Urpukas

Urpukas

Tuulia Aho
Julkaistu: maaliskuu 23, 2011 (WSOY)
Avainsanat: kotimainen

Kannen kuva: Sari Airola. Graafinen suunnittelu: Anna Makkonen. Sidottu.

Jännittävä, luontoa kunnioittava fantasiaromaani ammentaa pohjoisista perinteistä

Urpukas on vasta kuudentoista, mutta jo taitava kuparinvalaja. Kyläläiset karttavat häntä, sillä hän on hallava: puoliksi ihminen, puoliksi haltia.

Haltioilla on tärkeä tehtävä luonnon suojelijoina, mutta jotkut haluaisivat päästä heistä eroon. Kun kyläläiset kaatavat vanhan haltiapuun, kylän ylle lankeaa kirous ja sen asukkaat sairastuvat hengenvaaralliseen suoviluun. Vain omassa rauhassaan viihtyvän suomunkaiskansan apu voi auttaa kylää selviytymään.

Oikeamielisenä itseään pitänyt Urpukas lähtee hakemaan apua, mutta joutuu vastakkain heikkoutensa kanssa, eikä voi edes aavistaa, mitä suomunkaiset haluavat avustaan vastalahjaksi…

Tuulia Aho on kirjoittanut sekä lapsille että nuorille, mutta fantasian ystävät muistavat hänet parhaiten laadukkaasta Kuikansulka-trilogiasta. Sarjaan kuuluvat teokset Kuikansulka, Pääsky ja yötuuli sekä Lumen tytär.

(muokattu 28.09.2011)

Jäälaiva (Taika-akatemia, #2)Auringon pimeä puoliSynkkä ennustus (Apollon, #2)Koiramyrsky (Selviytyjät, #6)Tulisydän

w-a-r-i avatar
Tuulia Ahon kirjoitustyyli on kyllä hyvin mulle sopivaa, tämä kirja ei välttämättä yltänyt ihan samalle tasolle Kuikansulka -trilogian kanssa, mutta olihan tämä nyt täysin viihdyttävää, nopeatempoista luettavaa :) Tykkäsin Ahon haltianäkemyksistä, ne oli ihan kivaa vaihtelua niihin kirjoihin, mitä olen viimeaikoina lukenut. Ja koko kirjan maailma, niinkuin Kuikansulassakin - on tavallaan hyvin realistinen, ja samaistuttava. Tykkäsin!
lolde avatar
1.5
Kirjan idea on mielenkiintoinen ja hyvin ajateltu, juoni tosin kulkee välillä todella hitaasti eteenpäin jatoisinaan taas liian lujalla tempolla eteenpäin. Olisinkin toivonut kirjailijalta vähän tarkempaa kuvausta tapahtumista jne. Kirja tuntui aluksi varsin tappavan tylsältä, mutta kiinnostukseni alkoi hiukan kohottaa päätään loppua kohden, mutta ei kuitenkaan naulinnut sitä.
Myrsky10 avatar
Ihan hyvä kirja. Aika erilainen mitä yleensä luen, mutta valitsinkin kirjan vain erikoisen nimen perusteella.
Mab, Nylkky, KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Jere Jokinen