Velhojen valtakunta

Juhani Hinkkanen
fantasia > miekka ja magia, antologia
Velhojen valtakunta (Jalavan SciFi-sarja #14) - Juhani Hinkkanen7.00

Toimittanut Juhani Hinkkanen. Suomentaneet Leena Peltonen, Ilkka Äärelä, Ulla Selkälä, Tapani Ronni ja Jussi-Ville Heiskanen. Nidottu.

Sisällys:

• Lordi Dunsany: Welleranin miekka (The Sword of Welleran, 1908, suomentanut Leena Peltonen)
  • Clark Ashton Smith: Velhojen valtakunta (The Empire of Necromancers, 1932, suom. Ilkka Äärelä)
  • Robert E. Howard: Zamboulan varjot (Shadows in Zamboula, 1935, suom. Ulla Selkälä ja Ilkka Äärelä)
  • Fritz Leiber: Vaikeuksia Lankhmarissa (Ill Met in Lankhmar, 1970, suom. Tapani Ronni) – Hugo-palkinto 1971, Nebula-palkinto 1970
  • L. Sprague de Camp: Kauhistuttava Kaa (Ka the Apalling, 1958, suom. Jussi-Ville Heiskanen)
  • Michael Moorcock: Unelmoiva kaupunki (The Dreaming City, 1961, suom. Ilkka Äärelä)

Velhojen valtakunta on ensimmäinen miekka ja magia -tarinoitten kokoelma suomeksi. Mahtavat miekkamiehet ja noidat taistelevat barbaareja ja demoneja vastaan ihmiskunnan historian alkuhämärissä. Kirjallisuudenlaji on erittäin suosittua maailmalla ja nyt myös suomalaisille lukijoille tajoutuu tilaisuus tutustua niihin.

Antologiaan on valittu edustava läpileikkaus alan parhaiden kirjoittajien tuotannosta. Tapaamme mm. Conanin, mahtavan soturin Atlantikselta, joka on tuttu elokuvista ja sarjakuvista, sekä Michael Moorcockin Elricin, modernin version miekkamiehistä.

Julkaistu: 1989
Kustantaja: Jalava
Tyylit: fantasiamiekka ja magia, antologia
Arvosanalla: 7.00/10
Arvosanoja: 22