Kehys

Kehys

Jukka Laajarinne
Julkaistu: syyskuu 22, 2010 (Atena)
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: mainstream
Avainsanat: kotimainen

Kansi: Timo Mänttäri. Sidottu, kansipaperi.

Sylivauvan isä on jäänyt yksin lapsen kanssa, äiti on poissa. Mies muistelee heidän ensitreffejään elokuvissa, kun tarina yhtäkkiä sukeltaa valkokankaan läpi tähän elokuvaan, jossa kiinalaisprinsessa ratsastaa henkivartija-kaartinsa ympäröimänä. Prinsessan palatsissa olevasta eroottisesta taulusta tarina tunkeutuu pornoa katsovan miehen kotiin ja televisioruudun läpi pornoelokuvaan, jonka moraalikrapulainen päänäyttelijä suunnittelee alanvaihtoa.

Kehys on toisiaan seuraavien tarinoiden kirjava kudelma. Terävästi havainnoiva ja ilmavasti kirjoitettu teos on tarinoiden verkosto, jossa piilee portteja uusiin ihmiskohtaloihin. Erillisiä kertomuksia sitovat yhteen vahvat ihmisyyttä pohtivat teemat: Onko ihminen pelkkä vaistojensa pyörittämä kone? Miksi meitä kiehtovat saavuttamattomat kuvat ja kuvitelmat todellisten ihmisten sijaan? Missä kulkee raja minun ja toisen ihmisten välillä? Lukijansa jatkuvasti yllättävä teos kehystää palasen inhimillistä todellisuutta.

Jukka Laajarinne (s. 1970) työskenteli ennen vapaaksi kirjailijaksi ryhtymistään matemaattisten aineiden ja filosofian opettajana. Laajarinteen suuren suosion saanut teos Muumit ja olemisen arvoitus tarkastelee rakastettuja Muumi-kirjoja eksistentiaalifilosofian näkökulmasta.

(muokattu 27.09.2015)

MuurahaispuuPerkerosMehiläisten historia (Ilmastokvartetti, #1)Terveiset KutturastaSiirtymä
Uusin jäsen: Raija Karonen