Yön eläjä - Kate Thompson6.30

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Kannen kuva: Istockphoto. Sidottu.

Piinaavan puhutteleva nuortenromaani

Neljätoistavuotiaan nuorisorikollisen Bobbyn yksinhuoltajaäiti muuttaa Dublinista maalle Clareen saadakseen poikansa pois huonojen vaikutteiden pauloista. Perhe asettuu taloon, jonka aiempi asukas Lars on selittämättömästi kadonnut. Naapurit kertovat Bobbylle, että talossa on aikoinaan asunut outo lapsi, joka niin ikään on kadonnut jäljettömiin; vanhusten mukaan lapsi oli keijujen tuoma vaihdokas.

Bobby ei välitä. Hän janoaa takaisin kaupungin sykkeeseen, mutta vanhoihin kuvioihin palaaminen ei ole helppoa. Mitä kauemmin hän viettää maalla, sitä vakuuttuneemmaksi hän tulee siitä, että jotain outoa on tekeillä. Onko talossa tapahtunut murha? Ja kuka tai mikä on se pieni vanha nainen, jonka Bobbyn pikkuväli väittää käyvän talolla öisin?

Yön eläjä on puhutteleva ja pelottavakin nuortenromaani, joka on samalla sekä erittäin ajankohtainen että täydellisen ajaton.

”Täydellisen kiehtova ja läpeensä lumoava. Tällaisia kirjoja on harvassa.”
– The Guardian

Muokattu: syyskuu 28, 2011

Kirja-arvioita

9/10 |
kesäkuu 04, 2015
Yksiosaisissa kirjoissa loppu jää usein epäselväksi ja tässäkin olen miettinyt miten itse koin lopun. Jokainen kokekoon sen omalla tavalla. Haluan ehdottomasti mainita sen, että pidin päähenkilöstä, Bobbystä aivan järkyttävästi. Hän ...
8/10 |
heinäkuu 20, 2012
Luettuani kirjan suosittelin heti ystävilleni, sillä kirja oli niin vangitseva, että luin sen kahdessa päivässä