Yön eläjä

@ Kate Thompson
Yön eläjä - Kate Thompson 6.30   37

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Kannen kuva: Istockphoto. Sidottu.

Piinaavan puhutteleva nuortenromaani

Neljätoistavuotiaan nuorisorikollisen Bobbyn yksinhuoltajaäiti muuttaa Dublinista maalle Clareen saadakseen poikansa pois huonojen vaikutteiden pauloista. Perhe asettuu taloon, jonka aiempi asukas Lars on selittämättömästi kadonnut. Naapurit kertovat Bobbylle, että talossa on aikoinaan asunut outo lapsi, joka niin ikään on kadonnut jäljettömiin; vanhusten mukaan lapsi oli keijujen tuoma vaihdokas.

Bobby ei välitä. Hän janoaa takaisin kaupungin sykkeeseen, mutta vanhoihin kuvioihin palaaminen ei ole helppoa. Mitä kauemmin hän viettää maalla, sitä vakuuttuneemmaksi hän tulee siitä, että jotain outoa on tekeillä. Onko talossa tapahtunut murha? Ja kuka tai mikä on se pieni vanha nainen, jonka Bobbyn pikkuväli väittää käyvän talolla öisin?

Yön eläjä on puhutteleva ja pelottavakin nuortenromaani, joka on samalla sekä erittäin ajankohtainen että täydellisen ajaton.

”Täydellisen kiehtova ja läpeensä lumoava. Tällaisia kirjoja on harvassa.”
– The Guardian

”Jokaisen teini-ikäisen pitäisi lukea tämä kirja.” – The Irish Times

”Tämä romaani säkenöi.” – Kirkus

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu elokuu 2010 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi Creature of the Night

Kirja-arviot 50
Viestit 3
kesäkuu 4, 2015
9 / 10

Yksiosaisissa kirjoissa loppu jää usein epäselväksi ja tässäkin olen miettinyt miten itse koin lopun. Jokainen kokekoon sen omalla tavalla. Haluan ehdottomasti mainita sen, että pidin päähenkilöstä, Bobbystä aivan järkyttävästi. Hän oli todella kiinnostava ja haluaisin ehdottomasti lukea hänestä lisää. Ylipäätään tämä oli niitä kirjoja mitkä luvun loputtua ja laskettua pois jälkeen halusi ottaa takaisin käsiin ja lukea vielä muutaman luvun. Täytyy myöntää, että olen hiukan järkyttynyt, että tämä kirja taitaa jäädä yksi osaiseksi. Ei tämä täydennystä periaatteessa tarvitse, mutta olisi vain ollut mukavaa lukea lisää. Olen kiinnostunut hiukan kirjoista missä on mukana keijuja ja haltijoita, ei niitä hyviä vaan pahoja. Minkä vuoksi olin iloinen, että tähänkin sellainen omalla tavallaan kuului. Kirjan teksti oli mukaansa tempaavaa ja helposti luettavaa. On ihanaa kun ei tarvitse jäädä miettimään mitä äskeisessä lauseessa tarkoitettiin. En tiedä sainko kuvattua tähän lukukokemustani, joten lue ehdottomasti kirja itse ja muodosta oma mielipiteesi! Suosittelen!

VampireLovee
Arvosanat 44
Kirja-arviot 1
heinäkuu 20, 2012
8 / 10

Luettuani kirjan suosittelin heti ystävilleni, sillä kirja oli niin vangitseva, että luin sen kahdessa päivässä

sansa
sansa