Routasisarukset (Routasisarukset, #1)

Routasisarukset

Eija Lappalainen, Anne Leinonen
Julkaistu: toukokuu 27, 2011 (WSOY)
Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: kotimainen

Kansi: Sami Saramäki. Sidottu.

Finlandia Junior -palkintoehdokas 2011, Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2012.

”Marras ei ollut syyllinen. Marien kuolema oli vahinko. Jonain päivänä minä seuraisin veljeäni.”

2300-luvulla ihmiskunta on jo lähes tuhonnut itsensä: rauniokaupunkeja, romua tulvivia kaatopaikkoja ja bioterrori-iskun saastuttamia maa-alueita…

Laakson alueelle 2-vuotiaana adoptoitu Utu on erilainen kuin muut sen asukkaat. Asioita ja tapoja kyseenalaistavalla tytöllä on outo taipumus ymmärtää ammoin hylättyjä koneita. Kun Utun kasvatti-isä Booris yrittää sälyttää vanhimmalle lapselle uskotun vastuun perheestä, Utu päättää paitsi etsiä rakkaansa myös selvittää omaan biologiseen syntyperäänsä liittyvät salaisuudet.

Routasisarukset-sarjan aloitusosa sisältää kiehtovaa pohdintaa yksilön vapauksista, vallan kuristavista rakenteista, elämän jatkuvuudesta ja biotekniikan mahdollisuuksista. Eija Lappalaisen ja Anne Leinosen tyylipuhdas kotimainen dystopiaromaani vertautuu teemojensa osalta Ursula K. Le Guinin kantaaottaviin teoksiin.

Arvosteluotteita:

”Teoksen henkilöhahmot kasvavat ja syvenevät tässä visuaalisessa mielikuvittelun taidonnäytteessä, jonka yhteiskuntakritiikki puree tätäkin päivää. Kieli kulkee erinomaisena läpi teoksen loihtien eteemme maailman, jonka jokainen yksityiskohta on tarkoin ja harkiten mietitty.” – Ote Finlandia Junior 2011 -valintalautakunnan perusteluista

Routasisarusten ensimmäisen osan luettuani voin suositella sitä niille, joita kiinnostavat ihmisoikeudet ja seikkailu. Kirjan jälkeen huomaa illalla makaavansa sängyssä ja miettivänsä mihin maailma on menossa.” – Sini Ojaranta, Salon Seudun Sanomat

”Vaikka Routasisarukset on ilmestynyt WSOY:n nuortenkirjallisuuden alla, teos avautuu laajemmalle lukijakunnalle. (…) Muinaiset, myyttiset tarinat sekoittuvat kiintoisasti teknishenkiseen scifi-tarinaan. (…) Kustantajan vertailu Le Guinin yhteiskunnallisesti kantaaottaviin scifi-romaaneihin ei ole kaukaa haettu.” – Jari O. Hiltunen, Satakunnan Kansa

"Routasisarukset on trilogiaksi suunnitellun sarjan eheä ja kylläiseksi tekevä avausteos. Se on hieno näyte suomalaisten taidoista vastata kansainvälisiin trendeihin persoonallisesti mutta silti tietoisina lajityypin perinteestä. Routasisarukset on kielellisesti erittäin viimeistelty fantasia- ja scifiromaani. Vaihtelevien kerrontanäkökulmien vuoksi se kiinnostanee niin tyttöjä kuin poikiakin.” – Päivi Heikkilä-Halttunen, Helsingin Sanomat

”Eija Lappalaisen ja Anneli Leinosen Routasisarukset on kaunis teos, joka saa lukijansa pohtimaan. Kirja ei ole kovin romanttinen, mutta myös rakkaudelle on annettu tilaa. Kirja oli niin hyvä, että jään odottamaan jatko-osia.” – Ona Vassallo, Forssan Lehti

"Mukaansatempaava tulevaisuusvisio on täynnä kiehtovia yksityiskohtia, jännitteellistä kerrontaa ja inhimillisten toiveiden yhteentörmäyksiä." – Tähtivaeltaja-palkintoraati

(muokattu 02.04.2017)

Poltettu maa (Maze Runner, #2)Toisaalla (Jäljellä/Toisaalla, #2)Perillä (Tarkoitettu-trilogia, #3)Hiekkasotilaat (Routasisarukset, #2)Glitch (Sensored Reality, #2)

Totoro avatar
Mielestäni olisi voinut olla parempikin... Juoni oli aika sekava, mutta toisaalta kaikki oli kuvattu suht. hyvin. Henkilöt olivat latteita ja jouduin joissain kohdissa vain kahlaamaan läpi. Ei oikein osunu...
Yohanna avatar
Ehdottomasti viiden tähden arvoinen tarina Annelta ja Eijalta! En malttaisi odottaa, että saan seuraavan kirjan nenäni alle. Ajattelin lukea ykkösosan pian uudelleen. Ihanan erilaista kirjallisuutta ja käsittelee hienosti nykyajan teemoja ns. piilossa. Kaikki hahmot herättivät tunteita, eikä kukaan jäänyt taka-alalle. Ehdottomasti tämän vuoden suosikkikirjojan. On hienoa kun Routasisarukset on kirjahyllyssäni omistuskirjoituksilla.
Christina avatar
Aloin lukemaan Routasisaruksia sen takia, koska mainostettiin useassa lehdessä, mutta tosiaan epäilytti koska tulee suomalaisilta kirjoilijoilta. Luettuani 50sivua, tuli varmaan kuukauden tauko kunnes jatkoin, löysin parempia kirjoja jotka oli pakko lukea, eikä tää ollu mikään sykähdyttävä. Nyt viikolla aloin taas lukeen ja alku oli taas kangerteleva, mutta loppua kohti parani! Hieman ennalta-arvattava ja kliseinen kirja, mutta suosittelen lukeen ja aion kyllä tulvevaisuudessa lukea loputkin sarjasta.
Salde avatar
2.0

Kirja ei imaissut mukaansa missään vaiheessa, erikoisten teinityttöjen seikkailut eivät oikein jaksa innostaa. Tämä kirja on luettu jo monesti eri dystopioiden muodossa aiemminkin. Päähenkilön kyvyt kommunikoida koneiden kanssa jättivät myös vähäsen kylmäksi, aivan kuten koneiden pinta ei lämmitä.

Myrsky10 avatar
3.5
Kirja oli kyllä hyvä. Ensin se vaikutti tylsältä ja pitkäveteiseltä. Kun kirjassa pääsi hieman pidemmälle, niin sitten se tempasi mukaan oikein kunnolla. Se vaan oli pakko lukea loppuun äkkiä, suosittelen!
Rauros avatar
Enpä tiedä, mitä tästä oikein pitäisi sanoa. Juoni oli kangerteleva ja paikoitellen vähän sekavakin. Ei jäänyt sellainen fiilis, että haluaisin lukea seuraavat osat..
Reta Anna Maria avatar
2.0
Huomasi, että kirjan maailmaa on mietitty paljon ja siihen on paneuduttu, mutta itse tarina meinasi jäädä maailman rakentamisen varjoon. Juoni hyppelehtii kummasti. Lupaavan alun jälkeen tarinassa on kummallisia ratkaisuja, jotka vähensivät ainakin minun mielenkiintoani saada tietää, mitä tapahtuu seuraavaksi.
Ruusy avatar
Kirja oli mielenkiintoinen tosin ei sellainen koukuttava mitä jää odottamaan jatkoa vaan pikemminkin ajankulutukseen.
Nage avatar
Kirja oli erilainen ja mielenkiintoine luettava, joka jätti lukijan odottamaan seuraavaa osaa.
Fallen angel avatar
Itse pongasin kirjan kirjakaupassa ja heti lähti mukaan. Pakko sanoa, että mietin voiko olla oikeasti hyvä kun suomalaiset sen on kirjoittanut. Onnekseni sain yllättyä positiivisesti. Kirjan juoni on hyvä, vaikka jotkut asiat kirjassa vähän laskee pisteitä. Mietin paljon loppua ja odotan innolla koskas seuraavan saisi luettua. Ja kysynkin, tietääkö kukaan koska toinen kirja ilmestyy?? Suosittelen kyllä lukemaan.
Uusin jäsen: Jarkko Nevalainen