenet ryhtyvät ratkomaan mysteeriä: kuka heitä vainoaa ja miksi?

Maailman scifiskenen huippunimi Alastair Reynolds (s. 1966) työskenteli ydinfyysikkona ennen kuin ryhtyi kokopäiväiseksi kirjailijaksi. Häneltä on suomennettu seitsemän teosta.

”Jännittävä, ällistyttävä seikkailu.” – The Times

"Kuvitellaan hullu tiedemies, joka haluaa yhdistää avaruusoopperan dekkariin. Sanalla sanoen: sullotaan kokonaisia aurinkokuntia Herculet Poirot -tyyppisiin intiimeihin interiööreihin. Kuvitellaan Alastair Reynolds. (...) Reynolds on mato kirjoittamaan kaunista scifiä, joka yhdistää tieteen ajatukseen. Vaikka kirjat ovat täynnä hämmästyttävää teknologiaa, kryoarkut ja tähtimoottorit eivät nouse pääosaan. Linssi tarkentuu ihmiseen. Kosmiset mittasuhteet näyttävät kipeällä tavalla meidän toivottoman tunteellisuutemme ja fyysisen heikkoutemme." – Juhani Karila, Aamulehti

"Yksi huipuista tämä ääretön avaruusooppera on siitäkin huolimatta, että salaliitto, olkoonkin suurempi kuin galaksin historia, on triviaalimateriaa tarinan juonenkuljettajana. Jota sitäkin Reynolds osaa käyttää suvereenisti, ja yllättää lukijansa. Like pliis, pikaisesti lisää!" – Harri Erkki, Portti Science Fiction

Keskustelua: Alastair Reynolds :: viestejä 53 kpl

Ikirouta6.56

Kirja-arvioita

9/10 |
helmikuu 06, 2011
Virkistävää oli lukea jotain muuta vaihteeksi kuin ”Ilmestysten avaruus” sarjaa. Kirja alkoi erittäin lumoavasti ja koko alkupuoliskossa oli sellaista ihmeen tuntua, että olin haltioissani. Kummalliset olennot, tolkuttomat mittasuhteet ja ...