Kultatukka, tähtönen

Kultatukka, tähtönen

John Ajvide Lindqvist
Julkaistu: syyskuu 9, 2011 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Lilla stjärna
Käännetty englanniksi: Little Star
Tyylit: kauhu

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Jaana Nikula. Kannen suunnittelu Sanna-Reeta Meilahti. Kannen kuva Istockphoto. Sidottu.

Tähtifantasia-palkintoehdokas 2012.

Kaikilla on oikeastaan jokin aivan toinen nimi

Kultatukkainen tyttö löytyy parin viikon ikäisenä avoimesta haudasta metsässä. Hän kasvaa yksin kellariin teljettynä seuranaan vain kasettisoitin ja satunnaiset kasvattivanhempien vierailut. Tytöllä on ainutlaatuinen kyky laulaa täysin puhtaasti ja jäljitellä kaikkea musiikkia, mutta häneltä puuttuu kokonaan kyky tuntea.

Samaan aikaa toinen, aivan tavallinen tyttö kasvaa tavallisessa perheessä. Hän on niin kuin kaikki muutkin, mutta tuntee olonsa ulkopuoliseksi ja yksinäiseksi. Kun tytöt kohtaavat 14-vuotiaina, heidän välilleen syntyy erikoinen ystävyys, josta kasvaa jotain täydellisen kauheaa. He eivät ole enää yksin, ja yhdessä he ovat voimakkaampia kuin kukaan muu.

John Ajvide Lindqvistin neljäs suomennettu romaani on tarina ystävyydestä ja iästä, jolloin ei tunne kuuluvansa mihinkään ja jolloin mikään ei ole tärkeämpää kuin yhteys toiseen ihmiseen. Romaanin vahva tunnelma vie mukanaan aina sen kauhistuttavaan päätökseen, kesäiseen Allsång-tapahtumaan, asti.

”Ajvide Lindqvist on ennen kaikkea tarinankertoja ja sellaisena yksi parhaistamme, kuten hänen uusi romaaninsa osoittaa. Kirja on vahvin sitten hänen mestarillisen esikoisensa Ystävät hämärän jälkeen.” – Kristianstadsbladet (Ruotsi)

"Kauhuromaani tutkii vaistojen ja yhteiskunnan häilyvää rajapintaa. Teos vakuuttaa herkällä henkilökuvauksellaan." – Tähtifantasia-palkintoraati

(muokattu 23.02.2012)

Amerikan vampyyri (Amerikan vampyyri, #1)MarinaLintuhäkkiHirviöiden hiusmuotoilija (Kauhukartano, #9)Ulkopuolinen

Resurr avatar
Hirveä. Sairas. Lumoava. Taidokas. John AJvide Lindqvistin tyyli on omaa luokkaansa. Hänen kirjoillaan on oma leimansa ja ne tunnistaa. Kirja ei ole sinänsä huono mutta siinä on paikoittain kohtia, jotka saavat lukijan sulkemaan kirjan ja tuijottamaan tyhjyyteen ja miettimään, että "Anteeksi, mitä!" Ja avaamaan kirjan uudestaan. Alussa on takaumia mutta sitten vauhti kiihtyy...aina Allsångiin asti. Itse suosittelen kirjaa, koska se on erilainen lukukokemus.
duiduli, LordStenhammar, Jussi
Uusin jäsen: Antero Stenhammar