Ennen hirttämistä (Ensimmäinen laki, #2)

Ennen hirttämistä

Joe Abercrombie
Julkaistu: lokakuu 25, 2013 (Kirjava)
Alkuperäinen nimi: Before They Are Hanged
Tyylit: fantasiakorkea fantasia + synkkä fantasia

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Satu Hlinovsky. Kannen kuva: Laura Brett. Sidottu, kansipaperi.

Logen Yhdeksänsormen kuulumisissa ei totisesti ole hurraamista. Tämä entinen barbaaripäällikkö on vastentahtoisella matkalla kohti maailman äärtä seuranaan epämääräinen joukko toinen toistaan hankalampia matkalaisia, kärjessä hämäräperäinen velhovanhus. Jos Logenin kuulumisista on jotain hyvää sanottava, sanottakoon että hän on vielä hengissä.

Bayaz, ensimmäinen tietäjä ja velhoista väkevin, on mies jolla on suunnitelmia. Hän on koonnut ympärilleen huolella valitun eliittiryhmän, joiden kanssa hän matkaa kohti salaperäistä päämäärää: etsimään muinaista asetta maailman äärestä.

Eteläisessä Dagoskassa Glokta, rampa kiduttaja, on uransa petollisimpien haasteiden edessä. Murhien ja maanpetosten selvittämisen ohessa hänen tehtävänään on pitää hallussa piiritetty kaupunki, jossa hänen parhaana apurinaan on takinkääntämisestä tunnettu palkkasoturi.

Pohjoisen rajoilla taas Bethod joukkoineen on sotaretkellä kohti Anglantia, ja kruununprinssi Ladisla on ilokseen saanut tilaisuuden todistaa olevansa suuri sotasankari. Valitettavasti hänen armeijansa surkealla koulutus- ja varustelutasolle vetää vertoja ainoastaan kruununprinssin oma epäpätevyys.

Ennen hirttämistä on Ensimmäinen laki -trilogian toinen osa, jossa juonien vyyhti kiristyy entisestään. Elämä ei kuitenkaan ole pelkkää juonittelua, vaan myös petoksia, selkäänpuukottamista ja välistävetoa. Liittoja solmitaan ja puretaan, taisteluita voitetaan ja hävitään. Niin uusille kuin vanhoillekin vihollisille annetaan anteeksi – mutta ei ennen hirttämistä.

Joe Abercrombie on englantilainen kirjailija. Ennen hirttämistä on hänen toinen kirjansa ja Ensimmäinen laki -trilogian toinen osa. Ensimmäinen osa ilmestyi suomeksi nimellä Ase itse.

Tämä toinen kirja on välitön, rohkea ja läpikotaisin viihdyttävä ja tarjoaa todisteet siitä, että Abercrombie on matkalla kohti supertähteyttä. – Jeff VanderMeer, Realms of Fantasy

Abercrombie keventää veristä toimintaa tumman huumorin hetkillä ja kehittää tarinan, jota leimaa ymmärtämys ihmisyyden valoisista ja varjoisista puolista. – Publisher’s Weekly

”Ennen hirttämistä tarttuu kiinni ja kiskoo mukaansa.– SFSite

Synkkäsävyinen, syvän ironinen ja täynnä erikoislaatuisia henkilöhahmoja, jotka vetoavat lukijan kyyniseen puoleen. Ennen hirttämistä on yhtä loistava kuin sarjan edellinenkin osa. Erittäin suositeltava. – SFRevu

(muokattu 26.06.2017)

Tulimiekka (Jäämaan kronikka, #2)Lohikäärmetanssi 1 (Tulen ja jään laulu, #5)Gondolinin tuhoSyntymälahjaHopeatikari (Deverryn taru, #1)

Jussi avatar
4.5
Ennen hirttämistä paransi kaikilla osa-alueillaan Ase itsestä. Juoni oli kiinnostavampi, tarina paremmin rytmitetty, toimintaa oli enemmän ja suuremmassa mittakaavassa, henkilöt kehittyivät mukavasti (eniten Jezal), maailmaa laajennettiin ja sen historiasta kerrottiin lisää. Yhtään uutta näkökulmahahmoa ei tullut mukaan, vaan vanhoilla jatkettiin. Ensimmäinen kirja oli lähinnä pohjustusta ja henkilöiden esittelyä. Vaikka tykkäsin Ase itsestä varsin paljon, jäi mielestäni ... (lisää)
Nokka10
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson