Vastarinta (Idhunin kronikat, #1)

Vastarinta

Laura Gallego García
Julkaistu: elokuu 2, 2010 (Bazar)
Alkuperäinen nimi: La Resistencia

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Satu Ekman. Kansi: Alfonso Ruano & Pablo Núnez. Suomenkielinen kansi: Stevali Productions. Sidottu, kansipaperi.

Vastarinta on ensimmäinen osa Idhunin kronikat -fantasiatrilogiasta, joka on valloittanut jo satojatuhansia nuoria ja vanhempiakin Tolkienin ja J. K. Rowlingin kirjojen ystäviä. Kirjasarjassa on kaikki kunnon fantasiatarinan elementit: taikuutta, taisteluja, urheita sankareita, verenhimoisia vihollisia sekä lohikäärmeitä, keijuja ja muita myyttisiä olentoja.

Maagisen Idhun-planeetan rauha rikkoutui, kun velho Ashran Nekromanti nousi valtaan. Uusi hallitsija tappoi lähes kaikki vastustajansa sekä planeetan viimeiset lohikäärmeet ja yksisarviset. Osa idhunlaisista pakeni Ashranin hirmuhallintoa Maahan, mutta velhon kätyrit ovat jatkuvasti heidän kannoillaan. Pieni ja sinnikäs vastarintaliike pyrkii kokoamaan Maassa piilottelevat idhunlaiset yhteen vallatakseen lopulta kotiplaneettansa takaisin. Liikkeen ytimen muodostavat soturiprinssi Alsan ja velho Shail, mutta mukana on myös kaksi Maan lasta: arvoituksellinen koulutyttö Victoria, joka opiskelee taikuutta Shailin opastuksella, sekä hämmentynyt 13-vuotias Jack, joka haluaa selvittää, miksi Ashranin kätyrit surmasivat hänen vanhempansa.

Tarinan nuoret päähenkilöt ovat näennäisesti rohkeita ja voimakkaita, mutta kovan pinnan alla piilottelee aivan tavallisia, epävarmoja teini-ikäisiä, joihin nuorten lukijoiden on helppo samastua.

Espanjassa Idhunin kronikat -sarja on synnyttänyt varsinaisen kuumeen: sarjan kirjoja on myyty yli 450 000 kappaletta ja niistä on julkaistu yli 1 000 arviota lehdissä, radiossa ja televisiossa. Tarinat on julkaistu myös pidettyinä sarjakuvina, ja erittäin suosittuja ovat myös muut kirjoihin perustuvat oheistuotteet, kuten kännykkä- ja lautapelit ja keräilykortit. Sarjan käännösoikeudet on myyty 13 maahan.

muokattu 27.11.2011

Lupaus (Unien kirjat, #1)Paranormaali (Paranormaali, #1)Myyttihovi (Myyttihovi, #1)Pitkät varjot (Soturikissat: Kolmikon mahti, #5)Tähtikansan perintö

JJJ777 avatar
Kirjoittanut
Minusta Vastarinta on hyvä aloitus kirjasarjalle. Minusta kolmiodraama ei jumita niin pahasti kuin ihmiset väittävät, lisäksi kaikki valittavat että juoni on tylsä ja kirja etenee hitaasti, mutta aikovat silti lukea seuraavan osan,HEI HALOO!!! Täällä en viittisi kiroilla, mutta V**** teidän kanssanne, jos ette pidä kirjasta niin älkää kiduttako itseänne lukemalla jatko-osia. Eksyin asiasta. Kirja on minusta hyvä ja suosittelen lukemaan, mutta varoitan että voitte jäädä koukkuun. Lempihahmoni on Jack enkä tykkää Kirtahsista yhtään.
Irvikissa avatar
2.0
Vastarinta oli mielestäni juonellisesti hyvä, väilillä kylläkin liiankin ennalta-arvatttava. Ja pitkä miinus tulee vielä Kirstahin, Jackin ja Victorian kolmiodraamalle. Tuli hetkittäin mieleen Twilight. Sen verran kirja herätti kiinnostuksen että loppuosat aion lukea.
MintFirefly avatar
Kirjoittanut
Rakastuin tähän kirjaan! Minulta jouduttiin pakosta repimään se käsistä kun en malttanut muuta kun lukea. Alku ei tuntunut niin kiinnostavalta ja säikähdin etten opi kaikkien henkilöiden nimiä ja ulkonäköä, kun niitä tuli hujauksella niin paljon.. tai siltä se tuntui, mutta helpostihan nuo oppi muistamaan.Lisäksi aluksi häirtisi se, että päähenkilöt olivat niin nuoria, mutta kun he kasvoivat niin sekin ongelma hävisi. Plussaa tuli suloisesta rakkaustarinasta. Paras enkilö oli ehdoitta Kirtash<3 Jäinen ja kuuma yhtä aikaa. Muihinkin henkilöihin kiintyi helposti. Haluan heti sarjan toisen osan, mutta pitää nyt hoitaa muita asioita tässä välissä, ettei vaan lukemiseksi mene tämä homma! suosittelen lukemaan!
Matti Karjalainen avatar
1.5
Espanjalaisen Laura Gallego Garcian "Vastarinta" (Bazar, 2010) aloittaa Idhunin kronikat -nimisen fantasiatrilogian. Kirjan takaliepeen mukaan viisitoistavuotiaana sarjan kirjoittamisen aloittanut kirjailija on kotimaassaan tavattoman suosittu ja useaan otteeseen palkittu, ja onpa häntä verrattu jopa J.K. Rowlingiin. Lukijalle kasataan siis jonkin verran ennakko-odotuksia. No, ainakin minä sain pettyä. "Vastarinta" on ylipitkä, epäloogisia tai ennalta-arvattavia juonenkäänteitä ... (lisää)
Zake avatar
Kirjoittanut
Vastarinnassa on kaikki suuren fantasiasarjan ainekset ja kirja tempaakin lukijansa mukaan, pakottaen lukemaan se lähes yhdeltä istumalta.Kirjailijalla on rikas ja omintakeinen mielikuvitus ja kirja onnistuu välttämään fantasian typillisimät kliseet.Kirja on osaltaan kertomus hyvän ja pahan taistelusta, jossa Vastarinta niminen järjestö taistelee Idhunin vapauden puolesta pahaa ja väkevää velhoa vastaan, toinen tarinan mukana kulkeva rinnakaisjuoni on rakkauskertomus kahdesta ... (lisää)
Alicel avatar
Kirjoittanut
Olihan se ihan hyvä. Ei vaan ihan parhaanpään kirja mitä oon lukenu. Ideana hyvä mutta jotain jäi uupumaan.
Kirjakaapin tyttö avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Ruusy avatar
Kirjoittanut
Petyin kirjaan lievästi sanottuna takakannen perusteella se olisi ollut taistelun täyteinen fantasiapläjäys niin se olikin tavallaan mutta jotenkin into lopahti.
Radioactive avatar
4.5
Luin tätä osaa vähän alussa netissä ja sitten päätin lainata sen. Vatarinta on mielestäni menevä kirja ja tietysti ihastuin siihen ja päätin lukea muuut osat. Jack, Kirtahs ja Victoria ovat mielenkiintoisia hahmoja (Kirtahs on enitten) ja he ovat vaan ihania:)
Mai00 avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
millinen avatar
4.5
Ostin kirjan jostain alennusmyynnistä ja se sai kun saikin "pölyttyä" hyllyssä aikansa ennenkuin sen jaksoin lukea. Kansi on silmiinpistävän värinen mutta takakannen teksti ei antanut paljoa odotuksia kirjan laadusta. Tarinan alku oli sekava , mutta vauhtiin päästyään kirja piti minua tiukasti otteessaan. En missäänn nimessä sanoisi että pituutta oli liikaa sillä tarina kulki hyvin eikä ainakaan minua pitkästyttänyt. Hahmot olivat mielenkiintoisia ja odotan varsinkin victorian, jackin ja kirtashin suhteen jatkoa. Suosittelen. :)
Dreamfly avatar
Kirjoittanut
Oikea arvosana minkä olisin antanut olisi ollut 3 ja puoli tähteä mutta sitä ei oikeen pystynyt laittamaan niin :-) Kun aloin lukemaan kirjaa se tuntui oudolta...en pitänyt kirjoitustyylistä ja Jackin ikä arvellutti. Jackin, Victorian ja Kirtashin kolmiodraama oli suht uskottava. Joissain kohdissa kirja oli aika ennalta arvattava. Kirtash oli kiintoisan salaperäinen hahmo tummissa vaatteissaan tehden vaikutuksen lukijaan.
Q_Black avatar
Kirjoittanut
Tyyliltään aika paljolti samanlaista tekstiä kuin Rowlingin kirjoissa. Tunnelmakin aika samanlainen. Kirjana hiukan tylsähkö, mutta kuitenkin kelpo luettavaa. Hahmot ovat herkullisia. Kirtash on ehdottomasti oma suosikki. Sellainen ilkimys komeassa paketissa. Innolla odotan toista osaa, koska tämä ensimmäinen jäi niin jännään kohtaan.
Uusin jäsen: touko kumpulainen