Lumottu lukukausi

Lumottu lukukausi

Kate Saunders
Julkaistu: helmikuu 10, 2011 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: Beswitched
Avainsanat: aikamatkustus

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Virpi Vainikainen. Kansi: Pirta Syrjänen. Sidottu.

Nykyteinin ällistyttävä aikamatka 1930-luvulle

Flora Fox, 14 v., matkustaa junalla moderniin sisäoppilaitokseen, mutta huomaakin päätyvänsä vanhan höyryveturin kyydissä asemalle, jolla häntä vastassa on topakka opettajaneiti tärisevällä kanttikupeella. Flora tajuaa vähitellen päätyneensä jonkun toisen koulutytön sijalle 1930-luvulle. Miten ihmeessä voi tulla toimeen ilman kännykkää, iPodia ja läppäriä?

Monien kömmähdysten ja yllätysten jälkeen Flora alkaa sopeutua ja saa uudessa koulussa kolme hyvää ystävää. Tyttöjoukko touhuaa ikiaikaiseen tapaan opettajien selän takana yhtä ja toista jännittävää ja kiellettyä ja yrittää mm. taikoa keittiön aputytölle rikkaan aviomiehen. Oikea jymy-yllätys odottaa kuitenkin kotona, kun Flora palaa takaisin 2000-luvulle.

Kate Saundersin kiehtova aikamatkatarina pursuaa paitsi hassunkurisia kommelluksia ja kutkuttavaa taikuutta, myös herkullisen mahdollisuuden vertailla aikakausien välisiä eroja: pukeutumista, esineistöä, käytöstapoja…

”Saunders kuvaa 1930-luvun koulumaailmaa kiehtovasti. Tärkeintä ovat kuitenkin henkilöt. Menneisyyden tytöt ovat niin mainioita persoonia, että heitä tulee ikävä.” – Marika Riikonen, Hämeen Sanomat 27.3.2011,

(muokattu 28.09.2011)

Safiirinsini (Rakkaus ei katso aikaa, #2)Mestarin kosto (W.A.R.P., #3)Pyövelin vallankumous (W.A.R.P., #2)Smaragdinvihreä (Rakkaus ei katso aikaa, #3)Historian vartijat: Circus Maximus (Historian vartijat, #2)

Hermione Granger avatar
Pidin kirjasta todella paljon. Hahmot ovat mielenkiintoisia, ja juoni ei katkennut hetkeksikään. Ainoa miinus oli, että kirja loppui liian aikaisen. Suosittelen!
Celestine avatar
Tosi hyvä ja tosi ihana! Kun alkuun pääsi, niin ei voinut lopettaa... Ainoa miinus oli se, että kirja loppui liian äkkiä...
leppis avatar
Mielestäni kirja oli hyvä, muttei kuulu parhaisiin jotka olen lukenut. Entisajan kuvailu, sanonnat, käytännöt ja tavat tuntuivat aidoilta ja uskottavilta. Ihan symppis kirja
Kingi avatar
Vähän tylsä ehkä, ja juones ei loppujen lopuks tuntunu olevan paljonkaa järkee. Olis kaivannu ehkä vähä enemmän jännitystä ja tapahtumia. Luin kirjan vaan, koska se oli koulun lukupiirijutussa, nii oli melkeimpä pakko.
Gwenny avatar
I love this! Pidän just tällaisista kirjoista, joissa kerrotaan menneisyydestä.
Meadow avatar
Tässä kirjassa on sitä jotain flowta ja tuntuu että kaikki loksahtaa kohdalleen. Todella koukuttava, mutta sisälle on kätketty syvempikin merkitys kuin vain äkilliset juonen käänteet ja jännityksiä herättävät hetket. Aino miinus oli, että loppui liian aikaisin. Suosittelen!
Uusin jäsen: Irma Niemiaho