Veden alla (Veden alla, #1)

Veden alla

Kat Falls
Julkaistu: maaliskuu 23, 2011 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Dark Life
Tyylit: scifi, nuoret, seikkailu
Avainsanat: ekokatastrofit

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Arja Gothóni. Ulkoasu: Terhi Haikonen. Sidottu.

Sukella suureen seikkailuun valtamerten syvyyksiin.

Valtameret ovat peittäneet alleen suuren osan mantereista, ja 16-vuotias Ty-poika on elänyt koko ikänsä meren pohjassa. Maan päälle jääneet karsastavat outoa siirtokuntaa. Huhutaan, että sen jäsenillä on ihmeellisiä kykyjä. Voiko ihmisille pinnan alla kehittyä kalojen ominaisuuksia? Uudisraivaajien elämää häiritsee yhä aggressiivisempi lainsuojattomien joukko. Ja kun Ty sitten tapaa Gemman, kovistytön maan päältä, muuttuvat hänen tutut kuvionsa kertarysäyksellä. Pian parivaljakon perässä on pahamaineinen Krottiliiga, joka kummastuttaa oudoilla kyvyillään.

Myös Ty on outo tapaus: hänellä on hämäränlahja, jollainen voi kehittyä vain koko elämänsä veden alla asuneille. Ty tekee kaikkensa pitääkseen kykynsä piilossa, sillä hän ei halua olla erilainen. Onko Ty’n kuitenkin viimein tullut aika paljastaa suurin salaisuutensa?

Veden alla on mieleenpainuva seikkailu ja rajoja rikkova rakkaustarina uudenlaisesta maailmasta. Elämä meren pohjalla muistuttaa Villiä länttä: työtä pelkäämättömien uudisraivaajien yhteisö yrittää sinnitellä lainsuojattomien ja epäoikeudenmukaisten vallanpitäjien puristuksessa.

Kirja vilisee oivaltavia ja hauskoja yksityiskohtia siitä mitä kaikkea vedenalainen maailma pitää sisällään, kalalemmikeistä rauskulauttoihin. Suuri seikkailu ja taistelut lainsuojattomien kanssa yhdistyvät teoksessa romanttisiin aineksiin.

"Veden alla on mukavasti kirjoitettu teos, joka vilisee herkullisia merenalaisen maailman yksityiskohtia. – – Falls koukuttaa lukijan yllätyksillä, jotka pitävät otteessaan loppuun saakka." – Salla Erho, Uusi Rovaniemi 15.4.2011

"Fallsin esikoisteos herättelee lukijaa elämän monimuotoisuuteen sekä siihen, että sydämen kuunteleminen voi vaikeuksista huolimatta avata oven parempaan tulevaisuuteen. Tervehenkinen ja oivaltava kertomus on suositeltavaa lukemista etenkin seikkailutarinoita kaipaaville." – Maria Loikkanen, Savon Sanomat 4.4.2011

(muokattu 13.06.2017)

Tunturi-Joonas ja ihmeaineLascaux'n luolat (Otavan nuortenkirjoja, #4)Atomivene AavePlaneetta Logos (Nuorten toivekirjasto, #122)Maailmankello lyö 12 (Seikkailukirjasto (Karisto), #4)

Matti Karjalainen avatar
3.5
"Olla tahtoisin alla mainingin tuolla tursaan puutarhassa turvassa [...] Me tsimmattais, ja gimmat sais korut koralleista syvyyden Joka boitsu, giltsi olis ihan et voi piltsi kun hiffaisivat mestan hyvyyden [...] Niin se on joo, ei kukaan oo ees tursaan puutarhassa turvassa ei edes tursaan puutarhassa turvassa..." (Freud, Marx, Engels & Jung: Tursaan puutarhassa) Kat Fallsin "Veden alla" on kohtalaisen onnistunut nuorten scifi-romaani, jossa lähitulevaisuuden maailmaa on ... (lisää)
Nafisan avatar
Kirjan alottaessani toiveeni olivat korkealla: kerrankin (näennäisesti) "kielletty rakkaus" uudessa paketissa. Ensimmäiset sivut luettuani olin harmissani, tämähän on täyttä teinihömppää! Kirjoitustyyli on samanlainen kuin R.L.Stinellä tai Rob Kiddillä ja kutsuu 10-13 vuotiaita, mutta hahmot ovat jo 15-kesäisiä (tämän huomaa toisinaan myös rivien välistä lukiessaan). Tämä tapa kirjoittaa saattaa karsia vanhempia lukijoita pois, vaikka kertomus herättää ajatuksia ja luo ... (lisää)
Nella avatar
4.5

Kirja on todella koukuttava ja yllätti minut positiivisesti tasollaan. Teksti on hyvin luotua ja juoni on hienosti rakennettu. Se etenee nopeaan tahtiin eikä väliin ehdi jäämään yhtään toimetonta hetkeä.

Kaikki hahmotkin ovat kiinnostavia, etenkin päähenkilö Ty. Kirjan maailmakin on huolella kehitetty ja todella mielenkiintoinen. Teksti sisältää paljon tarkkaa kuvailua, joka pitää kyllä kiinnostuksen yllä.

Suosittelen ehdottomasti lukemaan tämän teoksen, aivan mahtava.

Niko Heikkinen avatar

Aloin lukemaan kirjaa mielenkiinnolla ja varovaisin odotuksin mutta kirja yllättikin minut positiivisesti loistavalla kuvauksellaan merestä. Oli mielen kiintoista lukea kirja vain Tyn näkökulmasta.

Nage avatar
Uusi mielenkiintoinen kiva aihe ja ihan mukavasti toteutettu kirja. Oisin ehkä hieman enemmän sitä rakkaustarinaa tähän kaivannut ja myös nuo hämäränlahjat jäivät vielä hieman lievälle kuvailulle, jonka takia niiden toiminnasta ei oikein saanut selvää kuvaa. Hahmot olivat pääasiassa kivoja, Tyn äiti vaikutti rasittavalle piipittäjälle, mutta esim Hämystä pidin kovasti.
Heidi Kristina avatar
Ekokatastrofin jälkeisessä maailmassa, jolloin valtameret ovat peittäneeet alleen melkein kaiken maan. Ihmiset elävät joko pinnan päällä yläpuolisina tai pinnan alla siirtokuntalaisina. Nämä kaksi erillään asuvaa elinkuntaa eivät kuitenkaan paljoa toisistaan perusta, mikä luo pienen jännitteen kirjan juonelle, muttei perusta sille mitään laajempaa jänniteverkkoa. Ei veden alla tosin aivan rauhallistakaan ole, sillä keskellä erilaisia vedeneläviä kauhua kylvää ... (lisää)
Janski_ avatar
3.5
Ensimmäiset ajatukset eivät olleet kovinkaan kummoisia kirjasta, mutta mielipide vaihtui kun aloin kunnolla lukemaan kirjaa. Hyvä kirja :D
satunnainen avatar
3.5
En ihmeemmin ihastunut tähän teokseen. Se vei kyllä mukanaan ja oli ihan hyvääkin luettavaa, mutta siinäpä se sitten oli. Sen vain luki, mutta se ei herättänyt ihmeemmin ajatuksia ja myöhemmin ei tulisi mieleenkään, että lukisinko uudelleen. Ei vain saanut minua menemään mitenkään pintaa syvemmälle. Kirjan idea on kuitenkin erillainen ja toimiva. Kukapa nyt ei kiinnostuisi tulevaisuudesta, joka sijaitsisikin maan sijasta veden alla? En kuitenkaan tahdo viedä keneltäkään intoa. Lukekaa jos sille tuntuu, ei siinä mitään menetä.
Allisia avatar
Takakansi lupaa seikkailuja ja romantikkaa. Ainakin toinen toteutui. Ekokatastrofista kärsinyt maailma on muuttanut veden alle meren pohjaan rakennettuun terratorioon. Maan päälle jääneet ihmiset asuvat tiukasti yhdessä. Kun Gemma tulee etsimään veljeään ja tapaa Ty:n kirja lähtee käyntiin - siis melkein heti. Kirja oli hyvä, mutta "rajoja rikkova rakkaustarina" ei aivan ollut maineensa mukainen.
PercyJacksonfani, Pisania, LordStenhammar
Uusin jäsen: Ninolia