Korpinmusta (Vampyyripäiväkirjat, #1)

Korpinmusta

L. J. Smith
Julkaistu: joulukuu 14, 2010 (Otava)
Alkuperäinen nimi: The Awakening
Tyylit: kauhu, nuoret
Avainsanat: tv-sarja, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 1991. Suomentanut Joel Kontro. Sidottu.

Rakkaus on hengenvaarallista Vampyyrisarjojen kulttiklassikko viimeinkin suomeksi

Suosittu Elena tapaa koulussa mystisen Stefanin ja tietää olevansa mennyttä. Kohtalokkaan rakkauden myötä paha hiipii Fell´s Churchin pikkukaupunkiin. Myös Stefanin kostonhaluinen veli Damon ilmestyy kuvioihin.

Vampyyripäiväkirjojen alkuperäinen trilogia julkaistiin Amerikassa jo 1991. Kuuma vampyyribuumi nosti kulttisarjan uudelleen esiin, ja palkittu TV-sarja on kasvattanut suosiota entisestään.

L. J. Smith asuu Kaliforniassa. Vampyyripäiväkirjoja on myyty jo yli viisi miljoonaa.

muokattu 28.02.2016

Vampyyrin oppipoika (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #2)Friikkisirkus (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #1)Sielujen järvi (Darren Shanin tarina, #10)Varjojen vangit (Darren Shanin tarina, #11)Uusi aika 2: Varjosielut (Vampyyripäiväkirjat, #6)

Sini avatar
1.0
Varmaan sama porukka joka on hulluna Twilightiin tykkää myös tästä. En kuulunut kohderyhmään ja sen näkee arvosanasta. Kohtalaisen sujuvaa tekstiä, tosin jotkut kuvailut Elenan ulkonäöstä herättivät lähinnä tarkoituksetonta hilpeyttä. Oikeastaan vähän parempi kuin Twilight, koska tässä sankaritar ei ollut pelkästään märkä rätti.
MintFirefly avatar
2.0
Luin koska pidän tv-sarjasta. Kirjassa on asioita mitä ei tapahdu sarjassa, mikä on plussaa. Yllätyin kun hahmojen ulkonäkö poikkeaa niin paljon sarjassa olevista,en vaan pysty kuvittelemaan Elenaa Blondina ja Bonnieta punapäänä.Tämä oli kyllä suuri pettymys, teksti ei ollut mielenkiintoista ja koko ajan teki mieli hyppiä kohtia yli.Tämä kirjasarja jää luultavasti korvikkeen tasolle, jos kirjastosta ei löydy muutakaan.
Matti Karjalainen avatar
1.0
L.J. Smthin "Vampyyripäiväkirjat : Korpinmusta" (Otava, 2010) aloittaa taas uuden yliluonnollisen kauhuromanssin, joita markkinat alkavat olla pullollaan. Nyt kirjasarja saa kuitenkin vetoa samannimisestä, meikäläisissäkin televisioissa pyörivästä sarjasta. Luulin aluksi, että kirja olisi luotu sarjan pohjalta, mutta asia onkin toisinpäin (opukset on kirjoitettu 1990-luvun alussa) ja ilmeisesti eroavaisuuksia löytyy melko runsaasti. Juoni on hyvin perinteinen. Lukiota käyvä ... (lisää)
Fallen angel avatar
2.5
Odotin kirjalta myös vähän enemmän. Kyllähän sen nopeasti luki, mutta hahmot olivat aika tylsiä ja päähenkilö erittäin lapsellinen. En tiedä viitsiikö seuraavia osia lukeakaan... Sarjaa olen joskus katsonut ja pitänyt hyvänä, joten taidankin hankkia sarjan tuotantokaudet jostakin mieluummin kuin lukea kirjoja, jossa hahmot eivät ole lainkaan yhtä vakuuttavia kuin sarjassa.
BlackSwan avatar
2.0
Kirjan on sanottu olevan parempi kuin TV-sarja, mutta olen eri mieltä. Teksti oli tylsää eikä kirjasta jäänyt oikein mitään mieleen. Toisin sanoen kirja oli pettymys, mutta pakkohan se oli silti lukea kun sarjaakin katson:)
BookSolder avatar
Kirjoittanut
Hyvä kirja! Hyvä aloitus numero! Katsoin ensin vampyyrinpäiväkirjoja TV:stä ja sitten luin tämän joten luin tätä hieman on/off:ina mutta sain luetuksi ja hyvä oli! Suosittelen!
Salde avatar
2.5

En ole suuri Vampyyripäiväkirjat-sarjan fani, mutta päätin kokeilla pitäisinkö tästä kirjasta. Vastaus on eipä oikein. Se nyt ei vain jaksa oikein innostaa, että yhdysvaltalainen suosittu blondi saa kaiken haluamansa.

inari avatar
Kirjoittanut
Yllätyin suuresti luettuani kirjan! Ajattelin kirjan olevan tv-sarjojen kaltainen, mutta olikin aivan eri luokkaa! Vaikka en pitänytkään Elenan kuningatar-luonteesta ja vampyyrien pienestä määrästä kannustan kaikkia kiinnostuneita aloittamaan!
Lilli avatar
3.5
Yllättävän hyvä! Itse olen katsonut satunnaisesti jokusen jakson tv-sarjaa, joka ei ole mielestäni yhtä hyvä kuin kirja. Nyt tosin olen kirjan innoittamana alkanut katsoa tv-sarjaakin alusta asti, ja sekin on osoittautunut melko koukuttavaksi(vaikkakin eroavaisuudet kirjojen ja sarjan välillä ovat ajoittain todella häiritseviä!). Mutta siis itse kirjasta, itseäni häiritsi eniten Elenan rooli koulun "kuningattarena". En tiedä millainen koulumaailma jenkkilässä on, mutta omien ... (lisää)
Snowshadow avatar
2.0
Luin kirjan joskus pari vuotta sitten. Olisin kyllä noin suositun tv sarjan pohjana olevan tarinan olevan parempi. Ja muutenkin sarjassa tuntuu samat asiat pyörivän koko ajan. Aika laimea.
Arwina avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
emmu avatar
Kirjoittanut
Ihan mukiin menevä kirja. Ei nyt varsinaisesti mikään kauhean hyvä ollut, mutta ei kuitenkaan mikään huono. Intouduin lukemaan, koska kirjojen pohjalta tehty sarja on todella hyvä. Ja sarja todellakin jää paremmaksi kuin tämä kirja. Saa nähdä onko seuraava osa parempi :)
Fievre
Uusin jäsen: touko kumpulainen