Ennen hirttämistä

Joe Abercrombie
fantasia > korkea fantasia + synkkä fantasia
Ennen hirttämistä (Ensimmäinen laki #2) - Joe Abercrombie8.46

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Satu Hlinovsky. Kannen kuva: Laura Brett. Sidottu, kansipaperi.

Logen Yhdeksänsormen kuulumisissa ei totisesti ole hurraamista. Tämä entinen barbaaripäällikkö on vastentahtoisella matkalla kohti maailman äärtä seuranaan epämääräinen joukko toinen toistaan hankalampia matkalaisia, kärjessä hämäräperäinen velhovanhus. Jos Logenin kuulumisista on jotain hyvää sanottava, sanottakoon että hän on vielä hengissä.

Bayaz, ensimmäinen tietäjä ja velhoista väkevin, on mies jolla on suunnitelmia. Hän on koonnut ympärilleen huolella valitun eliittiryhmän, joiden kanssa hän matkaa kohti salaperäistä päämäärää: etsimään muinaista asetta maailman äärestä.

Eteläisessä Dagoskassa Glokta, rampa kiduttaja, on uransa petollisimpien haasteiden edessä. Murhien ja maanpetosten selvittämisen ohessa hänen tehtävänään on pitää hallussa piiritetty kaupunki, jossa hänen parhaana apurinaan on takinkääntämisestä tunnettu palkkasoturi.

Pohjoisen rajoilla taas Bethod joukkoineen on sotaretkellä kohti Anglantia, ja kruununprinssi Ladisla on ilokseen saanut tilaisuuden todistaa olevansa suuri sotasankari. Valitettavasti hänen armeijansa surkealla koulutus- ja varustelutasolle vetää vertoja ainoastaan kruununprinssin oma epäpätevyys.

Ennen hirttämistä on Ensimmäinen laki -trilogian toinen osa, jossa juonien vyyhti kiristyy entisestään. Elämä ei kuitenkaan ole pelkkää juonittelua, vaan myös petoksia, selkäänpuukottamista ja välistävetoa. Liittoja solmitaan ja puretaan, taisteluita voitetaan ja hävitään. Niin uusille kuin vanhoillekin vihollisille annetaan anteeksi – mutta ei ennen hirttämistä.

Joe Abercrombie on englantilainen kirjailija. Ennen hirttämistä on hänen toinen kirjansa ja Ensimmäinen laki -trilogian toinen osa. Ensimmäinen osa ilmestyi suomeksi nimellä Ase itse.

Tämä toinen kirja on välitön, rohkea ja läpikotaisin viihdyttävä ja tarjoaa todisteet siitä, että Abercrombie on matkalla kohti supertähteyttä. – Jeff VanderMeer, Realms of Fantasy

Abercrombie keventää veristä toimintaa tumman huumorin hetkillä ja kehittää tarinan, jota leimaa ymmärtämys ihmisyyden valoisista ja varjoisista puolista. – Publisher’s Weekly

”Ennen hirttämistä tarttuu kiinni ja kiskoo mukaansa.– SFSite

Synkkäsävyinen, syvän ironinen ja täynnä erikoislaatuisia henkilöhahmoja, jotka vetoavat lukijan kyyniseen puoleen. Ennen hirttämistä on yhtä loistava kuin sarjan edellinenkin osa. Erittäin suositeltava. – SFRevu

Keskustelua: Joe Abercrombie :: viestejä 115 kpl
Risingshadow arvostelu :: Juha Salmi (Dragan)

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Julkaistu: lokakuu 25, 2013
Kustantaja: Kirjava
Tyylit: fantasiakorkea fantasia + synkkä fantasia
Alkuperäinen nimi: Before They Are Hanged
Arvosanalla: 8.46/10
Arvosanoja: 112
Muokattu: maaliskuu 19, 2021

Ensimmäinen laki -kirjasarja

Ensimmäinen laki -trilogia muodostuu kirjoista:

• Ase itse (The Blade Itself, 2006)
  • Ennen hirttämistä (Before They Are Hanged, 2007)
  • Kuninkaiden viimeinen keino (Last Argument of Kings, 2008)

Seuraavaksi Joe Abercrombie kirjoitti kolme samaan maailmaan sijoittuvaa teosta, joista hän käyttää nimitystä "semi-standalone":

• Best Served Cold (2009)
  • The Heroes (2011)
  • Red Country (2012)

Best Served Coldin alkaessa on kulunut noin kaksi vuotta alkuperäisen trilogian lopetuksesta. Red Country tapahtuu jo 13 vuotta Kuninkaiden viimeisen keinon jälkeen.

Abercrombien tämänhetkinen työ on uusi Ensimmäinen laki -trilogia The Age of Madness:

• A Little Hatred (2019)
  • The Trouble with Peace (2020)
  • The Wisdom of Crowds (ilmestyy syksyllä 2021)

Sarja käynnistyy 15 vuotta Red Countryn jälkeen. Lisäksi on olemassa Ensimmäinen laki -novellikokoelma Sharp Ends (2016).

Toistaiseksi vain alkuperäinen trilogia on suomennettu. Abercrombien Särkynyt meri -sarja ei sijoitu Ensimmäisen lain maailmaan.

Ase itse (Ensimmäinen laki #1)7.92
Ennen hirttämistä (Ensimmäinen laki #2)8.46
Kuninkaiden viimeinen keino (Ensimmäinen laki #3)8.38

Kirja-arvioita

9/10 |
lokakuu 25, 2013
Ennen hirttämistä paransi kaikilla osa-alueillaan Ase itsestä. Juoni oli kiinnostavampi, tarina paremmin rytmitetty, toimintaa oli enemmän ja suuremmassa mittakaavassa, henkilöt kehittyivät mukavasti (eniten Jezal), maailmaa laajennettiin ja ...