Veren imussa (Sookie Stackhouse, #4)

Veren imussa

Charlaine Harris
Julkaistu: toukokuu 16, 2011 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Dead to the World
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, paranormaali romantiikka
Avainsanat: ihmissudet, noidat, tv-sarja, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Johanna Vainikainen-Uusitalo. Sidottu.

Sookie Stachouse tekee uudenvuodenlupauksen: pysyä erossa ikävyyksistä. Lupauksen pitäminen ei kuitenkaan ole kovin helppoa, jos sattuu olemaan vampyyrin ex-tyttöystävä, muodonmuuttajan omistaman baarin simpsakka tarjoilijatar – ja telepaatti, joka tulee aina vedetyksi mukaan toistaan hurjempiin seikkailuihin maailman pimeälle puolelle...

Matkalla töistä kotiin Sookie ajaa tien laitaa hädissään juoksevan, puolialastoman miehen ohi. Miehellä ei ole hajuakaan siitä, kuka hän on, mutta Sookie tunnistaa hänet kyllä: siinähän on vampyyri-Eric, ensimmäistä kertaa (kuolemanjälkeisessä) elämässään haavoittuvaisena ja herkkänä.

Uudessa muistinsa menettäneessä, vastustamattomassa Ericissä olisi jo riittämiin päänvaivaa, mutta pian Sookielle selviää, että Ericin muistin ovat vieneet hämmästyttävän voimakkaat noidat, jotka ovat iskeneet kyntensä tuohon vaikutusvaltaiseen alfaurokseen. Eric tarvitsee Sookien suojelusta, ja Sookie huomaa olevansa taas kerran pahassa pinteessä: keskellä noitien, vampyyrien ja ihmissusien veristä taistoa.

Amerikkalainen Charlaine Harris yhdistää Sookie Stackhouse -kirjoissaan populaarikulttuuria ja vanhoja eurooppalaisia myyttejä ainutlaatuisen koukuttavalla tavalla. Harris on nykyään maailman luetuimpia kirjailijoita. HBO:n menestyksekäs True Blood -tv-sarja perustuu Sookie Stackhouse -romaaneihin.

”Kauhun, juonittelun, jännityksen ja huumorin yhdistäminen on taitolaji, jonka Harris taitaa.” – Yhteishyvä

(muokattu 08.03.2016)

Kodittomat sielut (Intertwined, #1)Morriganin risti (Kuuden piiri, #1)Selviytyjät (Intertwined, #2)Jumalten tanssi (Kuuden piiri, #2)Hiljaisuuden laakso (Kuuden piiri, #3)

vampire girl avatar
Sookie yrittää toipua Billin petturuudesta ja heidän suhde on tauolla. Sookie tekee uuden vuoden lupauksen, että pysyy erossa ikävyyksistä. Eikö siinä käy niin, että kotimatkalla hän kohtaa alastoman ja muistinsa menettäneen vampyyri Ericin. Sookiesta tulee Ericin lapsenvahti/henkivartija, samalla hän yrittää pitää näppinsä irti seksikkäästä suojatistaan,estää pahojen noitien aikeet ja löytää kadoksissa olevansa veljensä. Ei ihmekään että tätä osaa ... (lisää)
Q_Black avatar
Harrisin kirjat paranevat kirja kirjalta. Ehdottomasti tähän mennessä paras Sookie-sarjan kirja. True bloodia seuranneena ärsyttää erilaisuudet. Kirjassa noitakuvio on paljon mielenkiintoisempi kuin sarjassa. Ericiin saadaan uutta ihastuttavaa näkökulmaa ja Alcidekin pääsee kuvioihin. Hän ei ole oikein mielissään Ericin ja Sookien väleistä, mutta ei ole moni muukaan. Edelleen täytyy hehkuttaa kirjojen helppolukuisuutta ja yksinkertaisuutta. Lisäksi hahmoihin on tullut enemmän ... (lisää)
Salde avatar
3.5

Tykkäsin tästä kirjasta! Erichän nyt on niin ihana, että miten hänestä voisi olla pitämättä. Ainakin näin reppanana ja muistinsa menettäneenä. Voi toista. Seikkalut kuitenkin jatkuivat ja jännää oli. Voi kumpa Sookie vain ottaisi Ericin ja hylkäisi Billin, siitäkin kuolemattomasta on vain harmia.

Truuners95 avatar

Tämä on tähän asti paras osa. Tässä tuli jo kunnon taistelua, johon lähdettiin valmistautuneina, eikä sillein, että Sookien vain piirittää joukko yliluonnollisia olentoja ja sitten tulee vampyyri ja teurastaa kaikki.

inari avatar
Pidän Ericistä ehdottomasti enemmän kuin billistä. Kirja oli muutenkin jotenkin kivempi kun Bill ei ollut kuvioissa enää nii paljoa, vaikka joitakin sivuja tulikin hypittyä yli. Aion luke jatko-osat.
The Big Bad Wolf avatar
Eric on kiva. Hotimpi kuin Bill. Vähän pettynyt olo. Kuuleman mukaan tämä on sarjan paras kirja... Ei siinä mitään. Myönnän minäkin, parempi kuin edelliset. Mutta... Nytkö lähdetään taas alamäkeen? Joo. Eka osa oli einiinkovinhyvä lukukokemus, toisesta ylöspäin meno on parantunut, tai ehkä sitä vaan tulee otettua nämä halpana viihteenä. Veren imussa on kuitenkin ensimmäinen sarjan kirja, josta pidin muutenkin kuin vain aivohöttönä. (Vaikka sainkin hysteerisiä ... (lisää)
Kirjakaapin tyttö avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Kaneli88 avatar
Lempi kirjani koko sarjasta. Olen vain toivoton Eric-fani.
Nage avatar
4.5
Eric oli kyllä ihana tässä kirjassa! Jooh mutta kirja oli siis muutenkin aivan ihana tähän sarjaan jää kyllä koukkuun.
Lilly avatar
Kirjasarja jatkaa jo todella korkeiden odotusten ylittämistä loistavalla huumorillaan ja kiehtovuudellaan. Aivan mahtavaa, että Ericistä näytetään näinkin suloinen puoli. TV- sarjan onnistuinempia hetkiä oli Alexander Skarsgårdin tulkinta muistinsa menettäneestä Ericstä.
Kitsusi avatar
Siunatun muhkea sarja (:
Nina98 avatar
Suhde Ericin kanssa saa taas eloa sarjaan. Tästä kirjasta alkaen romaanit vain paranevat ja paranevat, ei voi muuta sanoa. Sookie on ihastuttava päähenkilö, niin kuin monet muutkin ovat huomanneet! Rakastan näitä kirjoja, pääsevät ehdottomasti tarkoin harkittuun top kymppiini;)
Iivari
Uusin jäsen: Marko Kinnunen