Taikuuden taakka (Chrestomancin maailmat #3) - Diana Wynne Jones 8.24   72

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Ville Viitanen. Sidottu.

Tervetuloa Chrestomancin maailmoihin! Siellä taikuus on tavallista mutta väärissä käsissä vaarallista…

Eric ”Kissa” Chant on juuri näyttänyt tietäjänmahtinsa nenäkkäälle tallipojalle, kun hän jo saa nuhteet itseltään Chrestomancilta. Linnan sisätiloissa taikominen on ehdottomasti kiellettyä. Kummia alkaa kohta kuitenkin tapahtua. Auttaessaan Mariannea etsimään kuritonta kattiaan Kissa löytää Pinhoen vanhan sukutalon vintiltä vahvaa magiaa huokuvan aarteen, valtavan munan. Sitten yöllinen vieras koputtaa ikkunaan ja pyytää huolehtimaan lapsestaan – pian kuoriutuvasta aarnikotkanpoikasesta.

Kun Pinhoet saavat tietää Mariannen lahjoittaneen ullakolle kätketyn munan Chrestomancin oppipojalle, nuori neiti saa sukunsa vihat niskoilleen. Muutkin sukusalaisuudet uhkaavat paljastua Farleighin ja Pinhoen klaanien välisessä tuhoisassa noitasodassa, jossa Kissalla on totisesti käyttöä kaikille yhdeksälle hengelleen!

Taikuuden taakka on kolmas, itsenäinen osa Diana Wynne Jonesin brittiläisittäin hupsuttelevassa fantasiasarjassa, jossa aiemmin ovat ilmestyneet Noidan veli ja Tietäjän lapsuus.

"Täydellisen lumoavaa." – Neil Gaiman

Arvosteluotteita:

”Kirjan henkilöt ovat aivan mainioita, niin vanhat kuin uudet tuttavuudet, kaikki ne häijyt, puoliketkut, innokkaat, mököttävät, reippaat, ujot, viehättävät ja pelottavat. Tätä suosittelen mielihyvin niin lapsille kuin aikuisille. (...) Suomennos on luistava ja kekseliäs.” – Portti

”Mielikuvituksekasta. Hauskaa. Synkkää. Hyvin kerrottua. (...) Jones punoo kiehtovan tarinamaton noituudesta, sisaruussuhteista, risteävistä tarinanlangoista, kujemielestä, arkisuuden ja magian sekoituksesta ja siitä, ettei vanhoihin tapoihin takertuminen välttämättä ole hyvästä. (...) Jones kuljettaa tarinanlankojaan mestarin varmuudella kohti loppupuolen selvittelymylläkkää, joka kirjoittajalle tuttuun tapaan muistuttaa kovasti sarjakuvatappelua.” – Marika Riikonen, Hämeen Sanomat

”Brittiläisen fantasiakirjallisuuden mestarin parhaimmistoa Chrestomanci-sarjan merkeissä.” – Maria Loikkanen, Pohjolan Sanomat

”(…) Jonesin omintakeinen tyyli yhdistellä asioita, välillä täysin päättömästi, on lunastanut paikkansa fantasiakirjallisuudessa.” – Marjo Pihlajaniemi, Ilta-Sanomat

Diana Wynne Jones :: viestejä 1 kpl

Kirja julkaistu toukokuu 20, 2011 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Pinhoe Egg

Tietoja muokattu maaliskuu 9, 2016

Omassa kirjahyllyssäni

Chrestomancin maailmat -kirjasarja

Sarja sisältää 4 pääteosta ja yhteensä teoksia 4 kpl.

Sarjaan kuuluu kuusi romaania sekä novellikokoelma Mixed Magics. Kaikkia ei suomennettu.

Noidan veli (Chrestomancin maailmat #1) 8.04   154

Billy
Arvosanat 243
Kirja-arviot 9
8 / 10

Kirja oli mielestäni paras tästä 'Chrestomancin maailmat' sarjasta ilmestyneistä kirjoista. 4 tähteä, koska alku oli hidas ja kaikkia setiä ja tätejä oli aivan liikaa muistattevaksi, mutta sen jälkeen kun päästiin vauhtiin, en ainakaan itse laskenut kirjaa. Diana Wynne Jonesin kirjat ovat omasta mielestäni satumaisen ihania ja tavattoman omaperäisiä, eikä niissä törmää tavallisiin fantasiakliseisiin. Kirja on loistava esimerkki, vaikka ei tosin paras Jonesin kirjoista. Suosittelen kaikille, jotka ovat ennestään lukeneet Jonesin kirjoja ja pitäneet niistä, sillä tämä on aivan ihana. Ja miksei myös niille, jotka eivät aikaisemmin ole kyseiseltä kirjailijalta mitään lukenut. Riemastuttavaa komediaa, ja ripaus draamaa; eli omasta mielestäni fantasiaa parhaimmillaan. Kannattaa muuten lukea ensimmäiset osat, jotta olisi vähän taustaa Kissan ja Janetin taustoista. Tarinan kannalta se ei tosin ole kovin relevanttia.

Vaahtera
Vaahtera